heldig med russebil!!!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
siggur

heldig med russebil!!!

Post by siggur »

Regner med at det er en del her som har vært så lei bil at du har lyst til å gå løs med slegge og ødelegge alt som har med bil å gjøre. Har du vært i en slik situasjon, er du ikke aleine!!! Jeg har lyst til å fortelle om russebilen vår, et trist kapittel.

Kjøpte en forholdsvis bra (trodde vi) VW Coach, 1,6 TD i April. Motoren var bra i følge selger. Vi var storfornøyde med kjøpet. I påsken brukte vi mange, mange timer på å sette inn seter, male bilen, sette inn anlegg,ordne på de feilene vi fikk på russegodkjenning osv... Endelig stod vi der med en ferdig bil, og vi skulle få det såååå artig i russetida. Den aller første kvelden som russ, begynte bilen å dra veldig dårlig, og rett før vi skulle parkere for kvelden stoppa den. Registerreim hadde gått!!! Ventiler bøyde seg og kamaksling knakk!!! Vi begynte så dagen etter å skru og skru... og skru. Vi skiftet hele topplokket- toppakning og alt det der. (Takk for all hjelp vi har fått fra forumet til det :wink: ). Endelig var vi ferdige å skulle starte, men nei den starta ikke. Etter mye fram og tilbake sendte vi den på verksted, og 15 Mai fikk vi endelig liv i den :lol:. Det var en del justering som skulle til. Dermed fikk vi den så vidt det var i russetoget 17 Mai. Etter toget var ferdig, stoppa den igjen. Denne gangen hadde rett og slett rådelager/ enden av stempelet slått seg rett gjennom blokka på motoren.

Nå sitter vi igjen med en havarert bil som vi har brukt uendelig mye penger og arbeidstimer på + at russetida ble halvveis ødelagt :lol: Det var det!
Caravelle Syncro 2.1 88 mod.
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Dette har vel noen 1000 russ opplevd før dere og, tror faktisk ikke gjennomsnittet av russebiler holder til 17 mai! :)
Muffe

Post by Muffe »

Nåja. Er vel sjelden en regel... Vår Caravelle C med 1,9 liter forgassermotor lever fremdeles i beste velgående, selv etter en hel russefeiring. Jeg tør til og med påstå at den er i betydelig bedre stand enn da vi kjøpte den. Vi har gjort ganske kraftig overhaling på den:

- Byttet olje og oljefilter
- Byttet luftfilter
- Byttet bensinfilter
- Overhalt bremsene bak
- Byttet laderegulator og børster på dynamo
- Byttet startbatteri
- Satt inn ekstra forbruksbatteri
- Byttet rotor og fordelerlokk
- Byttet drivreim til dynamo og vannpumpe

Pluss en masse investeringer i anlegg, interiør og annet "russebilutstyr"... Grovt sett har vi brukt ca. 15 000 kr på bilen, pluss kjøpssummen...

Fordi noen russebiler er klare for dynga, og overhode ikke er vedlikeholdt de siste årene, betyr ikke det at alle er det...
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Jeg solgte en T3 2.1 automat for 4,5 år siden til russen,å den så jeg igjen i år!Var en god bil som jeg har savna mange ganger!Har aldri fått igjen en gammel bensiner som drar som den gjorde!(eller drakk for den del...) :shock: snufs...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Føler med deg, Siggur, men.........
..........det kommer litt an på hva man vet om type bilen en har kjøpt. En lærer fort å ikke stole på det tidligere eier sier, husk at de vil bli kvitt bilen og sier gjerne hva som helst for å få det til. Kjøper du en 1.6TD og tidligere eier ikke kan dokumentere når reg.reim sist var skiftet, så skifter du den fortere enn svint! Og når det først ryker er det gjerne mer enn bare ventiler som bøyer seg og kamaksler som knekker, husk at stemplene/rådene/veivakselen også får seg et skikkelig smell, gjerne nok til å skade rådene. Ikke gi opp med T3'er, det finnes mange gode ennå!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
siggur

Post by siggur »

jada, det finnes mange fine av dem veit du. Far min har hatt en slik TD siden 1992 og har den enda. Aldri/ sjeldent store feil. Trofast og god som bare det :wink: Selgeren hadde akkurat ordna på reg.reim å slik da, men tydeligvis ikke bytta. Så tror nok han lurte oss kraftig gitt. Jeg hadde ikke noe spesielt formål med "historia" da. Bare skreiv for moro skyld :P
Caravelle Syncro 2.1 88 mod.
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Den jeg hadde som russebil i 03 lever også fortsatt, så vidt meg bekjent. Den startet vell sitt liv som russebil i 01, kanskje før... Og motoren gikk bra som bare det... Gjorde ikke noe med motoren i hele tatt, bare gikk over forstilling enkelt og greit. De vi kjøpte den av hadde gjort enda mindre, de hadde også kjørt på 95 siden det var billigst...
Espen

Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Russen er blitt big business og folk staar i kö for aa flaa dem. Jeg har kjört russebuss i noen aar og har hatt närkontakt med skrap som selges for flere hundre tusener.
Post Reply