Clutch tok langt inne

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Pokker

Clutch tok langt inne

Post by Pokker »

Kjørte ned fra fjellet i går (28 mil) med mye bakker. Clutchen har alltid tatt langt inne. Kjørte til jobb i dag. Ingen problemer.. Da jeg skulle kjøre hjem etter jobb klarte jeg ikke å fri gearkassa, og måtte rett og slett starte i gir for å komme meg hjem. Noen som har peiling på hva som kan ha skjedd? Kan dette være en av de to sylindrene for den hydrauliske clutchen eller kan cluchen rett og slett ha gitt seg??

Bilen er en T4 2,4D 95 modell. Trenger et kjapt svar :o)
Mike Sierra
-
-
Car: t5

Re: Clutch tok langt inne

Post by Mike Sierra »

Pokker wrote:Kjørte ned fra fjellet i går (28 mil) med mye bakker. Clutchen har alltid tatt langt inne. Kjørte til jobb i dag. Ingen problemer.. Da jeg skulle kjøre hjem etter jobb klarte jeg ikke å fri gearkassa, og måtte rett og slett starte i gir for å komme meg hjem. Noen som har peiling på hva som kan ha skjedd? Kan dette være en av de to sylindrene for den hydrauliske clutchen eller kan cluchen rett og slett ha gitt seg??

Bilen er en T4 2,4D 95 modell. Trenger et kjapt svar :o)
Sjekk nivå på bremseveske, cluch tar fra samme beholder litt lenger opp.
Ellers så er det å se over slanger, antakelig så har enten pumpe eller sylinder gitt seg, siden du ikke får fridd ut. Måtte bytte sylinder på min for noen år siden.
MS

Skrotnisse ;-)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det hender på de gamle T4 at armen for utløserlageret kneler. :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Pokker

Post by Pokker »

Sjekket nivå i bremsevæskebeholder og fylte etter, luftet, men fremdeles klarer den ikke helt å fri. Det kan virke som om det ikke er så mye som mangler... Siden det sjedde akkutt kan det kanskje godt hende det er armen som har gitt seg. Er det en stor sak å komme til for å få skiftet ut den?? Sylinderene virker som overkommelige.

Takker for svar!
Pokker

Post by Pokker »

Pokker! Dette forstår jeg ikke.. I dag tidlig da jeg startet opp måtte jeg starte i gear.. Litt mellomgass i gearinga og tar det forsiktig så klarer man å geare - har jo kjørt kvarting i forsvaret, så har litt erfaring der :) . Etter en stopp en halvtime kjørte jeg videre, og da fikk jeg gear i fri. Fungerte forsåvidt greit å geare helt til jobb, med tilsynelatende små problemer med å få bilen i gear - måtte stoppe i et veikryss og stoppe motoren for å klare å sette den i første, men deretter gikk det greit å løse den med clutch... Det kunne høres ut som om det var en liten ulyd fra gearkassa :( Ikke bra. Hva kan dette bety??
Pokker

Post by Pokker »

Er nok mye samme problemet fremdeles. Jeg begynner virkelig å få troen på at dette kan dreie seg om clutch-armen. Har bestilt en ny, kr 250,- hos Fjetland. Noen som har peiling på hvor mye arbeid det er å skifte den? Fikk forståelse for at skifte+lufting tok en times tid av verkstedet.
Der Postmeister
-
-

Bortsettfra at gearkassa må ut, mener du? :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Pokker

Post by Pokker »

Må jeg har ut hele gearkassa kan dette neppe utføres på en time?.. hvordan klarer dem det på verkstedet da?
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Hvis utløserarmen er deformert blir det slakk i overføringen fra slavesylinderen. Denne slakken kan utlignes ved å legge skiver/brikker på toppen av slavestempelet. Bare vær obs på at for tykt mellomlegg kan føre til at utløserarmen tar inn i lamellplata. Du må eventuelt prøve deg fram og ikke skyld på meg hvis det går galt... :oops: Gevinsten kan være å slippe å ta ut kassa. :D

Dette gjelder selvsagt bare hvis det er en liten deformasjon av utløserarmen.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Pokker

Post by Pokker »

Takker for svaret. Ser at dersom armen skulle bli skiftet ut så må hele clutchen + trust lageret av akslingen, ergo må gearboks og motor skilles. Dette er en stor jobb da drivaksling også må ut sammen med demontering av det meste rundt hjulet på venstre side.

Jeg begynner å mistenke at det er noen fjærer som kan ha knekt slik at det blir et press mot clutchplata selv om clutch er trykket inn. Den ligger og slurer når jeg står i fri, og gearboksen dras med. Dermed stopper aldri gearet. Det er noe som er ustabilt, og kanskje er det bare å krype til korset og få skiftet ut hele clutchen..
Der Postmeister
-
-

Pokker wrote:Må jeg har ut hele gearkassa kan dette neppe utføres på en time?.. hvordan klarer dem det på verkstedet da?
Vi klarer ikke det, skulle gjerne gjort det på en time, men det er nok litt drøyt...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Kan ikke dette være knekt fjær (på flere steder) i hovedsylinderen, trolig samme system på MB.
Hovedsylinder ved bremsepedalen og slave ved gearkassa.

