Langsgående seter bakerst, lov?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
DrLaban

Langsgående seter bakerst, lov?

Post by DrLaban »

Hei,

Vil jeg få godkjent ombygging til personbil om jeg monterer en 3-seters langsgående benk fra buss helt bakerst?

Hvis ikke dette er lov lenger må jeg nesten få tak i en 2 eller 3-seter som jeg monterer med kjørerettningen bakerst.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Det er lov så lenge bilen er typegodkjent for slike seter :D

Dvs at har akkurat den årsmodellen du sitter på, og den utgaven du har, tidligere blitt levert med slike seter så kan det settes inn langsgående seter i ettertid.

Har en 3'erbenk bakerst som er langsgående, og den tar svært liten plass i bilen så jeg pleier la den fungere som sofa når jeg skal campe i bilen og har nappa ut setene i midten av bilen. Funker som smør !

Et aber eller to er det med langsgående seter, dóg :

-det er ikke tillatt for barn under 12 år, eller en viss høyde (husker ikke hvor lange de må være for å kunne sitte langsetter i bilen)

-ved kollisjon sitter man noe ugreit til, mht at en blir slengt sidelengs istedet for framover. Det er noe av årsaken til at EU fant ut langsgående skulle bli "Nei, neo" og "Fy, fy!".

Håper det hjalp !

mvh,
Yngve S
DrLaban

Post by DrLaban »

Jeg har en 1997 modell. Noen som vet om denne ble levert med slik seter bak?
monor
-
-

Post by monor »

mener dette ble levert frem til 1999, men er ikke helt sikker
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Kort buss nr 1 hadde dette.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Hmm... Så et bilde av en 95mod med sånne seter på Finn.no Det så jo helt sinnsykt genialt ut.
1. Hvor er det fornuftig å lete etter sånne seter?
2. Hva må man regne med at en sånn treseter koster?
3. Er det vanskelig å montere?
4. Kan jeg med sånne seter beholde kombivegg? Kun bruke bakluka som utgang?
5. Kan den monteres på begge sider bak?

Jeg har lang versjon kombi med skikkelige seter bak. Det er i dag 6 seter, men av en eller annen grunn står det kun 5 i vognkortet. Det koster meg 4-500kr å få skrevet inn alle 6 setene i vognkortet og da kan jeg jo like godt hive inn tre til. De kommer jo nesten aldri til å bli brukt så de som monteres opp lngs veggen var jo helt geniale sånn plassmessig bare som reserveseter!!!
Sindre
1993 T4, 2,5l Bensin, 9-seter Syncro
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

1. Har selv dette i bilen(99mod) buss nr 1.
2. På bilhuggern på Værdaln har de en buss nr 1 inne nå, i allefall 4 av setene er der.- tror det er en 98 mod som står der.
3 tviler på at det er lov å montere inn seter i en kombi. sikkerhet, avgifter ++++

sTEIN
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Hm... De setene høggern har inne, er det langsgående. Altså disse som monteres mot sidevegg?

Skal selvfølgelig omregistrere den fra kombi til personbil. Men det hadde vært så utrolig praktisk å ha 9 seter. Og med sånne klappseter bakerst fåpr man jobåde i pose og i sekk.... Masse sitteplasser og masse bagasjeplass :D
Sindre
DrLaban

Post by DrLaban »

Jeg endte opp med 2 seter i midten og 3 seter (T5) bakerst.

Jeg har derfor en 2 seter og en 3 seter, begge langsgående som skal selges.
Ta kontakt om dette er av intr.
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Har tatt en telefon til Vegstasjonen.
De var mildt sagt skeptisk. Han sa vel i utgangspunktet at det ikke var aktuelt å godkjenne sidestilte seter.

Unntaket var dersom jeg kunne dokumentere at en 1993 mod T4 lang var levert med dette originalt.

Her skulle jeg gjerne hatt litt hjelp fra forumet. Er det noen som vet om min modell ble levert med disse setene? Har prøvd å ringe Møller, men får ikke noe godt svar.

Den gode nyheten er at jeg kunne beholde kombiveggen hvis jeg fikk godkjent sidestilte seter bak... (Ja jeg vil faktisk ha den der) Så lenge det er håndtak på luka bak er denne godkjent som dør :-D

Synes i grunn dette hadde vært en god løsning. Kommer jo nesten aldri til å bruke de tre siste setene uansett. Sannsynligvis bare når jeg er på festival og ikke gidder å sove i telt Hehe ;)

Edit:
Snakket Med Tom Fagerud hos Møller nå. Fikk til svar at sidestilte seter ikke er typegodkjent i personbil. Kun i buss.

damit..... ;)
Sindre
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har tatt en telefon til Vegstasjonen.
De var mildt sagt skeptisk. Han sa vel i utgangspunktet at det ikke var aktuelt å godkjenne sidestilte seter.

