Koker i ekspansjonstanken

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Heltenmax

Koker i ekspansjonstanken

Post by Heltenmax »

Bilen starter fint.

Men det bobler helt vanvittig i ekspansjonstanken, og det kommer noe som ser ut som vanndamp eller lignende ut.

Bilen ble VARM etter å stå med litt turtall i ca 10 minutter.

Frykter topp eller toppakning. Noen som kan forklare forskjellene på de to, og hvordan dem blir ødelagt, og ca hva det koster å fikse hver av dem ?

Tusen takk på forhånd.

Hilsen AmatørSyncronauten
Magnus
- Drømmer om ny Syncro
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Er nok mest sansynlig toppen,ja.Forskjellen vet du ikke før toppen er tatt av å trykktestet.Kan være sprekk i toppen som ikke er synlig.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
siggur

Post by siggur »

Hvilken av bilene er det da? Diesel eller bensin? Det er vel som regel toppakningen som ryker og det er det som er billigst å skifte så klart. Har skiftet toppakning selv på både bensin og diesel og det er ikke vanskelig så lenge du er litt "nevennyttig" :P Toppakning til diesel koster ca 6-700 og til bensin 6-700 for ei side (Da får du pakningsett). Hvis derimot topplokket/ ene har gått er de veldig dyre nye (ca 10-15000 for diesel veit jeg). Her lønner det seg selvfølgelig å få tak i et noenlunde bra brukt et mener no jeg
Caravelle Syncro 2.1 88 mod.
siggur

Post by siggur »

og forresten, det er vel så og si sikkert at det er toppakning eller topplokk siden de bobler i vannet. Når det bobler trekker den vel inn luft, og grunnen til at den trekker inn luft er nettopp topp/ toppakning
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

siggur wrote:og forresten, det er vel så og si sikkert at det er toppakning eller topplokk siden de bobler i vannet. Når det bobler trekker den vel inn luft, og grunnen til at den trekker inn luft er nettopp topp/ toppakning
Bobler fordi forbrenningstrykket går ut i kjølevannet, og dette skjer pga utett toppakning eller skader i toppen, som nevnt. :)
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
siggur

Post by siggur »

BayJon wrote:
siggur wrote:og forresten, det er vel så og si sikkert at det er toppakning eller topplokk siden de bobler i vannet. Når det bobler trekker den vel inn luft, og grunnen til at den trekker inn luft er nettopp topp/ toppakning
Bobler fordi forbrenningstrykket går ut i kjølevannet, og dette skjer pga utett toppakning eller skader i toppen, som nevnt. :)
Se der ja. En som har en god del mer peiling enn meg :wink:
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Hvis du skal skifte topppakning, så hadde jeg slipte ventiler med det samme. Mot et lite tillegg får du et slipesett med alt du trenger.
Koster ikke så mye for plansliping og sliping av ventilene.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

har flere topper liggende, evt kan jeg ta jobben om du ikke tar den selv...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

rapidspeed wrote:har flere topper liggende, evt kan jeg ta jobben om du ikke tar den selv...
Åja, driver og pusser opp en coach med 112 hk i hekken og 135000 på telleren. Instrumentet uler og oljelampa lyser etter ei stund samme hva jeg gjør, jeg har gjort det meste for å fikse saken. Motoren går riktignok fint og pent slik den skal, men overhaling trengs nok etter mye prøving og feiling er. T3'eren er eu-ok etter mye skruing i det siste.

MEN: Jeg klarer ikke å fikse motoren. Gjenstår å bytte oljefilter til originalt, så får vi se hva det fører til, har jo en kompis som driver i Olrud-teamet med Audi-kjøring for VAG i Tyskland og han sier at det er verd et forsøk å putte på originalt oljefilter. Bygger du motoren min opp igjen, eller må jeg falle på knea for en kompis i VAG-systemet (har har ikke sagt nei, HE, HE...)???

Erjo
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

erjo wrote:
rapidspeed wrote:har flere topper liggende, evt kan jeg ta jobben om du ikke tar den selv...
Åja, driver og pusser opp en coach med 112 hk i hekken og 135000 på telleren. Instrumentet uler og oljelampa lyser etter ei stund samme hva jeg gjør, jeg har gjort det meste for å fikse saken. Motoren går riktignok fint og pent slik den skal, men overhaling trengs nok etter mye prøving og feiling er. T3'eren er eu-ok etter mye skruing i det siste.

MEN: Jeg klarer ikke å fikse motoren. Gjenstår å bytte oljefilter til originalt, så får vi se hva det fører til, har jo en kompis som driver i Olrud-teamet med Audi-kjøring for VAG i Tyskland og han sier at det er verd et forsøk å putte på originalt oljefilter. Bygger du motoren min opp igjen, eller må jeg falle på knea for en kompis i VAG-systemet (har har ikke sagt nei, HE, HE...)???

Erjo
tenker vi skulle fått blitt enige jeg erik... :wink:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Post Reply