justering av dieselpumpe.. synspunkter?
Kan informere om at hvis man skrur nok, så får man IKKE bilen igjennom på EU kontroll. Min tidligere bil hadde avgass måling på over 4 når den ble kjørt på EU kontroll (Jeg viste ikke om det). Skrudde den ned 1,5 runder på skruen, og avgass målingen kom ned i 1,6! Den brukte dessuten dyrisk mye diesel når den var skrudd opp (1,2L på mila), så det kan være lurt å sjekke forbruk.. Mista bittelittegranne drag, men det er mere psykisk tror jeg. Røyken blei i alle fall borte, og bilen er nå eu godkjent!! (Veldig enkelt å gjøre selv!, Bare å løsne sett skruen (13mm), og juster med en vanlig flat skrutrekker. Lurt å ha bilen i gang når man skrur. Får man lavere turtall, så skrur man feil veg. Normalt skal det vel holde med 1/2 omdreining på skruen, for å få det bittelille ekstra
!)
Martin
Den gule fare
Den gule fare
Jeg vil tro at visst du må kjøre med gassen i bunn hele tiden,er det på tide å time pumpa,å skifte allt av filter...Greit nok,jeg drar ikke skinnet av pølsa som dere sier i øst,men vi har ganske mange lange å bratte bakker her i vest,å jeg har ikke problemer med å følge trafikken med min 2.4d.Den første t4 jeg hadde leverte jeg inn å fikk timet pumpa,det hjalp ganske så vanvittig på draget.Slapp liksom å gire meg i hjel etter det! :idea:
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
henning
- -

- Car: t4 2,4d multi allstar
- Phone: 92247052
har nettopp fått skiftet reimer og justert pumpen slik den skal være... filter er det litt verre med...Dibben wrote:Jeg vil tro at visst du må kjøre med gassen i bunn hele tiden,er det på tide å time pumpa,å skifte allt av filter...Greit nok,jeg drar ikke skinnet av pølsa som dere sier i øst,men vi har ganske mange lange å bratte bakker her i vest,å jeg har ikke problemer med å følge trafikken med min 2.4d.Den første t4 jeg hadde leverte jeg inn å fikk timet pumpa,det hjalp ganske så vanvittig på draget.Slapp liksom å gire meg i hjel etter det! :idea:
sliter som f... i lange bakker og må gire ned i de lave gir... og da vet vi hva som skjer med farten....................... sinke blir jeg da...
kanskje jeg burde fått tatt en liten service på den med filterbytte og slikt... burde skamme meg ja.....
Henning
T4 6-seters kombi 94 (solgt)
T4 multivan allstar 94 2,4d
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
Men Henning, du vet jo det at å slite i bakker med en 2.4D ikke er noe uvanlig! Det er bare slik det er, og biler som er mindre har ingen problemer med å ligge i rompa di og stresse deg opp bakkene. Tenk deg en vanlig personbil - den har noen ganger like mange og ofte dobblet så mange gamp som du finner i din (og min;), og denne bilen ligger bak deg og vil opp bakken i samme fart som den hadde på sletta. Dette GÅR bare ikke med våre biler. Skal du få til det så MÅ du gjøre noe mer seriøst med motoren annet enn å skru opp forbruket av diesel! Sånn er livet for en Caravelle-eier.....synd men santhenning wrote:har nettopp fått skiftet reimer og justert pumpen slik den skal være... filter er det litt verre med...Dibben wrote:Jeg vil tro at visst du må kjøre med gassen i bunn hele tiden,er det på tide å time pumpa,å skifte allt av filter...Greit nok,jeg drar ikke skinnet av pølsa som dere sier i øst,men vi har ganske mange lange å bratte bakker her i vest,å jeg har ikke problemer med å følge trafikken med min 2.4d.Den første t4 jeg hadde leverte jeg inn å fikk timet pumpa,det hjalp ganske så vanvittig på draget.Slapp liksom å gire meg i hjel etter det! :idea:har hatt bilen i ett år og må nok innrømme at ingen filter er skiftet ennå... fy skam meg...
![]()
sliter som f... i lange bakker og må gire ned i de lave gir... og da vet vi hva som skjer med farten....................... sinke blir jeg da...
kanskje jeg burde fått tatt en liten service på den med filterbytte og slikt... burde skamme meg ja.....
Stian Korneliussen
2004 MULTIVAN HIGHLINE
2004 MULTIVAN HIGHLINE
-
henning
- -

