bytte av motor

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
reidar_f

bytte av motor

Post by reidar_f »

hei noen der ute !!jeg har kjøpt en motor på hoggern og vil bytte den ut med den mega ødelagte som står i og trenger noen råd!! (skal prøve å laste opp bilde)
altså, hvordan sjekker jeg at den er tålig bra uten å pelle den helt fra hverandre? alt av "tilleggsdeler" er tatt av, kun manifold er på. har skrudd ut glødeplugger og dreier motor, får da kompresjon/trykk ut på nr. 2,3,4,5 ikke noe på nr1 sett fra registerreimside. driver å demonterer den gamle nå og lurer på hva som er letteste metode for å ta denne motoren ut av bilen, radiator er tatt av. jeg har "elefant" til å løfte med,, motor er delt, tatt av topp. når jeg har byttet over deler og testet motor trenger jeg å vite hvordan jeg får den på plass igjen ... jeg er ikke mekaniker,, men kan skru, og er ikke redd for en utfordring,,

på forhånd takk!!

Reidar
rf
Jompa
Car: Multivan 03

Post by Jompa »

Er heller ikke den store mekanikeren. Det jeg har sett av sånne jobber (så mange av dem på den forrige preusseren min....) så var det opp med bilen, av med forstillinga og ned med motoren....... Lykke til!
Jon Bård - også kalt Jompa
-95 Multivan Allstar - med telt og greier...
- og bilen heter naturlig nok Wolfgang
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Har heller ikke gjort dette selv, men se litt igjennom postene på prosjektsidene, mener det var en kar litt lenger nord som gjorde dette nå nylig, blant annet.... men du trenger ikke å demontere forstilling. Tar den ut forfra. Demonterer fronten....
Pål Strand
reidar_f

Post by reidar_f »

takk for svar!! har også vært å forhørt meg litt hos vw- verksted,, og det var flere metoder for å få til dette ja ,, hadde jo klart å få delt motoren om ikke det hadde vært en skrue til, som sitter på innsiden av starter,, så da er det ny frisk til mandag,, demontere girkasse fra motor , og så løfte den ut,,
rf
reidar_f

Post by reidar_f »

og til det andre spørsmålet mitt trenger jeg også et svar ,, må jo få testet den nye motoren på en må slik at jeg vet at den duger når jeg har tatt av alle delene på den gamle og skal sette de over på den "nye" motoren

noen som vet noe??

skal selvfølgelig gå inn på prosjektsidene å kikke der også

takk for tips
rf
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Du må i alle fall få komp på alle sylindrene før du setter den inn. Hva som må til her vet jeg ikke. Bytt reg. reim også. Skal ikke vannpumpe også byttes ved reg. reim bytte på disse?
reidar_f

Post by reidar_f »

ja, jeg skjønner at jeg må få komp. på alle sylindrene, men er det en måte å sjekke dette på, uten å dele motor, ta av toppen altså. skal gjøre en del med motor til mandag,, ta ut den som står i bilen og bytte deler over på den nye ,, men det er jo ikke noe vits i deg om denne motoren er ødelagt på første sylinder også ,, er dette en vanlig feil eller??

Noen som kan gi meg en skritt for skritt forklaring på hvordan jeg sjekker ting??

takknemmlig for svar,,
rf
reidar_f

Post by reidar_f »

ja, jeg skjønner at jeg må få komp. på alle sylindrene, men er det en måte å sjekke dette på, uten å dele motor, ta av toppen altså. skal gjøre en del med motor til mandag,, ta ut den som står i bilen og bytte deler over på den nye ,, men det er jo ikke noe vits i deg om denne motoren er ødelagt på første sylinder også ,, er dette en vanlig feil eller??

Noen som kan gi meg en skritt for skritt forklaring på hvordan jeg sjekker ting??
og registerreim og vannpumpe er nye ,, samt dieselpumpereim.

takknemmlig for svar,,
rf
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Du har ikke mange muligheter igjen så lenge motoren er ut av bilen.
Du må montere motoren på benk og koble til for å måle kompressjon. En annen og bedre måte er å ta med motoren til et verksted, NAF for eksempel og ta en lekkasje test.
Det vil koste noen hundrelapper men du vil få valuta for pengene.
reidar_f

motor igjen

Post by reidar_f »

ja, da er motor tatt ut, diverse deler som dieselpumpe, og andre pumper å koblinger.(lærer nok navn på dette ettehvert)tatt av. da skal jeg igang med å sette ting på byttemotor, kjøpt nye pakninger og skruer der det trengs, men trenger en " oppskrift" på hvordan jeg best setter ting sammen igjen. ting skal jo også "times" og uten spasialverktøy trenger jeg noen råd. vannpumpe og nye reimer er også på plass,, Altså: svinghjul er ikke påmontert den "nye" motor ennå, noe jeg må huske på her,, er det noen merker noe sted? og etter den er satt på, ja da er det instillingen her jeg lurer på, har jeg skjønt det riktig hvis det er slik at det er 1. sylinder som skal være på toppen når disse merkene stemmer overens? Jeg har laget meg et verktøy for å holde kamakselen på plass,, når dette stememr overens så er det vel pumpen sin tur, er det bare å sette den der merkene stemmer overens også ,, for da er det vel en mulighet for at denne motoren skal kunne startes,, og så kan et verksted få ta seg av justering av pumpe?? det ble masse spørsmål og forklaringer her , men håper det er noen som kan gi meg en oppskrift og svare meg om jeg har skjønt ting riktig her ,, med vennlig hilsen reidar
rf
Post Reply