Unntaket var dersom jeg kunne dokumentere at en 1993 mod T4 lang var levert med dette originalt.

---

Det er definitivt tillatt når bilen har vært typegodkjent med det fra før av, dvs at én type bil som min egen ex.buss nr.1 ble nedregga til personbil og godkjenninga fra Biltilsynet eksisterer.

-Hvis ikke må jeg jo levere inn bilen min (fat chance!) for å få den godkjenninga de hevder ikke eksisterer :roll:
---

Edit:
Snakket Med Tom Fagerud hos Møller nå. Fikk til svar at sidestilte seter ikke er typegodkjent i personbil. Kun i buss.

---

Hvem som helst som kommer med slike svar bør ikke drikke før man går på jobb :D

Min bil var Buss nr. 1 og da 2'er-benken på høyre side ble tatt ut ved nedregistrering fra 10 til 8 seter, står jo fremdeles 3'er-benken på venstre side igjen i bilen - derav 8 seter.

Jeg kan ikke annet enn anse svaret du fikk som vås :wink:

Snakk med noen andre, det sitter forresten folk hos Biltilsynet - nå Vegvesenet - som har et arkiv på typegodkjenninger på samtlige kjøretøy som er og eller har vært registrerte i Norge.

-Der skal typegodkjenninger for samtlige T4'er som noen sinne har hatt skilt, uavhengig av skiltfarge, finnes.

Og hevder de at de ikke har et slikt arkiv eller at slikt ikke er der, kan du spørre hvorfor de ikke gjør jobben sin :D De er pliktige å ha slikt i arkivet by law.
(Driver for tiden med arkiver, så slik krangling kan jeg)

Møller skal også sitte på arkivdokumenter over hver bidige godkjenning på alt i, på, under, over osv vedr. kjøretøyene som de noensinne har solgt.

Så det så.

Worst case - dvs at både Møller og Vegvesenets trafikksak-"kyndige" fortsetter nekte deg papirene dine - kan Riksarkivet ha slikt, ikke sikkert de er 100 % sikker på hvor et dokument som passer din bil befinner seg men de har det en eller annen plass.

-Dét er fordelen med å bo i et demokrati hvor det skal være "informasjonsflyt" 8) Alt finnes, ett eller annet steds hen.

Kjør på videre !

mvh,
Yngve S
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Det herr Fagerud sa (det samme som biltilsynet) var at jeg kunne få godkjent bilen som buss med disse setene, men da er jeg jo like langt. Har ikke minibuss sertifikat. Og det vil vel være en vesentlig høyere kostnad å registrere den som buss for så å ned registrere den. Sånn som jeg forsto det så hadde det gått dersom den tidligere hadde vært registrert som buss.

Må innrømme at jeg ikke blir helt klok på dette her...

Det beste hadde vel vært om noen her på forumet har en 93 T4 lang med sidestilte seter som jeg kunne bruke som dokumentasjon :-D
Sindre
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Nåh.

Kanskje det er derfor min er ok med denne løsninga, at det er fordi den var 10-seter i norsk Buss nr.1-utførelse... :?:

Vel, papirene skal dem uansett H besitte og det til evig tid. Det seier lova :wink:

mvh,
Yngve S
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Det hadde kanskje vært enklere å bare få tak i vanlige seter.
Men synes det er dyrt å betale 10K for tre seter jeg "aldri" kommer til å bruke. Vurderer faktisk å bare drite i hele greia ;-)
Sindre
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:Nåh.

Kanskje det er derfor min er ok med denne løsninga, at det er fordi den var 10-seter i norsk Buss nr.1-utførelse... :?:

Vel, papirene skal dem uansett H besitte og det til evig tid. Det seier lova :wink:

mvh,
Yngve S
Jepp! Det er fordi di kjære "tyskerbrakke" var minibuss, og den var typegodkjent med slik seteløsning.

Og til opplysning så heter Møllers hyggelige mann som steller med godkjenninger Tom Sagerud, ikke Fagerud. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Noen vannvittig firkantede regler ;-)

Jaja...

