Startproblemer 2.5tdi.Masse røyk,ingen start...

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Even
-
-
Phone: 95011694

Startproblemer 2.5tdi.Masse røyk,ingen start...

Post by Even »

Står i instruksjonsboka at det ikke er behov for gløding når temp er over 5 pluss,så det har jeg praktisert.I går begynte problemene.Bilen har stått på jobb 2 dager,å når jeg skulle hjem i gårkvell,var det ikke tegn til tenning.Neivel,så vi gløder å prøver en gang til.Litt sporadisk tenning til å begynne med,men som gir seg etterhvert.Etter 5-6 startforsøk med samme symptom,starter den som ingenting.I dag måtte starten prøves igjen.Glødet,å drog på starteren i 10-15 sek,men ingen start.Litt sporadisk tenning med en gang,men det gir seg.Samme resultat gang på gang.Eneste som skjer etter jeg har dratt på starteren i mange sekund,er at det ryker noe jævli rundt bilen(har nok hull i eksosen,ja!!)Så etter ørten startforsøk starter den som ingenting.Dette har foreløpig kun skjedd ved kald motor.I går var det vel 9 grader,i dag er det ikke mer enn 6.Kan det være så "enkelt" som glødeplugger eller gløderele?Sikringen er hel.Dette er bil nr 1 i storfamilien,å skulle vært fikset fort!
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Even
-
-

Post by Even »

Liten oppdatering følger:
Var ute og sjekka at sikringen får strøm,det gjør den.Det er mørkt,kald og jeg har ingen garasje å stå i...så jeg fikk ikke sjekka skinna til pluggene.Kobla vekk sikringen og sprøyta litt startgass i innsuget,da starta den nesten med en gang,så jeg tror på at det er glødepluggene som er gåne,eller ikke får riktig med strøm.Har jo ikke vært så kaldt som det er nå før,iallefall ikke så lenge jeg har hatt bilen.

TOBLERONEJAN
-
-

Post by TOBLERONEJAN »

Prøv og "knekk" litt på rele til glødinga, min også tullet med meg helt til en dag jeg ble så irritert at jeg dro så hardt i det at det sa "knekk" virket etter det :roll:
Livet er for kort til og kjøre kjedelige biler.

Jan ove sandnes
Drammen
Even
-
-

Post by Even »

Var ute og sjekka releet.Fint og i god form det.Prøvde å gløde,og så starte,men nei,ingenting.Gløda 3-4 ganger,så starta den med en gang.Begynner å tro at det kan være en glødeplugg,eller tempføler som er gåen.Hvor sitter denne tempføleren?Betaler nok mer enn gjerne 2000 for at et verksted skifter pluggene,er %&&¤##`#"¤!!! trangt der nedi!

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Sjekk amperbruken på glødepluggene. Det høres ut som defekte plugger.
OG GLØD SÅ LENGE LAMPA LYSER. Det er en grunn til at den gjør det. :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Even
-
-

Post by Even »

Lampa lyser kun i 1-2 sek,så jeg vil tro det er for lite.Får vel feil motstand å feil glødetid visst en eller flere plugger er gåne.

Even
-
-

Post by Even »

Liten oppdatering:var ute og lagde manuell gløding så jeg kommer meg på jobb... 8) .Tanken slo meg da allt var koblet opp,og prøvd,å starta bilen med en gang: kan jo ikke være pluggene siden den starter lett med man. gløding,så det må være en tempføler en plass som styrer hvor lenge det skal glødes,og eventuellt styrer fortenninga når bilen er kald,som kaldstarten på den gamle 2.4d?Kan det være selve hjernen som kødder :?: :evil: :?: .Bilen har og stoppa to ganger når jeg trør inn kløtsjen inn i kryss.Da har motoren ikke vært skikkelig varm,men kjørt 2-3 km.Tomgangen er også veldig ujevn når bilen er varm.Som en mitraljøse.ARGH!!

Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Gløding i 1-2 sek høres ut som def. tempføler ja. hadde det på den gamle firmabilen min. (102hk TDI)
Even
-
-

Post by Even »

Hvor finner jeg den da???

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

På vannstussen ved dynamoen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image