Lufting - trenger hjelp
Lufting - trenger hjelp
Hei.
Jeg har en sliten 91' Caravelle C med dieselmotor. Den skal EU-godkjennes innen 30. juli, så det haster litt å få den i orden.
Det jeg sliter med, er å få luftet kjølesystemet.
Jeg har prøvd å åpne lufteskrue på radiator og lokket på ekspansjonstanken, la motoren gå på høy tomgang, etterfylle væske og vente til det kommer ren væske ut fra radiatoren. Men det kommer ingenting.
Hvis jeg lukker lokket på ekspansjonstanken, flommer væsken ut.
Jeg gjorde dette noen ganger, toppet ekspansjonstanken og kjørte en tur. Da jeg stoppet, sjekket jeg påfyllingstanken, som nå var stappfull. Da jeg åpnet lokket, rant det ut væske (og noe dritt som fløt på toppen..)
Er det noen som kan gi meg noen ideer til hva jeg kan forsøke nå? Evt hva som kan være galt?
Som sagt er det en del dritt i kjølevæsken. Kan dette komme av dårlig toppakning? Eller kan det komme av at jeg har blandet G11/G12 frostvæske og Statoil-væske?
Er det dumt å kjøre med rent vann så lenge det ikke er minusgrader ute?
PS. Dersom det er noen i Bergen som trenger noe å mekke på, er det bare å si fra!
Jeg har en sliten 91' Caravelle C med dieselmotor. Den skal EU-godkjennes innen 30. juli, så det haster litt å få den i orden.
Det jeg sliter med, er å få luftet kjølesystemet.
Jeg har prøvd å åpne lufteskrue på radiator og lokket på ekspansjonstanken, la motoren gå på høy tomgang, etterfylle væske og vente til det kommer ren væske ut fra radiatoren. Men det kommer ingenting.
Hvis jeg lukker lokket på ekspansjonstanken, flommer væsken ut.
Jeg gjorde dette noen ganger, toppet ekspansjonstanken og kjørte en tur. Da jeg stoppet, sjekket jeg påfyllingstanken, som nå var stappfull. Da jeg åpnet lokket, rant det ut væske (og noe dritt som fløt på toppen..)
Er det noen som kan gi meg noen ideer til hva jeg kan forsøke nå? Evt hva som kan være galt?
Som sagt er det en del dritt i kjølevæsken. Kan dette komme av dårlig toppakning? Eller kan det komme av at jeg har blandet G11/G12 frostvæske og Statoil-væske?
Er det dumt å kjøre med rent vann så lenge det ikke er minusgrader ute?
PS. Dersom det er noen i Bergen som trenger noe å mekke på, er det bare å si fra!
Bilen skal stå m fronten høyt når du lufter den. Satt den høyt, rus motoren til 2-3000 omdr. og åpne foran. steng før du slipper gassen.
Om du har hatt lilla frostvæske på , så reagerer den med vanlig blå.....
Det er dumt å kjøre med rent vann, da frøstvøæsken også har korrosjons hingrende egenskaper....
Om du har hatt lilla frostvæske på , så reagerer den med vanlig blå.....
Det er dumt å kjøre med rent vann, da frøstvøæsken også har korrosjons hingrende egenskaper....
Det kan ta litt tid å få ut all lufta. Kjør en tur først slik at motoren blir varm, deretter skrur du opp turtallet og slipper ut luft med lufteskruen. Husk å stenge skruen igjen før du setter ned turtallet. Kjenn etter om radiatoren er varm. Den skal være varmover hele flata. Etterfyll med kjølevæske hvis det minker mye i tanken bak. Hvis vifta starter vil muligens termostaten stenge etter en stund. Da kan du bare stenge skruen, skru ned turtallet og vente litt.
Lufte i flere omganger, helt til du er sikker på at det kommer bare bare væske ut av lufteskruen.
Lufte i flere omganger, helt til du er sikker på at det kommer bare bare væske ut av lufteskruen.
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
Terje
'87 Westy Club Joker
Problemet er at uansett om bilen står flatt eller i bakke, kommer det ikke væske ut av radiatoren så lenge lokket på ekspansjonstanken er åpent.
Det jeg har gjort til nå, er å:
-Toppe tanken og sette på lokket
-Starte motoren
-Åpne lufteskruen og vente til nivået i ekspansjonstanken synker
-Stenge lufteskruen og stoppe motoren
Har prøvd med varm/kald bil i bakke og på flatmark.
Tror dere dette har noe for seg? Jeg får jo ut en del luft på denne måten, men som nevnt tidligere, presser den ut mye av væsken slik at påfyllingstanken blir full.
Det jeg har gjort til nå, er å:
-Toppe tanken og sette på lokket
-Starte motoren
-Åpne lufteskruen og vente til nivået i ekspansjonstanken synker
-Stenge lufteskruen og stoppe motoren
Har prøvd med varm/kald bil i bakke og på flatmark.
Tror dere dette har noe for seg? Jeg får jo ut en del luft på denne måten, men som nevnt tidligere, presser den ut mye av væsken slik at påfyllingstanken blir full.
Radiatoren blir varm og væsken som kommer ut når ekspansjonstanken er lukket er varmt. Varmeapparatet er også varmt.
På turen jeg hadde med bilen i går, var alt som normalt, bortsett fra at påfyllingstanken ble fyllt til randen fra ekspansjonstanken. Stoppet og luftet litt i en bakke (uten å ta av lokket på ekspansjonstanken) og da kom det ut en del luft og nivået i ekspansjonstanken sank til under minimum, men selv om påfyllingstanken var full, trakk gikk det ikke væske fra den til ekspansjonstanken. Trykkventilen i lokket ser ut til å virke (blåsetesten).
På turen jeg hadde med bilen i går, var alt som normalt, bortsett fra at påfyllingstanken ble fyllt til randen fra ekspansjonstanken. Stoppet og luftet litt i en bakke (uten å ta av lokket på ekspansjonstanken) og da kom det ut en del luft og nivået i ekspansjonstanken sank til under minimum, men selv om påfyllingstanken var full, trakk gikk det ikke væske fra den til ekspansjonstanken. Trykkventilen i lokket ser ut til å virke (blåsetesten).
Hmm... Er det en sugediesel du har? På min TD er det bare en ekspansjon/påfyllingstank.
Det virker som du har mer luft. Det kan ta litt tid å få alt ut. Prøv og kjøre en tur igjen og lufte underveis. Ikke åpne lufteskruen på tomgang, da kan du dra luft inn i systemet.
Det virker som du har mer luft. Det kan ta litt tid å få alt ut. Prøv og kjøre en tur igjen og lufte underveis. Ikke åpne lufteskruen på tomgang, da kan du dra luft inn i systemet.
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
Terje
'87 Westy Club Joker
Du må stenge skruen foran, la motor gå på tomgang/stoppe den og fylle på eksp tanken om det behøves. Du kan og fylle på på fyllingstanken, dette vil komme opp i eksp tanken når væsken kjøles av pga at væsken da "krymper" og suger dermed væske fra påfyllingstanken. Det motsatte skjer når motoren blir varm, væsken utvider seg, og når ventilen i eksp lokket åpner ved for høyt trykk slipper den væsken gjennom til påfyllingstanken.... Håper dette var forståelig...pri wrote:Hmm..
Da har jeg misforstått fullstendig..
Men hvor skal jeg etterfylle da? Skal jeg etterfylle påfyllingstanken og så skal væsken gå derfra til ekspansjonstanken?
Etter å ha prøvd det meste, bestemte jeg meg for å tømme hele systemet og skylle ut alle rester av gammel kjølevæske.
Skal fylle opp systemet og prøve å lufte en siste gang i morgen, så får vi se hva som skjer.
skrudde av returslangen som går fra radiatoren og inn på blokken og satte en vannslange inn der og kjørte på med vann, så nå bør det være rent
Skjønner ikke hva jeg gjør galt, men noe er det nok...
Skal fylle opp systemet og prøve å lufte en siste gang i morgen, så får vi se hva som skjer.
skrudde av returslangen som går fra radiatoren og inn på blokken og satte en vannslange inn der og kjørte på med vann, så nå bør det være rent
Skjønner ikke hva jeg gjør galt, men noe er det nok...
Sjekk denne artikkelen:
http://194.242.159.246/brickyard/vw/T3/repair/rad.htm
http://194.242.159.246/brickyard/vw/T3/repair/rad.htm
-------
Terje
'87 Westy Club Joker
Terje
'87 Westy Club Joker
Takk for hjelpen phrank, den guiden der var bra greier! Hjalp godt å få luftet varmeapparatet under baksetet, men jeg får det fortsatt ikke helt til.
Det kan se ut som det kommer eksos i kjølevæsken, og da vil det vel komme ny luft til hele tiden. Det er vel den berømte toppakningen som har røket.
Leverte den inn på Snap Drive i dag, så nå venter jeg spent på svar..
Det kan se ut som det kommer eksos i kjølevæsken, og da vil det vel komme ny luft til hele tiden. Det er vel den berømte toppakningen som har røket.
Leverte den inn på Snap Drive i dag, så nå venter jeg spent på svar..