Disse firmaene som selger seter.. Er det bare "svindel"? Er det lurere å lete hos høggern?
Sindre
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Kompis kjøpte bakseter fra ett slikt firma, han fikk riktignok setet som skulle passe men måtte få sveist skinner til seteramma fordi den ikke passa det som sto i bilen og setet var velbrukt...

-Prisen var identisk med det han hadde måtte betale hos forhandler.

Mitt syn - avvent til du ser noen som selger minibuss og mail/ring og spør om de vil selge det setet du vil ha tak i - tentativt be dem om å legge igjen nummeret ditt slik at kjøper kan ta avgørelsen om ev. setesalg.

mvh,
Yngve S
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

De setene som er på Verdal er langsgående. Beklager mine multipostings tidligere... En liten glipp i systemet..
Og der er alt av montasjemateriell som du trenger.
Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Multipostere burde blitt dyppa i tjære og rulla i fjær :-P Hehe

Nå tror jeg vel vi har blitt enige om at langsgående seter ikke er tillat med mindre du har en minibuss som du omregistrerer til personbil! :(
Sindre
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Hvor mye arbeid vil det være å sette inn disse setene?
http://finn.no/finn/bap/object?finnkode ... T.svl=Link

Jeg har en 93 Syncro Lang med 2+1 seter bak.
Er det mye jobb å snu disse setene slik at de vender i mot hverandre?

Jeg har aldri tatt av teppet bak så jeg vet ikke hvor eventuelle originale fester er. I dag har jeg festekroker i hele bagasjerommet.

Vil setene jeg har funnet på Finn.no passe rett på eventuelle originale fester?
Sindre
Costatus

Post by Costatus »

Dette var spennende lesning. Eg har i dag ein 93mod kort type reg som 9seter. Eg har då 2+2+3+2 enkle "langsgåede" bakerst. Eg bruker alle 9 seter rett som det er og når eg no vurderer å skifte bil så vil eg gjerne ha 9 seter.
Skifter mest for å få diesel (og at min er litt sliten), så eg leiter egentlig blandt nedregistrerte busser eller en som eg kan nedregistrere.
Men mange av dei som har nedregistrert fra minibuss har tatt vekk begge seta i bagasjerommet slik at dei no har 8 seter.

Vil ein på ein slik bil som har vert minibuss, men no er personbil, kunne sette inn desse seta bak og gå direkte til personbil med seteløysing 2+2+3+2langsgåande? Eller må den innom eit minutt med minibussregistrering igjen?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Så lenge du snakker om 9 seter i bilen, og den hadde langsgående ved første gangs salg den gang bilen ble levert fra Møller (for å ikke begynne å rippe opp i import her) så er det plug and play :

9 seter = personbil. Så da slipper du høl i taket eller veggene ifm kombivegg også.

mvh,
Yngve S
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Costatus wrote:Dette var spennende lesning. Eg har i dag ein 93mod kort type reg som 9seter. Eg har då 2+2+3+2 enkle "langsgåede" bakerst. Eg bruker alle 9 seter rett som det er og når eg no vurderer å skifte bil så vil eg gjerne ha 9 seter.
Skifter mest for å få diesel (og at min er litt sliten), så eg leiter egentlig blandt nedregistrerte busser eller en som eg kan nedregistrere.
Men mange av dei som har nedregistrert fra minibuss har tatt vekk begge seta i bagasjerommet slik at dei no har 8 seter.

Vil ein på ein slik bil som har vert minibuss, men no er personbil, kunne sette inn desse seta bak og gå direkte til personbil med seteløysing 2+2+3+2langsgåande? Eller må den innom eit minutt med minibussregistrering igjen?
Om du finner en buss som er nedregistrert til 9 seter personbil, kan du i praksis innrede den som du vil. Vognkortet på den du har nå og den du får er trolig ganske likt. Men dette avhenger jo av at du finner en registrert som 9 seter da, ellers får du jo ikke den optimale løsningen din
garviken
-
-

Post by garviken »

Har en 3seter med side selene og en 4seterkombi benk med hattehylle og gitter ,begge er for salg.
mvh jørn
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Hei. Fått tak i seter, fjernet kombiveggen men så viser det seg at setefestene ikke passer overens med de originale hullene.

Hva skal til for at jeg kan montere disse?

Image

De originale hullene sitter der hvor jeg har markert med rødt.

Kan jeg bare bore hull og sette på en skive og en låsemutter på undersiden, eller må jeg til med sveising og forsterkning?
Sindre
Post Reply