Veeeldig høy tomgang 2,1i

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
roars
-
-

Post by roars »

hansa wrote:Siste nytt:
Bruker 2,8l/mil på bykjøring... Mulig den får for mye bensin :P

Men ryker ikke sort...
Hmmm, du må sikkert gå gjennom ALT...har nok et par hjerna her om det kunne være det.
Bare for å eliminer det.
MEN har litt tro på luftmengdemåleren.
Roar Sørnmo
hansa

Post by hansa »

Har prøvd å skaffa hjerne og tomgangshjerne... Var noen her på forumet som hadde, men har ikke hørt no mer. Får purre-på litt. ;)
Ligger salsbruket langt fra Steinkjer?
roars
-
-

Post by roars »

hansa wrote:Har prøvd å skaffa hjerne og tomgangshjerne... Var noen her på forumet som hadde, men har ikke hørt no mer. Får purre-på litt. ;)
Ligger salsbruket langt fra Steinkjer?
Nah... e vel 15 mil, 2 tima det.
Du har nok vært ute her du da....hehe.

Har litt forskjellig her..men tomgangs"boksen" e det værre med.
DET har vært forbruksvare...pga fukt.(den bak lykta)
Roar Sørnmo
hansa

Post by hansa »

Da har jeg prøvd å skifta følgende:
Luftmengdemåler, vanntempføler, tomgangsboks (bak h.baklykt), hjerne...
Har også sjekka at gasspjeldbrytern er ok. Dysene er også renset og sjekka.
Fikk høre fra verksted at dysene står oppe for lenge. (strømimpulsen som åpner dysene varer for lenge)

Hva kan det være da?!?! :evil:
cranz
-
-

Post by cranz »

spruter vel inn med lengre pulser hvis hjernen tror at motoren er kald?
Pål Johansen
hansa

Post by hansa »

cranz wrote:spruter vel inn med lengre pulser hvis hjernen tror at motoren er kald?
Det jeg også tror, men det hjelper jo ikke å bytte noe som helst... :/
Ligger lufttemp sensorn i lmm, eller ligger den for seg selv? Isåfall er ikke den bytta...
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Da er vel du egentlig der jeg er med min coach 112 hk. Den går så fint og rolig, men for fort på tomgang. Bare 135000 km har den rullet! Jeg skal restaurere denne bilen (lakk, nytt interiør og masse kuult stasj, senking etc., hører du Rune?). Men først skal den gjøres i stand teknisk slik at den kan kjøres og flyttes litt hit og dit uten at jeg "sitter med hjeret i halsen og venter på sammenbruddet".

Ikke noe nyttet å bytte og resultatet ble at jeg kjørte bilen til verksted for å få oljetrykket sjekket (begge oljetrykksbryterne ble byttet tidlig i prosessen). Det viste seg at oljetrykket var normalt når motoren var kald (4,5), mens etterhvert som olja/kjølevann/motor ble varm falt oljetrykket til 0,5. Da begynte det å lyse og ule noe fælt i dæsj'en og motoren fyker rundt på ca. 1500-2000 omdreiinger/min. Verkstedmekanikeren jeg bruker (gammel mekaniker på 60 år som har skrudd på slike biler hele livet) tror derfor at oljepumpa er gå'en og at oljesilen må byttes. Det skal jeg gjøre. SÅ får vi se. Hvis det ikke nytter, er det bare en ting å gjøre: Motoren ut/annen motor inn.

Problemet med dårlig oljetrykk er - så langt jeg forstår - at olja ikke får nok kjøling, og at den ikke smører godt nok, og da tar det vel ikke så lang tid før alt kollapser. Imidlertid er kjølesystemet på min coach så fresh't at den ikke har blitt for varm heller noe som er litt merkelig. Men når oljetrykket faller har jeg noen ganger syns at den har blitt litt varm, uten at det har syntes så veldig godt på temperaturmåleren i dæsjbordet.

Vi får det vel til!!!

Erik
hansa

Post by hansa »

Men oljetrykket kan vel ikke ha no med tomgangen å gjøre?

Tenkte på servo-trykk bryteren... Når trykket blir høyere der, så skal jo motoren gi på litt. Får sjekke den.
erjo
-
-

Post by erjo »

hansa wrote:Men oljetrykket kan vel ikke ha no med tomgangen å gjøre?

Tenkte på servo-trykk bryteren... Når trykket blir høyere der, så skal jo motoren gi på litt. Får sjekke den.
Godt poeng. Aner ikke. Kanskje jeg skulle bytte til tykkere olje og nytt oljefilter? Se hva som skjer?
erjo
-
-

Post by erjo »

i dag lyktes jeg må få ned tomgangen på min 112hk til normalt nivå (ca 900 rp/m?) etter justering. Det jeg gjorde var å kople ut tomgangsregulatoren når motoren var varm. Og vips gikk alt normalt og ikke ble det noe piping og uling i dæsj'en heller. Det var da merkelig, ikke ble den unormalt varm heller, ingen lekkasjer noen steder. Ja, disse 112'erne!