caravelleman wrote:Men Henning, du vet jo det at å slite i bakker med en 2.4D ikke er noe uvanlig! Det er bare slik det er, og biler som er mindre har ingen problemer med å ligge i rompa di og stresse deg opp bakkene. Tenk deg en vanlig personbil - den har noen ganger like mange og ofte dobblet så mange gamp som du finner i din (og min;), og denne bilen ligger bak deg og vil opp bakken i samme fart som den hadde på sletta. Dette GÅR bare ikke med våre biler. Skal du få til det så MÅ du gjøre noe mer seriøst med motoren annet enn å skru opp forbruket av diesel! Sånn er livet for en Caravelle-eier.....synd men santhenning wrote:har nettopp fått skiftet reimer og justert pumpen slik den skal være... filter er det litt verre med...Dibben wrote:Jeg vil tro at visst du må kjøre med gassen i bunn hele tiden,er det på tide å time pumpa,å skifte allt av filter...Greit nok,jeg drar ikke skinnet av pølsa som dere sier i øst,men vi har ganske mange lange å bratte bakker her i vest,å jeg har ikke problemer med å følge trafikken med min 2.4d.Den første t4 jeg hadde leverte jeg inn å fikk timet pumpa,det hjalp ganske så vanvittig på draget.Slapp liksom å gire meg i hjel etter det! :idea:har hatt bilen i ett år og må nok innrømme at ingen filter er skiftet ennå... fy skam meg...
![]()
kanskje jeg burde fått tatt en liten service på den med filterbytte og slikt... burde skamme meg ja.....![]()
. Vil du ha mer futt må du enten, som det er nevnt tidligere i denne tråden, montere inn en turbo med alt av deler og slanger og duppeditter eller du må rett og slett kjøpe deg en 150TDI
.
jamen....
vet jo at ikke 2,4D er noen racer, men det må da kunne gå an å holde farten sånn noenlunde vel?
Henning
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Et alternativ som kan gi litt spark i en 2,4D er LPG i innsuget, POWERSHOT2000, er det noen som har prøvd slike sett? Ser på nettet at en på en vanlig diesel klarer og forbrenne ca 80 % med LPG skal en klare opp til 98%. En slik økning i forbrenning bør jo gi både mere krutt og lavere forbruk!?
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
seigdrag
2.4 literen er seig da. bakker er ikke noe prob med min t4 ihvertfall, verre å få opp farta...
med biltralle å ei boble på slep blir det verre men går greit likevel, henger med trafikken ihvertfall, tom bil går som ei kule, med tenning justert på "feelingen"... går litt hardt men den går "bra"
med biltralle å ei boble på slep blir det verre men går greit likevel, henger med trafikken ihvertfall, tom bil går som ei kule, med tenning justert på "feelingen"... går litt hardt men den går "bra"
-
henning
- -

her tror jeg du må utdype litt.. dette lå over min forstand..Torle wrote:Et alternativ som kan gi litt spark i en 2,4D er LPG i innsuget, POWERSHOT2000, er det noen som har prøvd slike sett? Ser på nettet at en på en vanlig diesel klarer og forbrenne ca 80 % med LPG skal en klare opp til 98%. En slik økning i forbrenning bør jo gi både mere krutt og lavere forbruk!?
Henning
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
-
henning
- -

Re: seigdrag
klarer jo å holde fartsgrensen jeg og da, men litt kjappere opp i fart hadde vært greit...Andyboy wrote:2.4 literen er seig da. bakker er ikke noe prob med min t4 ihvertfall, verre å få opp farta...
Henning
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Hei
LPG eller propan som det også blir kalt har lenge vert brukt for og øke effektiviten til dieselmotorer, men det har ikke vert laget sett for menig mann. Ser at det er kommet sett nå som kan kobles opp. Består i korte trekk av en føler, en elektronisk styring to ventiler, brytere og en gass tank. Når anlegget er aktivt slipper det propan inn i innsuget, denne propan gjør at en får en bedre forbrenning, lavere forbruk og høyere effekt, merk der brukes også LPG som en kan fylle på autogass stasjoner til ca 5,5 - 6 kr literen. I reklamen står det at en kan få 30-60% effektøkning.
På en 2,4D som en mekanisk kan skru opp pumpen, og med LPG som gir bedret forbrenning så er nok et potensiale. Virker dette slik de skriver så får en heller ikke økt temperatur siden det er de uforbrente dieselen som gir temperatur økning med fare for hvari!
LPG eller propan som det også blir kalt har lenge vert brukt for og øke effektiviten til dieselmotorer, men det har ikke vert laget sett for menig mann. Ser at det er kommet sett nå som kan kobles opp. Består i korte trekk av en føler, en elektronisk styring to ventiler, brytere og en gass tank. Når anlegget er aktivt slipper det propan inn i innsuget, denne propan gjør at en får en bedre forbrenning, lavere forbruk og høyere effekt, merk der brukes også LPG som en kan fylle på autogass stasjoner til ca 5,5 - 6 kr literen. I reklamen står det at en kan få 30-60% effektøkning.
På en 2,4D som en mekanisk kan skru opp pumpen, og med LPG som gir bedret forbrenning så er nok et potensiale. Virker dette slik de skriver så får en heller ikke økt temperatur siden det er de uforbrente dieselen som gir temperatur økning med fare for hvari!
Tor-Ole Olsnes
-
henning
- -

takker for utfyllende forklaringTorle wrote:Hei
Henning
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen