Ettermontering av mekanisk diffsperre bak 4 motion T5
Ettermontering av mekanisk diffsperre bak 4 motion T5
Er det en som aktiveres med bryterfunskjon eller er det kun sperre inne i diffen?
Og hvis det er noe bryterfunskjon , ligger evt ledninger etc klart?
dette gjelder en 2005 model.
Og hvis det er noe bryterfunskjon , ligger evt ledninger etc klart?
dette gjelder en 2005 model.
Har du hørt noe ang dette?
Har sjøl litt lyst på diffsperre på kjerra mi etter episoden idag...
Skal jeg fortelle hva som skjedde?....okei da.
Skulle rygge meg forbi en parkert bil i en innkjørsel. Klaringa mellom bilen
og en halvmeter høy jordkant var forsåvidt god nok den.
Problemet var bare at veikanten var omtrent like myk som softis.
Resultat...hjulene mista grepet og bilen gled ned hellinga, og bilen ble stående på halv åtte.
Okei, tenkte jeg...dette er overhodet ikke bra. Verken for meg, bilen, eller dem som eide innkjørselen.
Etter en liten overhøvling fra eieren av innkjørslen begynte jeg å planlegge exit fra grøfta.
Innså vel egentlig ganske raskt at å kjøre ut av grøfta for egen maskin ville bli vanskelig, om ikke umulig.
Men...er det en liten muliget, så må det i alle fall prøves før plan B finnes frem.
Hoppet inn bilen, eller rettere sagt klatret, ba en liten bønn og prøvde å få bilen i bevegelse forover.
Vil kanskje ikke si at jeg ble forskrekket, men litt forbauset over at bilen spant på forhjulet som stod på vein. Mens de tre andre bare stod stille og kikket dumt på hverandre.
Hadde unektelig vært litt kult om dem kunne prøvd å dra lasset sammen, og ikke la mr. Høyre Forhjul gjøre jobben aleine.
Vel...håpet hang i et tynt snøre, og det snøret holdt ikke lenge.
I fare for at jeg skulle kjøre bilen enda lengre ned i grøfta, og måtte starte en storaksjon for å få den løs, ble Falken oppringt.
Etter 10 minutter var dem på pletten, kroket meg fast i jeepen deres og dro meg galant opp av hellinga.
Etter litt pynting av hellinga etter hjulspor osv, ble jammen eieren av hellinga fornøyd også.
Og der satt jeg i bilen og kikket det dypt inn i speedometeret, og spurte kjerra med min mykeste stemme; "er ikke du firehjulstrekk?...hvorfor i all verden kunne ikke alle fire hjula gå rundt når jeg trengte det mest?"
Ikke fikk jeg noe svar heller, mulig at bilen skjemte seg...
Så, godtfolk, jeg er vel pinlig klar over at 4Motion-systemet ikke er laget for offroad. Men hva er det som avgjør om 1,2,3 eller 4 hjul skal gå rundt?
Og ville en diffsperre bak hjulpet noe på situasjonen her?
Dag T
Har sjøl litt lyst på diffsperre på kjerra mi etter episoden idag...
Skal jeg fortelle hva som skjedde?....okei da.
Skulle rygge meg forbi en parkert bil i en innkjørsel. Klaringa mellom bilen
og en halvmeter høy jordkant var forsåvidt god nok den.
Problemet var bare at veikanten var omtrent like myk som softis.
Resultat...hjulene mista grepet og bilen gled ned hellinga, og bilen ble stående på halv åtte.
Okei, tenkte jeg...dette er overhodet ikke bra. Verken for meg, bilen, eller dem som eide innkjørselen.
Etter en liten overhøvling fra eieren av innkjørslen begynte jeg å planlegge exit fra grøfta.
Innså vel egentlig ganske raskt at å kjøre ut av grøfta for egen maskin ville bli vanskelig, om ikke umulig.
Men...er det en liten muliget, så må det i alle fall prøves før plan B finnes frem.
Hoppet inn bilen, eller rettere sagt klatret, ba en liten bønn og prøvde å få bilen i bevegelse forover.
Vil kanskje ikke si at jeg ble forskrekket, men litt forbauset over at bilen spant på forhjulet som stod på vein. Mens de tre andre bare stod stille og kikket dumt på hverandre.
Hadde unektelig vært litt kult om dem kunne prøvd å dra lasset sammen, og ikke la mr. Høyre Forhjul gjøre jobben aleine.
Vel...håpet hang i et tynt snøre, og det snøret holdt ikke lenge.
I fare for at jeg skulle kjøre bilen enda lengre ned i grøfta, og måtte starte en storaksjon for å få den løs, ble Falken oppringt.
Etter 10 minutter var dem på pletten, kroket meg fast i jeepen deres og dro meg galant opp av hellinga.
Etter litt pynting av hellinga etter hjulspor osv, ble jammen eieren av hellinga fornøyd også.
Og der satt jeg i bilen og kikket det dypt inn i speedometeret, og spurte kjerra med min mykeste stemme; "er ikke du firehjulstrekk?...hvorfor i all verden kunne ikke alle fire hjula gå rundt når jeg trengte det mest?"
Ikke fikk jeg noe svar heller, mulig at bilen skjemte seg...
Så, godtfolk, jeg er vel pinlig klar over at 4Motion-systemet ikke er laget for offroad. Men hva er det som avgjør om 1,2,3 eller 4 hjul skal gå rundt?
Og ville en diffsperre bak hjulpet noe på situasjonen her?
Dag T
-
Syncronaut
- -

Du må vel skifte hele bakdiffen for å få det til, og det er vel litt rør og ledninger som må trekkes i tillegg, men det ser vel ikke du mørkt påklystèr wrote:lurte på å få tak i en fra en skadebil (danmark eller tyskland).og montere på min kjerre.får høre litt med møller kanskje.
Dersom de på Møller vil, kan de vel forstelle deg alt du trenger å vite ang kjennbokstaver som passer og evt endringer som har betydning...
Gorm
-
Syncronaut
- -

Dersom du får en hastighetsforskjell mellom hjulparene skal 4Motion systemet koble inn bakakselen i løpet av en brøkdel av en omdreining(?), men uten bremsete eller låste differ kan du jo fint stå og spinne på ett hjul på hver aksel uten å komme av flekken. T5 har vel EDS (elektronisk diffsperre) som standard (jeg tipper her...), så den skal jo bremse ned vilt spinnende forhjul (eller kanskje EDS'en har blitt utvidet til bakhjulene også?), elleers så kan en jo nappe litt i håndbrekket for å forsøke å overføre moment til begge bakhjulene.Dag T wrote:Så, godtfolk, jeg er vel pinlig klar over at 4Motion-systemet ikke er laget for offroad. Men hva er det som avgjør om 1,2,3 eller 4 hjul skal gå rundt?
Med diffsperre ville jo begge bakhjulene snurret med samme hastighet og antakelig dratt deg ut av gjørma, men det avhenger jo av underlaget...Dag T wrote:Og ville en diffsperre bak hjulpet noe på situasjonen her?
Dag T
Gorm
-
Syncronaut
- -

Det hele avhenger jo av underlaget og hvordan du er skodd, men dersom du ikke kjører under veldig ekstreme forhold, blir du nok ikke stående i noe kryss, nei... Jeg uttrykte meg kanskje litt uklart, men du trenger ikke å ha "sig i bilen" for at 4Motion skal kople inn, nei (sig i lakken er derimot en fordel, har jeg hørt
). 4Motion koples inn umiddelbart når sensorene registrerer en hastighetsforskjell mellom hjulene på for- og bakakselen, mao må minst ett hjul spinne litt for at firehjulstrekken skal "slå inn". Eskild "Syncro" Serigstad har skrevet litt om det her: http://vwbus.no/syncro.html
Et par kule linker fra VW i Tyskland:
http://www.vw-nutzfahrzeuge.de/kompeten ... trieb.html
http://www.vw-nutzfahrzeuge.de/multivan ... nzept.html
Jeg har kjørt meg fast (uten å komme løs ved egen hjelp, vel og merke...) kun én gang med min T4 (og T5 med 4Motion er vel T4 Syncro overlegen til å ta seg fram...?), og da var dårlig vurdering av bæreevnen på snøen grunnen til at vi ble stående. Hadde jeg bare hatt diffsperre bak, hadde jeg antakelig kunnet rygget ut av det igjen, men med bilen litt på diagonalen ift en liten grøft ble jeg selvf bare stående å spinne på ett hjul foran og ett bak
Et par kule linker fra VW i Tyskland:
http://www.vw-nutzfahrzeuge.de/kompeten ... trieb.html
http://www.vw-nutzfahrzeuge.de/multivan ... nzept.html
Jeg har kjørt meg fast (uten å komme løs ved egen hjelp, vel og merke...) kun én gang med min T4 (og T5 med 4Motion er vel T4 Syncro overlegen til å ta seg fram...?), og da var dårlig vurdering av bæreevnen på snøen grunnen til at vi ble stående. Hadde jeg bare hatt diffsperre bak, hadde jeg antakelig kunnet rygget ut av det igjen, men med bilen litt på diagonalen ift en liten grøft ble jeg selvf bare stående å spinne på ett hjul foran og ett bak
Gorm
Jeg har denne funskjonen på min bil og jeg er ikke spesielt imponert over den. har prøvd denne på vinteren stoppet i en bratt og glatt bakke. kopplet inn sperren og bilen går sidelengs isteden for fremover. kobbler ut sperren og kjører opp bakken. når man kobbler inn sperre kobbler man ut den elektroniske styringen til 4motion systemet. dette er ikke verdt bryet og kostnadene. klarer du å kontrollere diffene manuelt så har dette noe for seg, ellers ikke.
-
Syncronaut
- -

-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
stiller meg bak utsagnet..wickie wrote:Får lov å glise litt:
T3 Syncro med 100% mek. sperre foran og bak!
![]()
![]()
var en tur på Grenland auto forleden, bestilte noen smådeler... utsagnet til gutta når jeg sa jeg drev med t3 syncro heime i gården var morsomt... "ja.. t3en er den siste EKTE firhjulstrekkeren, er ingen som slår den av nyere biler, det enkle er det beste" gliste som en sol jeg...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Da har jeg vært innom den lokale VW-forhandleren her for å ordne en del småting på kjerra.
Fikk mekanikern til å se på kontrollboksen på samtidig, og det viser seg at denne er av det slaget som byttes vederlagsfritt.
Det er visstnok styringa til bakhjula som skiftes. Modellene frem til 2006 (?) uten EDS, antiskrens, er bilene det skal skiftes på.
Dette er nok forklaringa til hvorfor jeg har opplevd "slag" i forhjula når bilen begynner å spinne. Det skal visstnok også forbedre bakkestarter i bratte bakker.
Kanskje jeg får oppleve et enda bedre 4motion-system enn jeg har hatt til nå...
Dag T
Fikk mekanikern til å se på kontrollboksen på samtidig, og det viser seg at denne er av det slaget som byttes vederlagsfritt.
Det er visstnok styringa til bakhjula som skiftes. Modellene frem til 2006 (?) uten EDS, antiskrens, er bilene det skal skiftes på.
Dette er nok forklaringa til hvorfor jeg har opplevd "slag" i forhjula når bilen begynner å spinne. Det skal visstnok også forbedre bakkestarter i bratte bakker.
Kanskje jeg får oppleve et enda bedre 4motion-system enn jeg har hatt til nå...
Dag T
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
HALDEX vs 4motion ?
`Kan noen som veit skissere forskjellen(e) på HALDEX vs 4motion-systemene som VW har leflet med siden syncro ble "umoderne" ??
Jeg vet at bl.a VW Passat kom med Haldex før 4motion som en slags "testvariant" før de bevisst forlot syncro - ser en slags teoretisk mulighet for at VW også kan ha satt i Haldex i andre biler også.
mvh,
Yngve S
klar for juleferie, 4 timer og 20'ish minutter igjen !
Jeg vet at bl.a VW Passat kom med Haldex før 4motion som en slags "testvariant" før de bevisst forlot syncro - ser en slags teoretisk mulighet for at VW også kan ha satt i Haldex i andre biler også.
mvh,
Yngve S
klar for juleferie, 4 timer og 20'ish minutter igjen !
-
Syncronaut
- -

Eehhh, hva mener du nå? 4Motion-systemet består jo av en Haldex-kopling istedet for visco-koplingen som (hovedsaklig) ble brukt på Syncro.
Unntakene når det gjelder Syncro er Passat 32B(?) Variant 1985-88 (som har samme system som Urquattro) og Passat 3B 1998-2003 som har samme system som de store Audiene fra samme periode (altså TorSen senterdiff). Noen jeg har glemt i farten?
Unntakene når det gjelder Syncro er Passat 32B(?) Variant 1985-88 (som har samme system som Urquattro) og Passat 3B 1998-2003 som har samme system som de store Audiene fra samme periode (altså TorSen senterdiff). Noen jeg har glemt i farten?
Gorm
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Hm, mener bestemt at t.o.m VW har skissert forskjeller i systemene - greit nok, det er vel hos dem som resten av verden (at ikke alle sitter på samma infoen) og at dem hadde sånt no montert før denne "nye" firemosjonisten ble montert i bilene.
Men når din melding nu er oppfattet syns jeg det er en betryggende effekt å spore i at det ikke er tre 4wd-systemer ute og går, jeg har bare kapasitet for å kunne om 2 i slengen
mvh,
Yngve S
Men når din melding nu er oppfattet syns jeg det er en betryggende effekt å spore i at det ikke er tre 4wd-systemer ute og går, jeg har bare kapasitet for å kunne om 2 i slengen
mvh,
Yngve S
-
Syncronaut
- -