Det tyder vel på at tomgangsregulatoren funker (eller?) - men funker den riktig? Jeg skal bytte hele luftfilteret for å se hva som da skjer.

Og så skal jeg skifte til tykkere olje og bytte oljesilen.

Har fått noen små andre tips av andre også. Skal gå litt systematisk tilverks her så får vi se.... gjøre rent alle jordingspunkter etc.

Men, og men: Litt framgang her, altså.
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

oljesilen ligger inne i blokken på disse og du må dele blokken for å komme til...ta heller å bytt til orginalt oljefilter og ny olje og sjekk gjerne oljetrykket igjen
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

erjo wrote:
.
Jeg ser du skriver i et tidligere innlegg at oljetrykket er ok vel kald motor, men faller til 0,5 på varm.
Hvilken olje bruker du nå, og hva har du tenkt å bytte til?
Halv/helsyntetisk,viskositet etc.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
erjo
-
-

Post by erjo »

112wboxer wrote:oljesilen ligger inne i blokken på disse og du må dele blokken for å komme til...ta heller å bytt til orginalt oljefilter og ny olje og sjekk gjerne oljetrykket igjen
UPS!!!! Oljesilen... har kjørt motorrens. Ventiler tikker ikke og bilen går som en drøm. I går når jeg kjørten halv time, tentes ikke det røde lyset på oljelampa og den durelyden var også borte...... Merkelig, kommer og går.

Har altså byttet til ny olje. Har også byttet oljefilter (men ikke til originalt). Skal gjøre det (oljefilter PH5552 OC264 (OC264).

Hva med tykkere olje? Er vanlig 10 - 40 syntetisk olje bra for disse bilene eller bør jeg ha på seminsyntetisk eller mineral? hva med tykkere 30-olje?

For å gjøre ting og tang tydelig: Ved kald motor var oljetrykket 4,5 og når det ble vanlig varm på tomgang var trykket 0,5 og 0,7 ved 2000 rp/m, det siste er vel litt lavt? Har byttet oljetrykksbryterne (begge).
Last edited by erjo on 11 May 2007, 22:00, edited 2 times in total.
erjo
-
-

Post by erjo »

VWegard wrote:
erjo wrote:
.
Jeg ser du skriver i et tidligere innlegg at oljetrykket er ok vel kald motor, men faller til 0,5 på varm.
Hvilken olje bruker du nå, og hva har du tenkt å bytte til?
Jeg aner ikke hva som har vært benyttet før av olje, jeg har nå hatt på syntetisk Valvoline olje 10 - 40. Den coach'en min er et prosjekt og det haster ikke.

Men nå ser det ut til at jeg har kuppet denne tråden og det var ikke meningen. Ellers kanskje dette er relevant for han som startet tråden?

For øvrig er bilen EU-ok nå og kan registreres. 135.000 km har den gått. Fin bil, som skal lakkeres og bli min god-bil om et par år!!!!! Imens får min blå 1989 (se bilde til venstre) få gjøre nytten.

erjo
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

erjo wrote:
VWegard wrote: Hvilken olje bruker du nå, og hva har du tenkt å bytte til?
Jeg aner ikke hva som har vært benyttet før av olje, jeg har nå hatt på syntetisk Valvoline

erjo
Det er godt å lese at motoren går "snilt" nå med tyst alarm osv.:D
Men ha i bakhodet at syntetisk olje er mer stabil når det gjelder viskositet (både kald og varm motor) enn det en god mineralolje noensinne kan bli. En ren mineralolje blir mye mer tynnflytende når den er varm enn hva en syntetisk olje noensinne vil bli.
Jeg har flere ganger erfart at motorer som har "svettet godt" har blitt tette når de til slutt har blitt påfylt del-/helsyntetisk olje. :?
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
erjo
-
-

Post by erjo »

Det er godt å lese at motoren går "snilt" nå med tyst alarm osv.:D

Får ikke testa dette noe mer nå, må vente eventuelt til jeg får tak i noen prøveskilter utpå sommeren. Det haster ikke. Får jeg ikke dette til, blir det vel noe motorskifte elelr overhaling av hele motoren. Kan jo være oljepumpa også som svikter litt, eller? Skal først motoren ut, og det blir resultatet, vel så tar jeg ALT på motoren samtidig. Men det er jo egentlig ikke noe problem. Har jo en T3 som er ok å kjøre med.

Mye jobb å bytte oljepumpa?
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

hansa wrote:Da har jeg prøvd å skifta følgende:
Luftmengdemåler, vanntempføler, tomgangsboks (bak h.baklykt), hjerne...
Har også sjekka at gasspjeldbrytern er ok. Dysene er også renset og sjekka.
Fikk høre fra verksted at dysene står oppe for lenge. (strømimpulsen som åpner dysene varer for lenge)

Hva kan det være da?!?! :evil:
.......har du sjekket innsugs pakningene nede på toppene?..du kan jo prøve å sprøyte startgass utenpå
der for å sjekke om det er falsk luft
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Hei Hans Christian, se mail til din far...

Morsomt å si hei til slektninger på forumet... :D
Gorm
Post Reply