Min 95 mod. Caravelle 2.4D bare kuttet ut på motorveien II

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
CARAMELLE

Min 95 mod. Caravelle 2.4D bare kuttet ut på motorveien II

Post by CARAMELLE »

Bilen gikk så fint i noen timer, så var det slutt! Den stopper igjen og jeg finner ikke feilen. Det er ikke magnetventilen da den fungerer upåklagelig når jeg drar en ledning fra den og rett til batteriet. Ligger nå under motor og har fulgt ledning fra magnetventil. Fra ventil går det 1 stk. sort lednig som "under" motoren ved glødepluggene går inn i en liten, sort kobblings boks. Fra denne kobblings-boks går det en sort og en sort/ hvit ledning inn i kabel-bunten som er pakket inn i gummi. Kvier meg for å begynne å sprette opp den... så lenge den ser uskadd ut, så lar jeg den være.

Kan feilen være et helt annet sted? En annen komponent som får sikkring nr 15 til å gå slik at magnetventil ikke får strømm?

Så ergerlig... :x
Jeg som var sikker jeg hadde funnet feilen og det etter kort tid....Så typisk at det alltid er mer pludder enn en tror...(Murphys law gjelder til de grader når man skrur på bil...)

Geir
...HOME IS WHERE YOU PARK IT...
Mike Sierra
-
-
Car: t5

Post by Mike Sierra »

Altså, bilen starter og går når du kobler strøm direkte fra batteriet?
MS

Skrotnisse ;-)
CARAMELLE

Post by CARAMELLE »

Det stemmer, så da er magnetventil i orden og utenfor mistanke (i første omgang)

Geir
CARAMELLE

Post by CARAMELLE »

Kan det være problemer med tenningslåsen? Eller en rele som er gåen og får sikring til å ryke? Kan ikke finne noe brudd på ledninger så langt, så jeg trenger tips fra dere der ute!

MVH: Geir
Pokker

Post by Pokker »

Hei, et tips dersom du ønsker å måle spenning i en ledning uten å måtte åpne en koblingsboks er å stikke en nål inn i kabelen. Da unngår du å måtte avmantle kabelen eller koble den fra.

En magnetventil er styrt av en spole. Spolen kan forsåvidt ha et brudd og kanskje virke noen ganger, andre ikke. Denne kan du teste ved å ohme over spolen, men da må du først koble fra spenningen inn til ventilen. Spenningen over spolen er det som trekker til magneten i ventilen.
CARAMELLE

Post by CARAMELLE »

Takk for tips så langt. Har fått tips fra Øystein ved Halstensen VW i Fredrikstad om at det kan være andre kabler i motoren som kortslutter og som får sikkring til å ryke...og dermed ikke strøm til ventilen. Hans tips (av erfaring) var å sjekke noen kabler i en strømpe like ved olje-utluftingsslangen ved toppdeksel av motor. Disse hadde en tendens til å slite hull i hverandre når bilen var 10-12 år blitt og gått, som min, 200' km.

Skal lete i morgen og fokusere på andre ledningner også enn bare de til magnet-ventilen

vi hørs!

G.
CARAMELLE

Post by CARAMELLE »

Takk til Øystein ved Halstensen VW her i Fredrikstad. Han fant feilen!
En sensor sitter ved utluftingsslangen til oljen på toppen (til høyre på deksel) 2 stk ledninger ut fra denne "sensoren" var slitt hull i straks nedenfor kanten av plastikk- strømpa. Fikk isolert disse på ny og alt var tipp topp!
Tips til Sierra som også slet med sikring nr 15....

Geir
vwtrond
-
-

Post by vwtrond »

CARAMELLE wrote:Takk til Øystein ved Halstensen VW her i Fredrikstad. Han fant feilen!
En sensor sitter ved utluftingsslangen til oljen på toppen (til høyre på deksel) 2 stk ledninger ut fra denne "sensoren" var slitt hull i straks nedenfor kanten av plastikk- strømpa. Fikk isolert disse på ny og alt var tipp topp!
Denne feilen har eg vert borti på 3 stk caravelle 2,4D tidligere.
Virker for å vere en gjenganger. Eg opplevde det sjølv for første gang i 2000. Eg var ute og kjørte med transporteren på jobb, og midt i sentrum så berre kuttet motor. Fekk ikkje start igjen. Vart så tipset om å ta en ledning ned på stoppbryter for å komme meg tilbake til jobben. Jukset det til så eg fekk bilen i hus, og reparerte så det kabelknippet ved utluftingsslangen til oljen på toppen.
Siden har eg måttet ordne det på min kones 2,4D og en annen eg kjenner i bygda som har caravelle.
Trond Steinar Førde Andersen
Meg: Caravelle 98 mod 2,5tdi lang minibuss (Solgt), :caravelle 9-seter 2001 mod 2,5tdi lang. (Solgt) kjører nå Audi Q7
Konebil: car.9-seter 94mod, 2.4 syncro kort(Solgt) /Ny bil : 1999 modell caravelle 5 seter 2,5tdi lang.
Post Reply