Automatgir i T4, hva er problemene?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Mike Sierra
-
-
Car: t5

Automatgir i T4, hva er problemene?

Post by Mike Sierra »

Ettersom den bedre halvdelen sliter med clutch beinet :( har tanken på å bytte ut T4 til en med automat kommet snikende .
Jeg er sterkt skeptisk, ser ut fra annonser ("automat overhalt/byttet"), søk på dette og andre forum og hører fra bekjente med erfaring at dette er noe møkk, men må det til så....

Prøver derfor å hente mest mulig informasjon for å se om det er i det heletatt er aktuelt å prøve. Så derfor hvis noen kan gi litt tilbakemelding på følgende:

:arrow: Hva koster det å overhale ei kasse og hvor lenge går de?

:arrow: Er det forskjell på kassene, er eldre svakere enn nyere, finnes det forsterkede kasser, bygges de om ved overhaling?

:arrow: Er havari like hyppig bak alle motorer, eller er en 2,4D sikrere enn en TDI evt 2,5 bensin? ( VR6 ser ut til å ha hyppige problemer med motor, gir og bensinforbruk så den er lite aktuell)

:arrow: Antar at bruk har noe å si, er biler med hengerfeste noe som bør unngås?

:arrow: Hvis du har gode eller dårlige erfaringer, hva slags bruk har\hadde du?
MS

Skrotnisse ;-)
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Re: Automatgir i T4, hva er problemene?

Post by Stein »

Mike Sierra wrote:Ettersom den bedre halvdelen sliter med clutch beinet :( har tanken på å bytte ut T4 til en med automat kommet snikende .
Jeg er sterkt skeptisk, ser ut fra annonser ("automat overhalt/byttet"), søk på dette og andre forum og hører fra bekjente med erfaring at dette er noe møkk, men må det til så....

Prøver derfor å hente mest mulig informasjon for å se om det er i det heletatt er aktuelt å prøve. Så derfor hvis noen kan gi litt tilbakemelding på følgende:

:arrow: Er det forskjell på kassene, er eldre svakere enn nyere, finnes det forsterkede kasser, bygges de om ved overhaling?

:arrow: Er havari like hyppig bak alle motorer, eller er en 2,4D sikrere enn en TDI evt 2,5 bensin? ( VR6 ser ut til å ha hyppige problemer med motor, gir og bensinforbruk så den er lite aktuell)

:arrow: Antar at bruk har noe å si, er biler med hengerfeste noe som bør unngås?

1. Ny kasse: 60' ferdig montert... Byttekasse vet jeg ikke.
2. I følge Møller: Nye kasser er forsterket, det er brukt teflon i noen glidedeler. Men det er fortsatt ikke ordentlig oljekjøler på de.
3. Det er TDi som gjelder!!! Vet ikke hvordan 2.4 blir med automat.
4. Jeg har hengerfeste, men bruker det ikke mye, må være forsiktig!
5. Gode erfaringer med kjørekomfort, dårlig med varighet... Men en drøm å kjøre!

Jeg har min 3dje kasse i bilen nå, og har passert 240 000 km. dvs ca 80 000 pr kasse. Trodde jeg hadde feil på den her i vinter, men byttet batteri, og har ikke hatt feil siden. Lurer på om det ble nullstillet kjøremønster på den. Den er i allefall bra nå.

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
seagull

Post by seagull »

Stein wrote:
Mike Sierra wrote:Ettersom den bedre halvdelen sliter med clutch beinet :( har tanken på å bytte ut T4 til en med automat kommet snikende .

1. Ny kasse: 60' ferdig montert... Byttekasse vet jeg ikke.
2. I følge Møller: Nye kasser er forsterket, det er brukt teflon i noen glidedeler. Men det er fortsatt ikke ordentlig oljekjøler på de.
3. Det er TDi som gjelder!!! Vet ikke hvordan 2.4 blir med automat.
4. Jeg har hengerfeste, men bruker det ikke mye, må være forsiktig!
5. Gode erfaringer med kjørekomfort, dårlig med varighet... Men en drøm å kjøre!

