Startproblemer.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Stjørdal
-
-
Car: Lada Niva

Startproblemer.

Post by Stjørdal »

Mine herrer (og damer), her er problemet. Min trofaste -85 doka med 1,9l innsprøytingsmotor har blitt syk. Når jeg slår på tenningen, hører jeg bensinpumpen bygge opp trykk, og bilen starter som en drøm. Nå kan jeg kjøre til tanken går tom, uten problemer. MEN, hvis jeg da stopper bilen, nekter den og starte. Den får rett og slett ikke bensin. Det har ikke noe å si om jeg stopper den like etter at jeg startet den, eller etter at jeg har kjørt noen mil. Det er ikke antydning til liv. Hvis jeg venter en times tid, starter den lett som bare det. Er det: Bensinpumpa? Eller releet til pumpa? Eller kanskje hjernen til innspruten som har bestemt seg for å spille meg et puss? Erverdige medlemmer av vwbus: HJELP MEG.... :roll:
Terje Betten
-79 Volvo 242 Nasjonal
-93 Opel Omega
-85 Lada Niva
Mi'doka
-
-

Vedr. startproblemer.

Post by Mi'doka »

Jeg ville ha tatt ut bensinpumpen og eller filter for å utelukke evt. rust i tanken, da disse partiklene i mitt tilfelle hadde en tendens til å vandre i systemet :? ! Av og til fikk jeg startproblemer men merket ikke noe på kjøringen, noe man skulle tro hvis filter og pumpe gikk full av "gørr", så jeg antok at pumpa hadde tenkt å ta kveld og ny pumpe ble anskaffet og byttet, men samme problem :( . Da filter ble sjekket var det endel finmalt rust-støv der og feilen var funnet. Intill jeg fikk byttet tanke måtte jeg tømme og skylle pumpe og filter jevnlig, slik at bilen kunne brukes!
Disse delen ligger lett tilgjengelig, iallefall på 112i'en
Good luck, anyway :wink:
Jøran Solhoff & Siv Wangen
T4 2,4 gl-94 kort
T4 2,4GL -92 Lang
T3 1,9 -87 Halvpanel
T3 112i aut, -89 skrotes?
T3 CL 112i aut,-86 skrotes?
Stjørdal
-
-

Post by Stjørdal »

Takker for svaret. Filtret har jeg akkurat vert ute med, og tanken tømte jeg grundig for en mnd siden, så den skal være ren og fin. Jeg har bare en følelse om at det må være noe elektrisk problem.
Terje Betten
-79 Volvo 242 Nasjonal
-93 Opel Omega
-85 Lada Niva
Mi'doka
-
-

Post by Mi'doka »

Hm! Regner med at du hører pumpa i de tilfellene den ikke vil starte, hvis ikke var vel saken grei :wink: og du vil og kunne høre om det er forandringer på pumpens gange. Jeg kommer ikke lenger da enn til at det må være enten i releet eller i styringa (Hjernen!), som du selv nevner.
Her trengs nok "el.kompetente" folk,ja :?
Jøran Solhoff & Siv Wangen
T4 2,4 gl-94 kort
T4 2,4GL -92 Lang
T3 1,9 -87 Halvpanel
T3 112i aut, -89 skrotes?
T3 CL 112i aut,-86 skrotes?
Terje
-
-

Post by Terje »

-------
Terje
'87 Westy Club Joker
Mrs Goytil
Car: T4 Caravelle

Post by Mrs Goytil »

Hmm
Last edited by Mrs Goytil on 08 Aug 2007, 23:36, edited 2 times in total.
en dag skal jeg lage et tårn av folkevogner!

T4 Caravelle -97
T4 Transporter pick up syncro -97

pluss diverse i skogen
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

har noenlunde samme problem men helst i svinger og da spesielt høyresvinger og da fusker den veldig før den da tar seg opp igjen, har byttet tank men hjalp ikke, ved full tank er den ok men det blir værre
jo mindre bensin det er..merkelige ting..sjekket tanken igjen men kan ikke finne noe uvanlig inne i tanken...på 112 hk er det et slags kammer
inne i tanken for nettopp å holde på bensin i svinger men disse virker dårlig laget slik at bensin "lekker" forbi dette kammeret..ser og at det er en sil der for å forhindre rusk inn i røret, har hatt utrolig mye tull med dette da bilen blir stoppet med lite bensin da gjerne på en bensinstasjon for påfyll men umulig å starte etterpå..må bak og suge ut bensin ved motoren for liksom å hjelpe bensinpumpa til å ta "tak" i drivstoffet,
Stjørdal
-
-

Post by Stjørdal »

Nei, dette er og blir en gåte dere. Nå har jeg skfta bensinpumpe og filter, kontrollert alle ledninger og kontakter, målt ladinga (14,3V). Allt ser helt ok ut. Det lukter bensin, men pluggene er tørre. Jeg har også lagt opp en ekstra ledning til bensinpumpa, så jeg kan kjøre på trykk på systemet manuellt, men den får ikke bensin til dysene. Det som er så rart, er at når den får stå i fred en times tid, starter den og går som ei kule. Da er allt iorden, helt il jeg stopper den, og prøver og starte den igjen. Steidau :evil:
Er det noen i Trondheimsregionen som har en hjerne liggende, så jeg kan se om det er denne? Innprøytinga kommer nok fra en 2,1 wbx.
Terje Betten
-79 Volvo 242 Nasjonal
-93 Opel Omega
-85 Lada Niva
roars
-
-

Post by roars »

Stjørdal wrote:Nei, dette er og blir en gåte dere. Nå har jeg skfta bensinpumpe og filter, kontrollert alle ledninger og kontakter, målt ladinga (14,3V). Allt ser helt ok ut. Det lukter bensin, men pluggene er tørre. Jeg har også lagt opp en ekstra ledning til bensinpumpa, så jeg kan kjøre på trykk på systemet manuellt, men den får ikke bensin til dysene. Det som er så rart, er at når den får stå i fred en times tid, starter den og går som ei kule. Da er allt iorden, helt il jeg stopper den, og prøver og starte den igjen. Steidau :evil:
Er det noen i Trondheimsregionen som har en hjerne liggende, så jeg kan se om det er denne? Innprøytinga kommer nok fra en 2,1 wbx.
Spørs jo om du får opp nok trykk da, evt. sjekk trykkregulatoren.
Roar Sørnmo
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Ikke glem den lille svarte boksen montert på en aluminiumsplate skrudd til veggen på venstre siden, det er den som tar signalet fra fordelerens hallgiver for å styre innsprøytningen. Har du gnist men ikke bensininnsprøytning er det enten boksen eller jordingen som svikter. Prøv å bytte den. Sjekk også jordingsskruene på toppen på venstre side, elekronikken svikter når irring gjør kontakten dårlig her. Min Westy hadde samme problem - og problemet forsvant da jordingsskruene ble skrapt rene!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Stjørdal
-
-

Post by Stjørdal »

Ok, det skal jeg prøve ja. Takker så meget :D
Terje Betten
-79 Volvo 242 Nasjonal
-93 Opel Omega
-85 Lada Niva
Stjørdal
-
-

Post by Stjørdal »

Andrew wrote:Ikke glem den lille svarte boksen montert på en aluminiumsplate skrudd til veggen på venstre siden, det er den som tar signalet fra fordelerens hallgiver for å styre innsprøytningen. Har du gnist men ikke bensininnsprøytning er det enten boksen eller jordingen som svikter. Prøv å bytte den. Sjekk også jordingsskruene på toppen på venstre side, elekronikken svikter når irring gjør kontakten dårlig her. Min Westy hadde samme problem - og problemet forsvant da jordingsskruene ble skrapt rene!
Det ser ut som det var jordingskruene ja :lol: :lol: :lol:
Terje Betten
-79 Volvo 242 Nasjonal
-93 Opel Omega
-85 Lada Niva
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Yippii! Utrolig hvordan det er som oftest enkle, banale ting som ligger bak de underligste problemer.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Post Reply