Hadde samme hendelsesforløp som du beskriver, årsak: fjær i hovedsylinder knekt på flere steder, lav pedal.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
DoKa72

Post by DoKa72 »

Pokker

Post by Pokker »

Det blir nok til et clutch-bytte for min del. Det virker tilsynelatende til at clutchen - etter at den er luftet - fungere helt fint. Jeg hadde symptomet at etter det fungerte clutchen noen ganger, og så plutselig ikke. Det kunne virke som om trustplaten og clutchplaten på en eller annen måte ble presset mot hverandre selv om clutchpedalen ble trykket inn. Det kan bero på at en av platene ble skjøvet vekk, men at dette skjedde slik at bare en del av platen ble frigjort. Dermed ble girkassen ikke helt frigjort fra motoren.

Har ikke noe sted å stå og dele girkasse fra motor for å komme til, men jeg antar man må komme til ved å demontere venstre hjul/bærearmer for å komme til drivakslingen. Denne må ut slik at girkassen kan monteres fra motoren.

Dyrt? hmm...
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Du skriver:
"Det virker tilsynelatende til at clutchen - etter at den er luftet - fungere helt fint".

Dette var også tilfellet når jeg luftet systemet, virket helt fin en liten stund, kommer ann på hvor mange ganger du bruker pedalen til at det igjen funker dårlig.

Jeg hadde ikke begynt med å skifte cluch, men sjekket ut hydraulikksystemet, les hovedsylinderen.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Pokker

Post by Pokker »

Nå er bilen på verksted. Siste oppdatering var slik som jeg fikk mistanke om etter noen av innleggene og en prat med verkstedet: Da girkasse og motor ble delt fra hverandre datt det fjærer ut.. Lamellplaten var gåen.

Så blir det nok ikke skiftet clutch på den bilen igjen før den dør ;)
vwtrond
-
-

Post by vwtrond »

Havarert lamell har eg også vert borti på min kones 2,4D
Eiger før oss hadde fått skiftet clutch. Og når denne røk var den gått berre 40000 km. 2 år og 2 mnd etter clutchskiftet.
Det var en fjør i lamell som hadde knekt og vandret rundt inne i systemet og skapte div lyder og problemer. Gikk med noen timer på den jobben.
Image
Image
Trond Steinar Førde Andersen
Meg: Caravelle 98 mod 2,5tdi lang minibuss (Solgt), :caravelle 9-seter 2001 mod 2,5tdi lang. (Solgt) kjører nå Audi Q7
Konebil: car.9-seter 94mod, 2.4 syncro kort(Solgt) /Ny bil : 1999 modell caravelle 5 seter 2,5tdi lang.
Familiemann

Re: Clutch tok langt inne

Post by Familiemann »

Gammel tråd dette, men fint med søkefunksjon :)
I morges ringte fruen da hun skulle parkere på jobben.
"Det er noen rare skrapelyder når jeg setter bilen i gir" sa hun.
Hun fikk beskjed om å parkere, så skulle jeg se på saken.
Jeg startet bilen, trykket inn clutchen, og skulle sette den i gir. Men det gikk ikke. Så stoppet jeg bilen, satte den i gir, og startet med clutchen inne. Da skal jeg si det ble lyder ja, og bilen gikk sakte fremover. Men lydene forsvant da jeg slapp ut clutchen helt. Fikk sånn passelig til i gire med rett turtall. Måtte planlegge kjøringa godt :) Kjørte og handlet litt i forskjellige butikker, og måtte starte med bilen i gir hver gang. Kom hjem, og tenkte at nå må jeg på Finn for å lete etter ny bil. (Er jo en 1993 mod. med over 360.000 km. jeg har, så tenkte kanskje ikke å koste så mye på den.) Men da skjedde det merkelige. Jeg skulle kjøre minstejenta i barnehage. Startet i gir, og fikk henne levert. Da jeg skulle kjøre fra barnehagen virket alt som det skulle. Ingen ulyd, lett å skifte gir, ja akkurat som før. Mistenker kanskje noen deler på vandring i systemet her ja. Så får vi se hvor lenge det varer, men mistenker at det ikke gjør det :( Hadde jo vært gøy å prøvd å skru ned kassa selv. Har jo lest om flere som har gjort det hjemme i garasjen (må bare rydde litt først) :lol: Er vel fort 15.000 hvis man skal få skiftet clutch på et verksted. Det blir uaktuelt.
Post Reply