1.6TD problemer med tomgang /start.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Oddlaug

1.6TD problemer med tomgang /start.

Post by Oddlaug »

Jeg har en 1.6TD som gradvis har blitt vanskeligere og vanskeligere å starte.

Trodde først at det var noen ødelagte glødeolugger, men nå tror jeg det er noe mer. Problemene begynte å melde seg når jeg gikk over til en low smoke olje fra biltema, men vet ikke om dette var tilfeldig.

Igår ville den plutselig ikke starte på startern, men starter når jeg triller den igang. Selv om jeg har kjørt lenge stopper den med en gang jeg ikke gir gass.

Jeg lurer på om dette kan bety at pumpa mi er gåen? Klarer f.eks ikke å akselerer / holde farten i oppoverbakker.

Noen som har noen formeninger?

Gløder utrolig lenge før lampa slokker- tegn på gåene glødeplugger?

Lenge siden jeg har byttet diselfilter og slanger-rart hvis det bare er dette siden den plutselig ble helt umulig å starte.
FarT3

Post by FarT3 »

Jeg ville forsøke å bytte ut filter. Om du har en utluftningsskrue på filtersatsen ville jeg sjekke ut den for utætheter. Har du T-stykke på slangen bør også pakningen skiftes.

Den olien du bruker har jeg lert at den skal opfylle spesifikasjonerne vw 505.00 til en TD. I nødstilfelle kan API - CD også brukes. Instruktionsboken sier også det.

Starteren har intet med det andre problemet å gjøre. Det kan vere defekt forbindelse, defekt startrelæ (lille cylinder oven på starteren) eller defekt bundstykke på tændingslåsen.

God jakt.
Vennlig helsing Jørgen S
Oddlaug

Post by Oddlaug »

Da skal jeg prøve det. Har filter liggende.

Jeg må vel lufte etter å ha byttet filter? En grei måte å gjøre dette på?

Det er ikke noe galt med starteren. Den funker fint. Men diesel pumpa tror jeg er litt gåen, men det kan være at det å bytte filter løser problemet.
FarT3

Post by FarT3 »

Om du fyller op filteret før påskruving da er det bare å la pumpa gjøre jobben. Den er sjølvutluftende. Bruk ny diesel og ikke det fra gamlefilteret. Det kan ta lidt tid. La starteren få pusten imellem for å undgå varme kabler.
Vennlig helsing Jørgen S
Oddlaug

Post by Oddlaug »

Tok ut filteret igår, men klarte å herpe t-stykket. Kjøpte nytt idag, men husker ikke hvilke vei den skal? Det er en pil på den som jeg regner med er pil i flow-retning. Er t-stykket en del av diesel-returen? Isåfall skal vel pilen peke mot tanken(mot fronten av bilen)?

Den pakningen på t-stykket mener du da oringen som sitter mellom t-stykket og filteret?
FarT3

Post by FarT3 »

Hei igjen.

Ja du har heilt ret. Pilen må pege mot tanken da det er reguleringsventil for returløp og det er o-ringen som må skiftes. Det er veldig vanligt at t - stykket revner og da suges det ikke diesel ind, men det har du jamen prøvet.
Vennlig helsing Jørgen S
WhiteSpot
Phone: 47660596

Bytte dieselfilter

Post by WhiteSpot »

Du trenger ikke å fylle opp filteret med diesel før du setter det på. Dette ordner dieselpumpa fint selv. Sjekk at det ikke er luftbobler i slangen fra filteret til dieselpumpa. En annen ting kan være å se etter lekkasjer på dieselpumpa, disse kan nemlig slippe inn luft når motoren står og dieselen renner da tilbake til tanken slik at det tar tid før du får diesel i pumpa igjen...
FarT3

Post by FarT3 »

Det er riktigt at du ikke behøverå fylle op filteret, men det sparer startmotoren og går lidt fortere når du skal igang.
Vennlig helsing Jørgen S
Oddlaug

Post by Oddlaug »

takk for alle svar. forumet viser sin styrke atter en gang:)

skal få på plass filteret idag! har litt trua på at det kan hjelpe.

diesel pumpa mi lekker faktisk litt. litt vanskelig å forklare hvor den lekker fra. det er ikke der gasswire'n kommer inn men like ved. der kommer det inn et stag som justeres av noe annet en gass-wire'n. I andre enden av dette staget sitter det en sort boks, mener jeg å huske. Dette staget er festet til en plate. mellom denne platen og pumpa lekker det. tror ikke det er noen annen løsning på dette enn å bytte pumpa? forventer ikke svar på dette da forklaringa er så som så:)
avdem
-
-
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026

Post by avdem »

Dette staget er aktuatoren/vacuum klokka. Koblet til turboen, vet ikke helt hva den gjør..... :?

Hadde en lekkasje der selv etter at jeg byttet pumpe og var nødt til å flytte over vacuum klokka. Spruta diesel opp i taket :D

Prøv å stramme skruen på toppen(som holder platen fast i selve pumpa) Hvis denne er løs er det fort gjort at det lekker. Jeg var nødt til å legge en ekstra skive mellom plata og pakningen på pumpa for å dra tappen som går ned i pumpa langt nok opp. Pakningen kan jo også være gåen men det virket som om det var ganske standard greier.
Det må ialle fall ikke være noe slark i tappen som går ned i pumpa.

Vanskelig forklart men sånn er det når man ikke har den rette utdannelsen.....
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
Post Reply