Skummel opplevelse: Hjul falt av i fart!
Skummel opplevelse: Hjul falt av i fart!
I går var jeg på en kjøretur med syncro`n, og på en rett strekke ramla høyre bakhjul av og stakk til skogs. Jækli artig ja.........
Det var splinten som hadde tatt kveld, og mutteren hadde da skrudd seg ut, og vips.........
kan det være et dårlig hjullager som er årsaken?
Det var splinten som hadde tatt kveld, og mutteren hadde da skrudd seg ut, og vips.........
skummel 2
jeg mista venstre forhjul i 80 sist lørdag ,hjulet forsvandt videre nedover trybakka v kr sand ,,hjulbolta var bare borte ,,fant jul satte det på og brukte en bolt fra hvert jul til jeg fikk fatt på fler ,,
x vw 87 syncro 1,9 tdk m sperre bak 8 seter og monsterhjul.. militær camo
x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
Bjørn Nilsen.... skedsmokorset
x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
Det jeg lurer litt på her er: Hvordan gikk det bilene, hvordan oppførte de seg da hjulene forsvant?
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
07 Ford Ranger
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Du sier noe, der Andrew!!
De få ganger jeg selv har hatt litt løse hjul, har je alltid merket det tidlig.
Det rister godt, for å si det slik.
Jeg fikk mye "shimmy" i rattet...hadde glemt etterstramming.
MEN det gikk ikke å dreie så mye som en hel omdreining under stramming, så jeg hadde flaks!!
Under et sk. Bilcross-stevne (junior) var det en far som strammet lettmetallfelgene foran (på en Passat '83 stv m/ 2.2 rekke Audi) med 1,5 omdreining etter hvert heat.
Dro gooodt til!!
Vel i et finaleheat dro gutten rett ut i en hårnål-sving han bremsa ned for.
Muligens var boltene såpass overstrukket, at det ikke var mer spenn igjen i dem. ( Er jo spennet som holder.)
Men ulykkeligvis viser det seg at selv Vegvesenet (som faktisk passer på oss andre og våre kj.tøyer) kan komme ut for å miste hjul.
Bakhjulene på en sånn 9 t VW-MAN ramla av og et av dem kolliderte med frontruta til en eldre dame i en Touran. Hun mistet kontrollen, og koliderte med et vogntog som kom bak VW-MAN'en.
Hun omkom dessverre.
SÅ Gutter (og jenter): Husk rett moment når du skrur på bilen!! :!:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
Har bestandig brukt håndmakt til og skru fast, eller løsne hjulmuttrer. Aldri mistet et hjul. Jobba på bensinstasjon i 7 år, brukte aldri muttertrekker når jeg skulle stramme/slakke muttrene. Har sett altfor mange gjenger som er gåen på grunn av overdreven muttertrekkerbruk. Hadde også momentstav tilgjengelig, men liker ikke rykket fra trekkeren.
Vet ikke åssen det er nå, men før i tiden brukte de bare trekkeren, uten momentstav. Så jeg bruker bare trekker til og dra ut muttrer etter og ha løsnet de for hand, og få de inn til konen ved montering, for da og stramme for hand.
Vet ikke åssen det er nå, men før i tiden brukte de bare trekkeren, uten momentstav. Så jeg bruker bare trekker til og dra ut muttrer etter og ha løsnet de for hand, og få de inn til konen ved montering, for da og stramme for hand.
Mvh
Erik Solvang
Caravelle t4 -98 lang utgave 2.5 tdi
Caravelle t4 -94 lang utgave 2.4 9 seter
Ford Galaxy -04 1.9 tdi
x-Caravelle t4 -95 kort syncro 2.4 9 seter
x-Caravelle t4 -92 lang utgave 2.4 9 seter
Har vag-com
Erik Solvang
Caravelle t4 -98 lang utgave 2.5 tdi
Caravelle t4 -94 lang utgave 2.4 9 seter
Ford Galaxy -04 1.9 tdi
x-Caravelle t4 -95 kort syncro 2.4 9 seter
x-Caravelle t4 -92 lang utgave 2.4 9 seter
Har vag-com
Ikke jegDer Postmeister wrote:Hvor mange VET rett moment på hjulboltene/mutterne på bilene våre?
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
07 Ford Ranger
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
07 Ford Ranger
-
Fjotten
- Car: T3 mange (mini)
Stramming av hjulbolter
I boken til Haynes transporter under Servicespisifikasjoner på side 1*2 står det oppgitt for hjulbolter ett tall som er 180 Nm.
Går vel ut fra at dette antagelig er riktig.Vel drar ikke til med muttertrekker,sliter for mye på delene.
Har brukt bare håndkraft,hadde en gang en mini cooper 1000,hvor høyre bakhjul datt av,bilen gikk like greit.
Dette var jo en artig opplevelse.
Går vel ut fra at dette antagelig er riktig.Vel drar ikke til med muttertrekker,sliter for mye på delene.
Har brukt bare håndkraft,hadde en gang en mini cooper 1000,hvor høyre bakhjul datt av,bilen gikk like greit.
Dette var jo en artig opplevelse.
hjul
ja mitt datt plutselig bare ristet litt før det forsvant men detr var når jeg merket ristingen jeg skjønte det var no galt ja så forsvant hjulett met ett smell og jeg kjørte vel 10-15m på 3 jul å ei bremseskive ..
får skylde på at jeg ikke hadde strammet rett sikkert .
får skylde på at jeg ikke hadde strammet rett sikkert .
x vw 87 syncro 1,9 tdk m sperre bak 8 seter og monsterhjul.. militær camo
x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Gammelcaravellen min fikk nye bremser bak etter at den lokale vw forhandleren dro til maks med lufttrekkeren. Da satt boltene så innih..... at vi måtte bruke latmannsarm med 2 meter forlenger, og deretter heise opp bilen og henge i stangen. Og for de av dere som vet mine dimensjoner så skjønner dere at det satt.
Alt som hadde vært i kontakt med boltene var kaputt..... Ble anslått at de hadde trukket til med litt i overkant av 450-470Nm!
Ble kostbart for de dette. Ble rapportert til BT.
Stein
Alt som hadde vært i kontakt med boltene var kaputt..... Ble anslått at de hadde trukket til med litt i overkant av 450-470Nm!
Ble kostbart for de dette. Ble rapportert til BT.
Stein
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Jeg forstår ikke at hjul kan rulle vekk fra bilen uten at føreren merker det.
I 2002 kjørte jeg en 2 etasjers buss fra København sentrum. Det var første gang jeg kjørte denne bussen. Jeg merket noe skrapelyder bak i bussen og fikk anledning til å stoppe etter ca 15 minutter. Akkurat da jeg stoppet trillet et sett med tvillinghjul forbi og inn i buskene.
I 2002 kjørte jeg en 2 etasjers buss fra København sentrum. Det var første gang jeg kjørte denne bussen. Jeg merket noe skrapelyder bak i bussen og fikk anledning til å stoppe etter ca 15 minutter. Akkurat da jeg stoppet trillet et sett med tvillinghjul forbi og inn i buskene.
Re: Skummel opplevelse: Hjul falt av i fart!
Mistet venstre bakhjul på en 83 mod transporter i 70 km/t, så ut som en vinkelsliper som kutta asfalt, hjulet kryssa tre felt på ring 3 i Oslo og gikk klar alle møtende biler. Fikk satt hjulet på igjen på VAG verksted, kjørte 50 mil til og så datt det av i 80 km/t i nedoverbakke, tok litt til å stoppe, men ok å styre, skjoldet bak ble ødelagt. Fant hjulet igjen i en hage, skrudde på sentermutter og sjekket splint hver mil til jeg kom på verksted. Der viste det seg at rillene mellom nav og trommel var slitt slik at det ble slark, mutteren fulgte stadig med fram og tilbake og tok knekken på splinten, dermed skrudde sentermutteren seg ut og hjulet tok en tur på egenhånd. Begge deler med riller måtte byttes. (er ingen fagmann, men mener å huske at de kalte det nav osv, det skjedde i '89.)herodes wrote:I går var jeg på en kjøretur med syncro`n, og på en rett strekke ramla høyre bakhjul av og stakk til skogs. Jækli artig ja.........
Forklaring fra Bil og Maskin på Sandnes var at bilen var kjørt 180 000 km, de første 100 000 som avisbil med full akselerson og girig og deretter full brems for hver 100 meter (vi hadde det alltid travelt, selv med 50 hk, satte inn en turbomotor senere). Dette hadde gitt slark i rillene.
To år senere datt høyre bakhjul av på samme vis, men heldigvis i sakte fart etter en heller heftig tur kvelden før.
T4 buss 2000 TDI
Golf stv 2001 1,4
Golf stv 2001 1,4
å miste hjul
eg trudde det va glatt på veien, en liten sladd va alt eg merka før hjulet forsvant.....eg fant forresten hjulet med bremsetrommel 150 meter inni skogen, den måtte hatt djævelsk sending når han trilla fra bilen............
Last edited by herodes on 11 Nov 2007, 01:23, edited 2 times in total.
Meg og en del kompiser mistet høyre bakhjul etter at et ubrukelig verksted hadde byttet bremser for oss å glemt å sette i splinten.
Merket ingenting før gnistene stod 5 meter opp bak bilen... Hjulet hoppet 10 meter opp i luften og utfor en skrent ned i sjøen.. Var skumle greier!!
Splinten er definetivt ikke der for å se fin ut!
Merket ingenting før gnistene stod 5 meter opp bak bilen... Hjulet hoppet 10 meter opp i luften og utfor en skrent ned i sjøen.. Var skumle greier!!
Magnus
- Drømmer om ny Syncro
- Drømmer om ny Syncro
Meg og en del kompiser mistet høyre bakhjul etter at et ubrukelig verksted hadde byttet bremser for oss å glemt å sette i splinten.
Magnus
- Drømmer om ny Syncro
- Drømmer om ny Syncro