Jeg har min 3dje kasse i bilen nå, og har passert 240 000 km. dvs ca 80 000 pr kasse. Trodde jeg hadde feil på den her i vinter, men byttet batteri, og har ikke hatt feil siden. Lurer på om det ble nullstillet kjøremønster på den. Den er i allefall bra nå.

Stein
Oljekjøler går å ettermontere. Jeg gjorde dette på min '93 Chrysler Grand Voyager som også lider av svake automatkasser, det er enkelt og tok meg ca 30 minutter å montere. Det en veldig billig "forsikring" og levetidsutvider for automatkasser, kjøpte min for 2-300 kroner helt ny på eBay. Kjøpte ikke original, dette var en generisk type som passer alle biler.
1993 VW Caravelle GL 2.4D Lang med 9 seter :)
1984 Mercedes-Benz 300TD
Stein
-
-

Post by Stein »

Ja, men da faller garantien fullstendig bort. Jeg ba faktisk Møller om å gjøre dette, men da fikk jeg svaret at garantien ikke gjelder. Men når kassen har passert 100000km skal det gjøres.

S
Stein Larsen

seagull

Post by seagull »

Stein wrote:Ja, men da faller garantien fullstendig bort. Jeg ba faktisk Møller om å gjøre dette, men da fikk jeg svaret at garantien ikke gjelder. Men når kassen har passert 100000km skal det gjøres.

S
Nå slapp jo jeg å tenke på garantien da, siden den var utgått forlengst :p Men finnes det ikke origniale oljekjølere til disse bilene også da?? Chrysler hadde ihvertfall en såkalt "towing package" som inkluderte bl.a oljekjøler...
1993 VW Caravelle GL 2.4D Lang med 9 seter :)
1984 Mercedes-Benz 300TD
Stein
-
-

Post by Stein »

I følge min kontakt på det lokale verkstedet var dette under utprøving på etpar taxi i Oslo, uten at det var kommet et klart svar. Jeg forholder meg til garantien foreløpig. Har fått tilbud fra TESS på en oljekjøler med elektronisk styrt kjølevifte, slanger, varmeveksler++ for en rimelig penge, og den blir nok montert når den tid kommer. Skal visstnok være til en caterpillar minigraver :shock: Blir vel bra nok kjøling da.....

Men nå sklir vi helt ut av denne tråden....

Stein
Stein Larsen

Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

VR6 bruker automatkasse fra VW mens de andre bruker en ZF kasse. I Norge koster det 33.000 (Drammen)for å overhale automatkassen ferdig montert i bilen.
Hos VW i Tyskland koster det 4500 euro for byttekasse ferdig montert med vanlig VW garanti.
Det går fint å serie koble en luftavkjølt kjøler i serie med den originale vannavkjølt kjøleren.
Mike Sierra
-
-

Post by Mike Sierra »

Indian wrote:VR6 bruker automatkasse fra VW mens de andre bruker en ZF kasse. I Norge koster det 33.000 (Drammen)for å overhale automatkassen ferdig montert i bilen.
Hos VW i Tyskland koster det 4500 euro for byttekasse ferdig montert med vanlig VW garanti.
Det går fint å serie koble en luftavkjølt kjøler i serie med den originale vannavkjølt kjøleren.
Så det er vanlig type automat oljekjøler, sløyfe i radiator, på alle T4 automat?
MS

Skrotnisse ;-)
Indian
-
-

Post by Indian »

Nei, det må monteres en ekstra kjøler foran. Original kjøler sitter opp på girkassen. De 2 hule festeboltene borres på toppen og det loddes en nippel med 6-kant hode. Slangene festes her til kjøleren foran radiatoren.
Image
Original oljekjøler
stedgar
Car: TDI Multivan 1998

Post by stedgar »

VR6 1999 modell 191000 km uten problem med automatkassa.

Kjører meget aktivt, men holder 2. gir ved bykjøring for å ungå unødig giring.
Girer også ned i 3. gir før forbikjøring for prøve å ungå at kassa girer ned ved full gass.
Hvis kassa ikke gires manuellt, blir det kraftig rykking ved aktiv kjøring. Hvis jeg gir full gass fra null til f.eks 70, kommer det et voldsomt rykk når jeg slipper gassen og kassa girer til 3. gir. Setter derfor alltid spaken på 2 ved kraftig aks fra null, slipper gassen når jeg oppe i riktig fart og skifter så manuellt til 3. gir. Har en mistanke om at det øker levetiden på kassa. Fruen peker på girstanga og sier: "automat".
Stein
-
-

Post by Stein »

Styrer denne nye girkassen litt slik jeg også, samt at jeg unngår for kraftig akselrasjon, og for hard kjøring. Savner en tempmåler på denne kassa, og mulighet til å enkelt koble på en oljekjøler. Skulle vært som på den gamle B20 motoren min...

S
Stein Larsen

prinsatle
-
-
Phone: Ni 5 87 10 10

Post by prinsatle »

hvor får man tak i olje kjøler her i oslo/norge da? hva slags pris snakker man om? er det grei jobb å gjøre selv :?:
på fire hjul i svinga
VIF
en by et lag
atle
Indian
-
-

Post by Indian »

Oljekjøleren kan du kjøpe der de selger deler til US biler. De har også en kanadisk kjøler med en design som slipper oljen etter temperatur. På kalde dager går ikke oljen gjennom alle kjølerør mens på varme dager sirkulerer oljen gjennom flere rør for optimal effekt.
Denne koster 600 kroner mens de helt vanlig kjølere koste mellom 400-500 kroner.
Lett jobb hvis du ikke skal montere i en VR6. Nipplene kjøper du fra en forretning som selger industri hydraulikk.
Hvis du kobler ut original kjøleren, husk å kjøpe den største kjøleren du har plass til.
En grei plassering kan være bak radiatoren om du ikke har plass foran.
Stein
-
-

Post by Stein »

God plass bak støtfangeren foran, lage en åpning og sett i netting, eller bestille en stylingfront fra Martin. Ganske kurrant å trekke slanger eller rør dit også.

Stein
Stein Larsen

VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

En kompis av meg jobber i et firma som har hatt innkjøpsavtale med Møller i en god del år, og samtlige T4 med automat var TDI 102 hk. De fikk omtrent samtlige trøbbel med kassene på rundt 120'. :cry:
Dette firmaet har ellers prøvd seg på Mercedes to ganger(ved introduksjon av begge Vito-seriene), og gikk ut av avtalene før periodene var over pga. store, unormale utgifter som de ikke aldri fikk gehør for hos hverken forhandlerne landet rundt eller importøren Bertel O. Steen. Og innbytteprisene var aldri det de var blitt forespeilet ved kjøp.

For øvrig hadde vi en -94 lang Caravelle 2,5 B med automat på jobben, og den begynte å trøble med giringa etter rundt 200', men da skal det også sies at bilen gikk hovedsaklig i bykjøring med "hundreogørten" sjåfører og rullet rundt med 5-600 kg. fastmontert demoutstyr. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Indian
-
-

Post by Indian »

En kjøler som du kan se på er en Setrab, svensk og leveres som original utstyr til nesten alt av biler fra Europa. Denne kjøleren selges av de som driver med mororsport. Dyrt.
Tru-Cool er en kjøler som slipper oljen gjennom etter temperatur i lufta og eller olje, uten termostat.
Hayden er stor i USA når det gjeler kjølere. Am car folkene selger begge typer.
Mike Sierra
-
-

Post by Mike Sierra »

Ingen som har brukserfaring med 2,4d og 2,5b og automat?
MS

Skrotnisse ;-)
wirre
-
-

Post by wirre »

Jeg har faktisk 2.4DA .. Er helt grei å kjøre.. Alle tror den er så dau, men det stemmer ikke! er kvikk og fin ut av rundkjøringer etc. Vet at kassa i bilen min har vært bytta en gang, men på sikkert 400 000km er ikke noe annet å vente. Vet det er bytta olje på den på 70 000 intervaller, noe jeg har hørt fra eksperter at kan være lurt. Bytte oljesil pakning og olje.. Kommer på vel kr1000,- hvis du gjør det selv. Sammen med ekstra oljekjøler og vettug kjøring BURDE det ikke være noe problem!
Martin

Den gule fare :)
Stokkstein

Post by Stokkstein »

Har en -96 2,5B lang med automat.
Girkassen røyk etter ca 180 000. Kosta ca 33 000 for overhaling ved Finnvik bil. Bilen har hengerfeste men snakket med forrige eier som sa at hengerfeste var lite brukt dvs en og annen tur på tippen.
Regner med at "nye" kassen holder omtrent like lenge. Fikk forresten 3års garanti på kassen. Tror Møller har 1 års men er litt usikker på dette.
Indian
-
-

Post by Indian »

VAG gir 2 års garanti på nye girkasser.
on.dk

Post by on.dk »

Min 2,5 B har i et stykke tid ikke kunnt finde ud af, om den ville køre i 3. eller 4. gear ved 50-60 km/t. Derudover lækkede gearkassen olie. I lang tid har jeg tvunget den ned i 3. gear under bykørsel. Med lidt research fra dels denne hjemmeside, dels en bekendt, der har været VW-mekaniker, nåede jeg frem til at skifte O-ringen til påfyldningsrøret (lækagen) og filteret/sien i bundkarret (Det havde siddet i fra bilen var ny i 1996!). Skiftede også for god ordens skyld selve påfyldningsrøret og pakingen til bundkarret, de fejlede dog ikke noget. Vær opmærksom på, at man ikke umiddelbart kan tappe al olien af gearkassen, så når bundkarret kommer løs, vælter olien af også! Der skal efterfyldes med 5,25 l. Hele operationen tog under 1½ time, og bilen kører som ny.
T4 2.5 Aut., har før haft T4 2.4D og T3 1.9 benzin
Stein
-
-

Post by Stein »

Har fått nyss i spesielt tilpassede kjølere til Caravellen, med bolter som har de riktige mål, slanger, kjøler og hele greia for 3000,- Dette kitet tar 35 minutter å montere, og så kommer oljeskift på girkassen i tillegg. De anbefaler å gjøre dette dersom kassen har gått mer enn 60000km.

Dersom det er flere som skal ha kan vi sikkert forhandle pris!

Stein
Stein Larsen

ennasenur
Car: Caravelle TDI 2002

Post by ennasenur »

Jeg er på jakt etter ekstra oljekjøler til min T4 TDI med automat. Dette er kit'et er spesielt for Caravelle? Jeg har snakket med Oslo Automatgear som byttet min kasse, og han sier at disse kassene har spesielt høyt trykk på olja. Man kunne ikke bruke hva som helst av slanger pga av dette. Det er 3. kasse i min T4, så jeg kunne tenkt meg å forlenge levetiden på den jeg har montert nå. Oslo Automat anbefalte et oljeskift hvor de tilfører et stoff som de har som gjør olja tåler høyere temperaturer, som gir lengre levetid.

Rune
Brooom
Car: T4

Post by Brooom »

Hadde en t4 2,4 med automat tidligere og var veldig fornøyd.
Egentlig ikke noen sinke sammenlignet med vanlig manuell, heller ikke de store problemene, utenom at når bilen hadde gått ca 200 ble reversen merkbart svakere. Denne hadde hengerfeste, og jeg brukte en liten henger rett som det var.
Kjørte også med biltralle og en chrysler oppå der igjen, det var heller ikke problem selv om jeg hadde "god vekt" på kroken.
Motoren var veldig bra i denne bilen, om det hadde med automat eller ikke vet jeg ikke.
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Hmm..
Jeg liker best å kjøre bil med automat.. Er "lat" i venstrefoten..
Leser her på forumet at en kjøler og hyppig bytte, samt litt "hjelpende" giring ved bykjøring f.eks. (Ved tidligere automatbiler har jeg kjørt på 3.gir hele vinteren, samt når jeg vet at hastigheten ikke vil gå over 60)

Men, det virker på meg som de fleste her kjører LANGT.. Ihvertfall langt mer enn meg..
Ser ut for meg, som om jeg kjører ca 6-8000km i året.. Men, det er hovedsaklig turer på mindre enn 5 mil..
Om jeg bytter olje en gang i året (ca), og får montert kjøler. Samt.. Jeg kjører pent stort sett hele tiden.. Så burde kanskje girkassa holde en stund ??
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
Post Reply