Minibuss-til-personbil-problematikken...

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Syncronaut
-
-

Minibuss-til-personbil-problematikken...

Post by Syncronaut »

Jeg er lykkelig eier av en T4 buss nr 1 som har "gått ut på alder" ift avgiftsfri omregistrering til personbil. For min del er det imidlertid (nesten alltid) gunstig å ha minibuss pga et par kollektivfelt her i Trondheim (og det lave antallet minibusser og plasseringen av de fleste kollektivfeltene her gir ikke fru Navarsete flere grå hår i hodet dersom de benyttes av oss private minibusseiere...), men av og til ønsker jeg baksetene mine "dit peppern gror". Jeg lurer på; hva skjer dersom jeg blir stoppet med for få seter (jeg regner med svaret på dette er at jeg må omregistrere bilen til personbil og vise den på bt og slikt), og hva skjer dersom jeg neste dag ønsker å omregistrere tilbake til minibuss igjen? Er det omregistreringsavgift som er riset bak speilet her, eller kommer andre faktorer inn? Dette er selvsagt rent hypotetisk, men det er vel nærmest unødvendig å presisere...
Gorm
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Har du faste benker bak eller klappseter? Klappsetene er ikke mye i veien, så en eventuell oppgradering fra faste benker til disse kan anbefales. Det burde være mulig å finne slikt på høggern etterhvert. De kom vel på buss nr 1 i 1995-utgaven, tror jeg.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
TheScirocco

Post by TheScirocco »

I følge samtale med biltilsynet i forrige uker får du i dag ikke godkjent klappsetene under noen omstendighet. Disse er nå forbudt å bruke med unntak av de som allerede har fått disse godkjent!
Sindre
1993 T4, 2,5l Bensin, 9-seter Syncro
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

TheScirocco wrote:I følge samtale med biltilsynet i forrige uker får du i dag ikke godkjent klappsetene under noen omstendighet. Disse er nå forbudt å bruke med unntak av de som allerede har fått disse godkjent!
Spørsmålet er vel hva som ligger i den opprinnelige godkjenningen; å generelt ha 5 sitteplasser på tvers, eller om det er spesifisert til 5 sitteplasser på tvers med hhv fast eller bevegelig sittepute.

Sunn fornuft tilsier at det er det å sitte på tvers med bare hoftebelte som er problemet, men sunn fornuft er selvfølgelig et relativt begrep som kan ha dårlige kår hos BT...
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

for å svare på spørsmålet, som jo er om antall seter og ikke "klappsete eller ei" :wink: ; Jeg har ikke noen inngående kunnskap om trafikkstasjonens retningslinjer på dette punktet, men;
Jeg omregga min 5-seter kombi til personbil (8-seter) og jeg har MANGE ganger kjørt med den bakerste 3-er-benken ute av bilen. Det har aldri slått meg at dette kan være ulovlig.
I ditt tilfelle; Om du har en regget minibuss, så skal en kunne ta ut alle setene (bortsett fra ditt eget :lol: ) uten å straffes for dette....

Tenker bare på disse "flerbruksbilene" som feks sharan; der kan en jo ta ut og trikse og mixe som en vil - og en får jo ikke bot av den grunn.

Tar jeg helt feil eller? sikkert noen som kan "loven" bedre enn maj.
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Reg som personbil kan du gjøre hva du vil! Det kan ikke straffes med mer i avgifter enn de allerede har. De har tross alt 100% AVGIFT!!!

Når det gjelder minibuss som er "moden" (10 år) så kan de vel kun kreve at du viser bilen for omspesifikasjon, hvis du blir stoppa.

Men, hey! Hvem blir stoppa da? Siste tekniske kontroll jeg var i, var i`92... :roll:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

Syncronaut wrote: Jeg lurer på; hva skjer dersom jeg blir stoppet med for få seter (jeg regner med svaret på dette er at jeg må omregistrere bilen til personbil og vise den på bt og slikt), og hva skjer dersom jeg neste dag ønsker å omregistrere tilbake til minibuss igjen? Er det omregistreringsavgift som er riset bak speilet her, eller kommer andre faktorer inn? Dette er selvsagt rent hypotetisk, men det er vel nærmest unødvendig å presisere...

Så lenge bilen er over 10år i Norge så er det jo i utgangspunktet gratis å klasse den om til personbil. Tror det bare koster ca 600kr for å vise den, og skrive ut nytt vognkort. Dette er ikke noe omregistrering så dette slipper du å betale for.

Hva som så skjer dersom du bare for en dag tar ut noen seter bare for å få plass nok til en sofa på IKEA...og så blir stoppet i kontroll? Det kommer sikkert mye ann på den trafikkbetjenten du treffer på...dersom han/hun i det hele tatt oppdager det :wink: Regelen for buss og de lavere avgiftene for minibuss når de var nye var jo at den kun skulle være til persontransport og derfor er det å ta ut seter ikke lov. Så da kan du sikkert risikere å treffe en betjent som vil kreve at du må klasse den om til personbil.. Om du så senere får lov til å klasse den tilbake til minibuss er vel avhengig av seteløsningen. Har den da seter i mot fartsretningen eller sideveis så vil du ikke få lov til å klasse den til minibuss igjen (regler i fra 2001). Så det vil bare bli færre og færre minibusser...
caravelleman wrote: Jeg omregga min 5-seter kombi til personbil (8-seter) og jeg har MANGE ganger kjørt med den bakerste 3-er-benken ute av bilen. Det har aldri slått meg at dette kan være ulovlig.

Dette med å ta ut og inn seter har du lov til så mye du vil så lenge det er en personbil. Minibusser har ikke lov til dette, p.g.a. den avgiftelettelsen de fikk da de var nye.

Carl Otto
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
03 T4 Multivan 2,5TDI syncro
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

se det. da lærte jeg også noe nytt :wink: . Takk for det.
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

StaaleB wrote:Har du faste benker bak eller klappseter?
Jeg har klappseter, -97 mod...
Gorm
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

CarlOtto wrote: Så lenge bilen er over 10år i Norge så er det jo i utgangspunktet gratis å klasse den om til personbil.
Det var "omklassing" dette het, ja... Takk!
CarlOtto wrote:Hva som så skjer dersom du bare for en dag tar ut noen seter bare for å få plass nok til en sofa på IKEA...og så blir stoppet i kontroll? Det kommer sikkert mye ann på den trafikkbetjenten du treffer på...dersom han/hun i det hele tatt oppdager det :wink:
... Om du så senere får lov til å klasse den tilbake til minibuss er vel avhengig av seteløsningen. Har den da seter i mot fartsretningen eller sideveis så vil du ikke få lov til å klasse den til minibuss igjen (regler i fra 2001). Så det vil bare bli færre og færre minibusser...
Carl Otto
Njaa, jeg er ikke så sikker på dette. Jeg tror dette temaet har vært diskutert stolper opp og vegger ned i f eks LR-kretser, og jeg tror cluet her er hva kjøretøyet er typegodkjent med/som. Dvs at min buss, med 5 klappseter bak, vil kunne registreres som minibuss med de samme setene som den hadde som ny i Norge. Please correct me if I am wrong, men det er slik jeg husker det fra tidligere diskusjoner jeg har vært innom hvor temaet har vært oppe...
Gorm
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Er du kreativ kan du jo sette setene slik: :shock:
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... qVci705293

...eller kanskje ikke :wink:
Ståle Bekkelien
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Dobbeltpost...
Last edited by TheScirocco on 07 Nov 2007, 16:28, edited 1 time in total.
Sindre
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Dobbeltpost....
Last edited by TheScirocco on 07 Nov 2007, 16:28, edited 1 time in total.
Sindre
TheScirocco

Post by TheScirocco »

StaaleB wrote:Er du kreativ kan du jo sette setene slik: :shock:
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... qVci705293

...eller kanskje ikke :wink:
Jeg ville ha kontaktet biltilsynet før jeg monterte seter på den måten! Jeg er ganske sikker på at dette ikke er en godkjent seteløsning ;)
Sindre
Costatus

Post by Costatus »

Der Postmeister wrote:Reg som personbil kan du gjøre hva du vil! Det kan ikke straffes med mer i avgifter enn de allerede har. De har tross alt 100% AVGIFT!!!

Eg skulle sjekke opp litt om å få en 7 seter som har vert 10 seter om til 9 seter i dag. Og møtte opp på den lokale trafikkstasjon(trur d heite d no) og prata med ej dame bak skranken, ho meinte eg burde sjekke med tolldirektoratet om dei ville ha penge for dette, :shock: for dette hadde ikkje ho greie på. :? Men dette er da samme dame som en gang før ikkje kunne svare meg på kva det ville koste å få laga nye skilt til ein bil, vist ho ikkje hadde registreringsnummeret til den aktuelle bilen :?

Veit at det ikkje er ho som er ute i hallen og kjika på bilar. men ein kan ikkje unngå å tenke at kva som verte godkjent er avhengig av kven som er på jobb :roll:
9000_tos

Post by 9000_tos »

Costatus wrote: Eg skulle sjekke opp litt om å få en 7 seter som har vert 10 seter om til 9 seter i dag. Og møtte opp på den lokale trafikkstasjon(trur d heite d no) og prata med ej dame bak skranken, ho meinte eg burde sjekke med tolldirektoratet om dei ville ha penge for dette,
Dersom du kan dokumentere at akkurat din biltype er typegodkjent med langsgående klappseter – kan du fritt bruke disse også etter omklassinger. MEN; langsgående seter med topunktsbelter er ingen favoritt på trafikkstasjonene. Ved en myndighetskontroll vil du derfor kunne risikere følgende fra en (for) dyktig kontrollør i hallen:
  • - Dersom ikke akkurat din bil har hatt slike seter før, må du dokumentere med erklæring fra produsent at typegodkjenningen også gjelder ditt rammenummer.
  • - Ved endring av setekonfigurasjon kreves også papirer fra sete-produsenten, slik at det klart fremgår at både at det er akkurat denne setekonstruksjonen som en gang ble typegodkjent.
  • - Seteløsningen er typegodkjent som ”en pakke”. Ved å endre konfigurasjonen, f.eks ved å ta bort ett av klappsetene og la de andre stå igjen, vil dette endre grunnlaget for godkjenningen.
  • - Dersom de langsgående setene har vært ute, og deretter innmontert – er de neppe remontert av fabrikant, og kan dermed teoretisk være innmontert feil. Du må dermed dokumentere at den typegodkjente seteløsningen er remontert på tilsvarende måte som den var i utgangspunktet.
Dette er utsagn som har brukbart grunnlag i kjøretøyforskriften og rundskriv, og som jeg også kjenner til har blitt hevdet enkeltvis. Hvor langt de holder i en anke-sak er jeg ikke helt sikker på.

Med et slikt utgangspunktet ville jeg i alle fall forsøkt å gjøre remonteringen på en absolutt forskriftsmessig måte, og presentasjonen relativt høflig. Èn synlig underdimensjonert bolt, frynset beltestump, eller kommentar om paragrafrytterens ridestøvler, vil lett kunne trigge ett av utsagnene ovenfor på en myndighetskontroll.

Tulldirektorotet skal uansett ikke ha mere penger pr sete. Det er riktignok avgifter pr kg, men vekten endres neppe vesentlig - og bilen var vel moden ?

** Ift det opprinnelige spørsmålet om konsekvens ved for få seter i en minibuss – så er er dette iht kjøretøyforskriften kun en mangellapp og forevisning på nærmeste trafikkstasjon med korrekt antall seter. Det er Tollvesenet som eventuellt ville krevd omklassifisering, men det skjer ikke på en moden buss hvor de ikke kan hente unnalurte avgiftskroner **
-97 TDI 5+5
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Takk for et meget utfyllende svar; selv likte jeg kanskje aller best "paragrafrytterens ridestøvler"...
Gorm
garviken
-
-

Post by garviken »

får vel hive meg på skrivinga,vil nå si at prisen for nytt vognkort nå er gått ned 430 kr. i bergen var det bare å kjøre på biltilsynet å stille se i kø,skulle ikke bestille time til myndighetskontroll.har nettopp vert og godkjent min 97 mod t4 som personbil.
mvh jørn.
Mvh
Jørn garvik
mob 47335933.
caravelle cl 2.5 tdi
102 hk/m chip 1997 mod.
med etter montert AC.
Post Reply