Da har jeg fått testet jekken som følger med T5'en.
Og resultatet var heller nedslående!
Når man punkterer så er det som regel et par ting som aldri slår feil;
*været er dårlig, les myye vind og regn.
*det er mørkt, heldigvis har jeg hodelykt i bilen. Har også et aggregat og arbeidslys om nødvendig. Men uansett, det er kjedelig å stoppe milevis fra folk i mørket.
*Som jeg sa ovenfor; man punkterer ikke i tettbebygde strøk. Dette skjedde i öppna landskap, med heller spredt bebyggelse.
*Og jekken som følger med bilen egner seg best til søkke på fiskesnøret.
Jeg klarte rett og slett ikke å jekke opp bilen tilstrekkelig til å få av det punkterte hjulet. Nå skal det sies at utkjøringa der jeg stoppet ikke var asfaltert, sånn at den sank nedi etterhvert som jeg veivet...
Men jeg kom til et punkt der jeg rett og slett ikke maktet å jekke bilen lengre opp. Prøvde å smøre jekken med CRC og silikonspray, uten resultat. Det virket rett og slett som om jekken ikke er dimensjonert for varebil lastet med verktøy...
Og ikke orket jeg å hive ut alt verktøyet heller.
Løsninga ble at jeg måtte tilkalle assistanse med en solid garasjejekk.
Om jeg sier at hjulbuen løftet seg 25-30 cm før hjulet løftet seg av bakken, så lyger jeg ikke. Ser ikke bort fra at bilen stod litt skeivt, så muligens dette spilte meg et puss...
Uansett originaljekken skal ut, og erstattes med en liten garasjejekk, og har i tillegg kjøpt en sånn lappesaker-og-luft-dings på boks til neste gang.
Dag T
Erfaringer med originaljekken...
Ja, jeg ser absolutt meninga med den plankebiten eller steinen, men begge deler var vanskelig å oppdrive der og da.
Kanskje en idé å ha en liten skvett 2"x4" liggende baki...
Dag T
Kanskje en idé å ha en liten skvett 2"x4" liggende baki...
Dag T
Last edited by Dag T on 24 Dec 2007, 23:41, edited 1 time in total.
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Har gitt opp originalverktøyet til VW, både arm og jekk. Har bestandig med garagejekken i bilen, og en 500mm latmannsarm med kopp for å åpne boltene.
Stein
Stein
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi