Prosjekt og prosjekt... -Det er da bilen min

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Locked
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Rudeboy wrote: Skal se på det når jeg hever bilen på bukker til sommeren og kryper under med stålbørste, kjeledress, hårnett og værnebriller + støvmaske.
Glem ikke å legg ut bilder! :lol: :shock:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Div MØKK

Post by Rudeboy »

Da står bilen hos bildåktera oppi Goro-dalen, det som i desember bare var to 1'erfeil og en underlig 2'erfeil som i pris kunne ligget i pris rundt fem-seks laken er nå oppe i den nette sum av 11 - 12.000,-.

Jaggu bra at Norsk Tipping aldri ringte som man håpa på - NOT !

Blakk fra før av, og nå er kjerkeråtterne å anse som rike. Ikke har vi slike summer liggende og slenge, verken i budsjetteringa i Heimen eller rent fysisk noe sted :cry:

1'er-feil nr. 1 : Manglende varselstrekant, ble behørig lagt ved girstang idag. Jeg forventer de fant den, denne gangen - sist lå den bak setet...

1'er-feil nr. 2 : Drivknutemansjett (drivakselmansjett ??) slitt, slarkete og fæl fant vi det greit å bytte den. Forventer det er inklusive sluttsummen, ja :wink:

2'er-feil nr. 1 : håndtak, eller åpningsmekanisme på bakluka defekt, underlig nok klappa jeg igjen bakluka kvelden føre bilen var inne i desember, og da var det null feil på den så hva som har skjedd fra jeg forlot bilen og tusla i seng, til verkstedet var ferdige (sic) med den sist gang, det aner jeg ikke.

-Ny del, bokstavelig talt - angivelig er mekanismen endret siden 1991 og ny del koster 2.900,- (modereres litt siden det plutselig ble synd på oss, heldigvis!) - kommer fra Skjedsmo imårra og smelles på plass i.l.a onsdan.

Sprukket speil - ikke nevnt pris på, men det skal være utbedra med et nytt et.

Sprukket frontrute - her ligger morroa ;

Rust i karrosseriet i nedre del av det som skal holde ruta. Ganske naturlig, men ikke såpass mye som de fant - send gjerne disse folke-"valgte" og byråkratene som har funnet på salting er en god ting, rett åt fans for min del, jeg mener de trenger litt "oppvarming" :evil:

Her bestemte vi oss for ei grei løsning - fiks opp faenskapet, jeg har vel ikke råa til noen nyere T4 sånn med én gang, vel :?

Sluttsum ser ut for å havne rett under 12.000,- så der gikk fanmeg ferien rakt åt helvette. Ji-føkkings-pi.

For eventuelle rich-bitches her inne sin undring over at ferie kan koste 12 laken, så baseres det meste etter både selvoppsetningsprinsippet og KISS - man får sinnsykt mye igjen for slikt, nemlig.

MØKK !

Da ser det ut for at mine (nå - høytsvevende) planer om å få utbedra

- motsatt drivakselmansjett, slik at de er sånn høvelig jevnt slitte
- bytta alle filtre, oljer og kjøle-, servo- & bremsevæske
- bytte glødepluggene til høsten
- bytte batteri i.l.a året
- vannpumpa & registerreima må byttes, fordi jeg kan ha rett i at de er gamle og slitte (reima er 18 mnd snart, men med praktisk talt daglig bruk er det like greit å få gjort)

Jaja, får spenne hunden for Fjellpulken og tvinge kjærringa neddi når hu skal på jobben imårra, selv om t.o.m værmeldinga er mot oss idag - skal bli mildvær til over helga :D

No pic's, kamera er her, bilen står hos VW og det er vel lite å ta bilder av skulle jeg tro.

Takke F for at de kutter litt på prisene sine, hyggelig gjort når man får en slik bakoversveis - selv om jeg får innrømme jeg hadde Møller E-18 sterkt i sinn da jeg forsøkte regne på detta, da :D

Får se an moderasjonene de gir, og er det ok så fortsetter vi hos dem og hvis ikke tar vi og belaster E-18 med detta "vraket" neste gang det er noe :D

Nok surting, nå skal jeg ha meg ei treningsøkt med bikkja ute i det hvite !

mvh,
Yngve S
av og til lykkelig VW-eier... :roll:
Rudeboy
-
-

Apropos Hårnettet til Vegard

Post by Rudeboy »

Det kan hende du missforstår meg, Vegard - "hårnett" som i de luene du ser på Chicago Hope eller E.R, Gray's Anatomy e.l. såpeserier på tv'n :wink:

Ikke no "sivilarbeider"-lue med maskevidde her i gården, nei 8)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Today's the Day...

Post by Rudeboy »

Idag føre lunch skal angivelig Tyskerbrakka være færi.

Gleder meg som den ungen jeg er til å atter sitte høyt og godt og varmt osv osv. 8)

Låner Merca til svigers, en gammal 123-serie som sparker ræv hva akse angår (ikke V6) men som er mere en sommerføres cruising vehickle enn vinterbil :roll:

Satt i pausene igår og myste i Multivan- og Caravelle-blekkene fra VW og om noen veit av sånn ca. 850.000,- som ligger og ser ut til å ta fyr, så si ifra - da kan jeg anvende dem på bil (til 700-og noen tusen, resten går i "ekstra"-utstyr som jeg anser minstekrav i en bil). :roll:

Noen som veit hvorfor diverse stash ikke lar seg gjøre å få i bilen når fire-mosjonsystemet er med i bilen ? Tenker bl.a på rullegardiner som ikke var med, jeg vil kun ha ei skyvedør men bilen har to osv osv.
Syns ikke det kom forklarende ut av teksten i blekkene. :?

-Men én ting veit jeg, og det er at VW Cold Hill skal få gi styggelig moderasjon på nybilkjøp om det blir noe av, det begynner bli noen kroner som har vært lagt igjen der de siste 12 mnd, ja :D

Og gjørem ikke det, så er Martins lokaliteter sikkert "mere" interessert i å ta imot kunder som skal handle - når den dag kommer at Hamar (Tippinga) ringer... :D

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-

Re: Apropos Hårnettet til Vegard

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:Det kan hende du missforstår meg, Vegard - "hårnett" som i de luene du ser på Chicago Hope eller E.R, Gray's Anatomy e.l. såpeserier på tv'n :wink:

Ikke no "sivilarbeider"-lue med maskevidde her i gården, nei 8)

mvh,
Yngve S
Aha, sånn "operasjons-cap" altså..?
Jeg tipper flere av oss på forumet uansett vil se bilder av dette! :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hehe, that's right !

En av de systueluene, ja.

Bilen er tilbake, ble noen timers venting til rundt 15'ish da deler ikke hadde kommet to dager tidligere (sic) men det får stå sin prøve når VW garanterer bilen ferdig til stengetid.

Ny frontrute, etpar idioter som skulle "klippe støtfanger" i 90-sonen og la seg rett foran meg og skitnet til min nye rute men det får gå - for denne gang 8)

Ny døråpningsmekanisme bak, min førsteutgave av T4 hadde en eldre type enn den mekanismen som er tilgjengelig idag vissnok, så der gikk det to laken ut av vinduet siden jeg ikke hadde nappa tak i ei tilfeldig bakluke som kunne hatt en fungerende dåråpnermekanismus :?

De har storkost seg under frontruta, der var det mye salt som hadde fått stått og virkelig godgjort seg - men der vi bodde før kjørte jo biler opp og ned Uelandsgata usle to meter unna bilen og kasta opp all møkka slik at den hadde all anledning til å kunne tygge ivei på stakkars bilen min.

-Godt de skal sette opp garasjer på tomta her til sommeren ! Fikk heldigvis lagt føring for at takhøyde og garasjeportens minste høyde (i åpen tilstand) aldri måtte komme under 2 meter og 40 cm siden det jo kunne hende man en dag har takboks oppå bilen :roll:

Hadde tatt seg bra ut om Direktørsønnen eller -dattera kom fresende i sin full-cromma Range Rover Sport med takboks og svingte rett inn i taket og reiv ned garasjeporten pga smålighet :D

Drivverket er ok igjen, belysninga fikk sin oppjustering bak og nå er det vel bare min visjon om å ta fatt med stålbørste og bannskap som gjenstår før jeg kan få en annen farge på biljævern 8)

Flere kaki og sand-farger som er ganske så pene for øyet, veit jeg :wink:

Men én ting er sikkert.

Det blir ikke gjort en pøkk mere idag.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Garasjen som kommer på tomta

Post by Rudeboy »

Sukk, da har styret for sameiet hatt sitt siste møte før årsmøtet, og jeg kan ta rennafart og drite langflatt i å forvente 2.40m høyde under en åpen garasjeport.

Det kommer ett garasjebygg med fire porter på, med maks høyde under åpna port på "hele to meter og ti cm" fikk jeg høre da styreleder og meg krøyp til køys igår.

Blikke mere kos på henne, på ei stund :wink:

Da får jeg altså god tid på å se meg om etter takboks til Tyskerbrakka, hvem veit kanskje man er over på neste bil før den tid er inne :roll:

Hadde forklart henne at å kunne kjøre rett inn under tak med ski på takstativet, tentativt tak-/skiboks montert for så å ta av taket, er min lille drøm hva krav til tak- og garasjeporthøyde angår - men kvinner og mål er ikke så himla enkelt, tydeligvis :D

Samma det, hu vil fløtte så det kan være et skjult tricks for å få meg til å mistrives her slik at vi selger - men da flytter vi fandenikke tilbake til Oslo Sentrum, nei :D

Da blir det nedlagt gard med 4-5 mål tomt og en vider helevettes garasje (låve, kanskje ?) med god klaring for det meste i åpningen :D

Ei uke igjen til treff, kan ikke si annet enn at jeg gleder meg !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Bilder, ja !

Post by Rudeboy »

Var akkurat ute i bilen og tok dette :

Image

Sånn ca. over "37" i "37kb" ligger det tre stk reléer, som hos meg er tapet sammen.

Hva er disse til ? De ligger til høyre for høyre vifte, rett foran oljepåfyllingsrøret.

Spekulerer på å nappe dem ut og erstatte dem med nye, om batterirommet er fullt av irr og puss grunnet saltinga der bilen sto sist vinte så bør jeg gjøre noe med disse også.

Kameraet er tømt for bilder på minnebrikken, de to andre brikkene jeg har likeså og batteriet er topplada - her skal vi på treff :D

Har en raklende lyd i bilen nå og da, nesten påfallende at "noe" skal dukke opp hver gang bilen har vært på verksted :wink:

Det blir bytte av oljefilter, fuelfilter og luftfilter til sommeren, får motorolja selvsagt på samma vendinga men ikke gearolja.
Pluggene tas samtidig.

Så får jeg se hva som da skjer, forbedringer og forværringer :roll:

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Møkk

Post by Rudeboy »

Møkk og atter føkkings møkk.

Sto opp for å kjøre kona til arbe, siden det er i byen og jeg skulle oppom kjøreskola etterpå.

Kommer mellom Vinterbro og Svartskog, da er fanmeg høyre bakhjul uten luft IGJEN ! FAEN TA DET HJULET ! Dette er fjerde gang jeg under kjøring kommer et stykke på vei men så er det stopp fordi lufta forsvinner.

Ikke en dritt i veibanen som tilsier det skulle sleppe ut lufta og ikke så det ut som det trengte noe luft (som det to av de fire gangene har gjort).

Sa med kona etter reservehjulet kom på plass at det blir fire nye dekk på fire nye felger før høsten OG ett jævla reservehjul i samma slengen.

Drittlei, skikkelig god gammaldags grinete, var jeg da jeg holdt på imårrest.

Image
Legg merke til detaljen i nedre høyre hjørne av bakvinduet. Fanmeg dagens eneste høydepunkt, well - sånn rent bortsett fra at jeg syntes min andre kjøretime i buss gikk dritbra, seff - ikke tenk på det, jeg skal være bitter her ! :roll:

Felgene er såpass fulle av rust at jeg ikke tør la dem få en sesong til på veien, dekkgummien begynner bli god og røten, så da er det bare å handle nytt. For jeg driter jo penger :roll:

Well, det kommer ikke fram av bildet - og ikke ser det slik ut real time heller, men jeg fant en dritbra bilvask - den tok av all møkka som lå på bilen, og jeg kommer frese dit for å ta bilen når jeg skal gå over rustflekkene i karrosseriet til våren - stille og rolig sted man får stå i fred for allverden til man er ferdig.

Så da har jeg en slags oppdatering her.

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-

Re: Møkk

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:
FAEN TA DET HJULET ! Dette er fjerde gang jeg under kjøring kommer et stykke på vei men så er det stopp fordi lufta forsvinner.

Ikke en dritt i veibanen som tilsier det skulle sleppe ut lufta og ikke så det ut som det trengte noe luft (som det to av de fire gangene har gjort).
Hvis ikke ventilen er defekt eller at lufta kommer ut mellom dekk og felg pga. rustskader på felgen, har du separasjon i dekket. Lufta finner veien ut mellom gummilagene som en gang var vulkanisert sammen. Og når det først oppstår, skjer det oftere og oftere etter som snarveiene mellom gummilagene blir større for hver gang. På mine da 7-8 år gamle Viking piggdekk skjedde dette enten over natt ved streng kulde eller det kunne skje plutselig uten at jeg noen gang forsto hvorfor det skjedde akkurat da.
Separasjon kommer stort sett av to ting: varmkjøring og/eller alder.

Det er bare å lempe dritten og få på nye sko. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
Rudeboy
-
-

Dekka

Post by Rudeboy »

Alder, skjønt jeg veit ikke om de tidligere er varmkjørt.

Altså, "før meg" that is 8) Jeg kjører da saa rolig og forsiktig atte :wink:

Det er antakeligvis flak av rust i masser, innafor en røten gummi og da er det vel nesten bedre å smi seg no hjul av tre...

Naj. Kona snakka om å selge bilen, vi vet vi la lista på to år og de småting utenom hjula for vintrføre som må tas er ikke så mye til problemer å være.

Værre er det å skilles ad med Tyskerbrakka - den dagen blir fæl.

Men vi ser det litt an, salg forventes til høsten og da blir det å handle en nyere T4 (om ikke Hamar får ut fingeren og gir meg den milljon jeg trenger for en ånkli T5, før den tid)

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-

Re: Dekka

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:Alder, skjønt jeg veit ikke om de tidligere er varmkjørt.

Altså, "før meg" that is 8) Jeg kjører da saa rolig og forsiktig atte :wink:
Du kjører bare pent, ja? :lol:
Vel, noe av det verste en kan gjøre er å kjøre med for altfor lite luft, tung last og gjerne på litt svingete veier. Da får dekket "vrikket" seg litt sideveis i hver sving og temperaturen i gummien øker raskt. De fleste av oss har vel kjent hvor varmt et punktert hjul kan være når en endelig oppdager hvorfor kjerra blir så vinglete. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
ulf

Post by ulf »

Tenkte bare å sende en hilsen, ser fler fra land rover forumet har havna her 8)
Har kjøpt meg en tyskerbrakke selv nå og da er forum som dette gull verdt :D
Harald Hansen
-
-
Car: 1986 T3 Syncro

Post by Harald Hansen »

ulf wrote:Tenkte bare å sende en hilsen, ser fler fra land rover forumet har havna her 8)
Hmm, skjønner ikke hva du mener... 8)
Harald Hansen
2003 Multivan Syncro m/ hevetak
1988 T3 Syncro C, to sperrer, 225/75R16, 1,9 TD (AAZ)
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Harald Hansen wrote:
ulf wrote:Tenkte bare å sende en hilsen, ser fler fra land rover forumet har havna her 8)
Jeg skjønner nesten hva du mener. Men et lite spørsmål: Hva er Land Rover, forresten, he, he... en speider som bor på landet??? he, he..

Jeg er ikke flink til å være morsom...
ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

erjo wrote:
Harald Hansen wrote:
Jeg skjønner nesten hva du mener. Men et lite spørsmål: Hva er Land Rover, forresten, he, he... en speider som bor på landet??? he, he..

Jeg er ikke flink til å være morsom...
eller en speder som speider på land? (vanlig speder altså, erbikke så flink til å være morsom jeg heller). Til gjenjeld så har du peiling på speiding... kan ikke huske sist jeg møtte en ikkespeider som visste hva en rover var... Hmm... Du er vel ikke tilfeldigvis speider vel?

Edit: så har leif vært på færde igjen
Rudeboy
-
-

Øy, religion i MIN tråd ? I think not

Post by Rudeboy »

Dere som er såpass ekstremistiske av dere innen religion at dere fikk være med i Baden-Powell's barnelegion kan sikkert mange knuter og slekt...

-Fikk ikke væme fordi jeg ikke er kristen :D Veit hva en rover er og kan opptil flere kjærringknuter gjennom gammeljobben (nei, jeg tilhører ikke sjøforsvaret).

Takk for Solihull-hilsen, og velkommen hit !

Passerte 412.000 km idag, Tyskerbrakka maler som ei katt men jeg syns 100+ grader motortemp er noe høyt så jeg får vel se litt på termostater og reléer tilhørende slike, en vakker dag før det blir varmt i været.

OK, ut med bikkja - her skal det gåes tur !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Lekkasje i kjølesystemet

Post by Rudeboy »

Spekulerer litt på om jeg kanskje har lekkasje i kjølinga på Tyskerbrakka mi - igjen...

Det minker nå og da med kjølevæske der, og man etterfyller jo når man er obs på minkinga.

Men det er vel ikke så himla mye som skal presses ut den trykkventilen i påfyllingslokket at man skal merke det flere ganger over en periode på 3 mnd, vel ?? Jeg kjører nok noe hardere enn det jeg hadde trengt å gjøre, liker å komme meg vekk fra kryss og opp i hastigheta veien har så jeg kan kanskje slutte gi bånn gass der :roll:

Skal åkkesom få bytta den kjølevæska som ligger i systemet nå, den er 18 mnd og noe utblanda med Imsdal og annet grums siden jeg har etterfyllt nå og da.

Bilen står idag i helling (fartsretning, den hellinga) når bilen er parkert - innbiller meg at biler skal helst stå flatt når de er parkerte og der vi bodde før, var hellinga sideveis.

-Fanden, det skal bli godt å få garasje til Tyskerbrakka så den kan stå og renne av seg salta snø neste vinter ! Da blir bilen å stå plant, dritten renner av og ut av min garasje (har vurdert å anvende den varmeovnen som jeg brukte på Elvedalen, og bare sette bakerst i garasjen, koble på tidsur og ha en bryter ved garasjeporten slik at når jeg jumper ut av bilen, og subber ut av garasjen så slår jeg på f.eks 30 min eller mere med oppvarming av undersia av bilen.

Skal like å se den sneklumpen, salt eller ikke, som sitter fast etter 60 min med 2kw varme som blåses framover under bilen, ja :wink:

Småpønska på motorvask ifjor, og ser for meg at jeg må ta en motorvask iår - folk sier det "bare" er å dekke til dynamoen og spyle ivei - ser igrunnen for meg å gjøre det ifm batteribyttet så da er det vel bare å sørge for at coilen har utlada seg og peise på uten å dekke til noe, så lenge jeg venter med å koble til det nye batteriet f.eks til dagen etter ?

På bærebruene bak ligger det grus nå, folkens, spyl bilen der om dere kan - jeg skal gjøre slikt neste uke når Fruen er på seminar (hehe, vekke mandan, hjemme tirsdan og så vekk til freddan - stas !).

Om jeg har tilstrekkelig cash handler jeg meg sånne garasjebukker på biltema/clas Olsson og løfter ræva for å begynne reingjøringa der bak - mye sand og gugge som legger seg overalt det ikke er sundt :roll:

Den Store Fotomontasjen vil komme her etter den jobben, syns det er mye tekst og lite innhold i min egen tråd her :D

Plan for neste uke er altså å få opp bilen bak og myst litt, spylt der jeg kan og rengjort understellet bak.
Jeg skal også, om jeg nå har nevene i to slike bukker, løfte fronten og se hva som vises forfra når det motordekselet under er tatt av - får vel tørke den skumgummien som ligger der og er støydemping, antar det er (u)rimelig fuktig der nå 8)

Bytte de to fronthøytalerne kan jeg også gjøre, handla inn 2 stk fra Clas Olsson i vinter og de får vel finne sin plass snart - originalhøytalerne er sprukket (spes den venstre) så det er på sin plass å få det gjort.

Montere de siste dekorlistene på dashen kan jeg vel gjøre, om ikke Fruen tar med seg hårføneren sin (som jeg varmer opp plasten i dashen så dekoren sitter).

Så blir det vårrengjøring (og ikke minst - rydding) inni, lenge sia sist :oops: Når jeg tenker meg om ligger det enda rester av kantsteinen vi kjøpte ifjor sommer inne i bilen ("Rådhusstein", tunge som fan - ref. tidligere bilder).

-Om det er varmt i været og sol, kan det hende jeg tar med gardintrappa og setter meg fore å telle antall hull i lakken hvor det er smårust, også :D
Sånn før jeg har tatt fatt på den oppgaven, tellinga altså, så veit jeg det må være hundrevis av dem. Alt fra steinsprang til irriterende fruer på parkeringsplasser som "bare skal ut av sin bil" og derfor finner det hensiktsmessig å både parkere klin oppi Tyskerbrakka men også å bulke og/eller skrape opp bilen min. Møkkafolk.

-Siden det er flere her som låner/leier løftebukk på bensinstasjoner, er det slik at det er oljeutskiller i slukene på gulvene på slike verksteder ??
Vurderer ta oljeskiftet selv, om jeg får av oljefilteret på egen hånd, og i så fall er det "bare" å stikke innom en sånn bensinstasjon og kvitte seg med olja den veien :wink:

Gear-olje, hvor ofte skal den skiftes ?? Tror ikke det er gjort av ham jeg kjøpte bilen av og om det stemmer er det fort over 5 år siden sist det ble utført.

Well, mye prat og lite bilder - får subbe ut og ta med kameraet og myse på rustflekkene av litt størrelse, tenker jeg 8)
(Jada, jeg vet jeg må komme meg i arbeide snart)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Dagens verste spot's...

Post by Rudeboy »

Var ute, det er fanmeg antydning til blå skyer også !

Well, bikkja ville ha tur og jeg kombinerte det med en lett inspeksjon av karrosseri (plateverk) på bilen.

Som nevnt, plenty med steinsprang i front men også langsetter og bak (ser da sånn ut, hva kan det være for ??) men en del områder som er "must take" når det blir varmere.

-Og da har jeg ikke lagt meg under baken av bilen og myst innunder der engang... - disse er et knippe av de "lette" områdene :roll:

Her er innsia av skyvedørskarmen, blir kos å starte med slikt ?
Image

Rett foran ligger jo neste dør med karm, og nede i bakre hjørne av døråpningen finnes tilsvarende rustflekk - den går da ned langs plateskjøten helt til bunnen av kanalen så den gleder jeg meg virkelig til å ta fatt på :wink:

Rett ned for forrige bilde ligger jaggu én til, og inne i den kanalen som ligger "under" dørken inne i bilen ved stigtrinnet er full av sleip gugge - pirka borti det ifjor og fant ut det er bare ei løsning - skrap vekk med smørkniv først, ta deretter en tynn plankebit og til sist peis på med oppløsende væske så skitten slipper for hele den kanalen er stapp full av dritten :cry:
Image

Heldigvis synes det å være greit i området kanalene under bilen, men mind you ! Det er før jeg har lagt meg under og titta etter !

Venstre hjulbue er som før, under angrep fra rusten og jeg veit forrige eier fikk omlakkert langs hjulbuekanten - syns ikke de gjorde noen god jobb, jeg da...
Her ligger det et felt med rust på (ikke "i", altså - heldigvis!) både rett i fleisen for fotoet og på den siden som vender "inn" eller "bakover" mot hjulet - siste felt er det bobler i så der har rusten tatt ordentlig tak i plateverket og jeg må ned gjennom grunninga :roll:
Image

Inne i hjulrommet ser egentlig det aller meste greit nok ut, det ligger sand her og der etter veinettet som ikke skal være reint og pent - vi slipper jo å rengjøre vegnettet her til lands fordi det veistøvet som finnes ikke stammer fra asfalten med som kjent - dekka våre :roll:
Image og bakre del av venstre bakhjulrom Image

Høyre bakhjulrom
Image og fremre del av høyre hjulrom Image

Nå får det vel nevnes at jeg er ganske fornøyd med bilen, når alt kommer til alt og man ser på den mengde rust som er der - bilen sto i ett år i Uelands Gate i Oslo hvor det var mye trafikk som passerte to meter unna den, de som passerte sparka jo opp all mulig dritt når det var fuktig veibane og bilen min som da sto der vi den gang bodde fikk jo alt på seg.

Men det er en hel del slike småpunkter som må tas rundt hele bilen, før jeg er fornøyd nok til å ikke gå rundt og småpønske på det 8)

Der det er rust med bobler i lakken anser jeg de værste angrepene å være og det er bare et knippe småsteder - som f.eks under passasjerdøra eller plateskjøten på venstresia bak.

Resten er som flikking på bilen å regne. Det blir å sette seg til med en krakk eller tilsvarende lav stol, en pen bunke sandpapir - kanskje stålbørsten for de dypeste angrepene og et-par brune "venner" en varm og rolig dag 8)

Det store spørsmålet blir jo i etterkant av all flikkinga og rustfjerninga er overstått - da er det x antall overfladiske og dypere arbeider som er gjort i lakken - skal jeg lakkere den om ?

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

De alle værste

Post by Rudeboy »

Det er noen få steder jeg gruer meg til å ta fatt, delvis fordi rusten, lakken og eventuelle bobler i lakk/rust har en stygg, skikkelig mørk farge i seg.

Foran det sporet som går langsetter taket, rett over frontruta er ett sted med slik mørk farge.
Høyre, nedre hjørne på bakruta er et annet :
Image

De to tingene jeg bør sette meg skikkelig inn i før jeg tar fatt på rustflikkinga, er som så :

Hva er en utdypende beskrivelse av gjennomføringa på rustflikking i plateskjøtene der det ligger sånn gugge 8som skal være der) mellom platene ??

og

Tar jeg rett eller feil når jeg mener at all rustflikkinga og owatrolbehandlinga bør være ferdig og unnagjort før jeg legger eventuell ny lakk / maling oppå ??

Ser det er slitt vekk en del lakk over førerdøra etter takstativet har vært i bruk - det sier meg både at det har vært klaska på og at det kanskje ikke er noe mellom jernet som takstativet får som "holdeflate" mot bilen.
Jeg har no tape jeg skal legge på takstativene slik at de ikke gnisser jern mot blikk der oppe, ved bruk.

Her er forresten det speedometeret jeg ser for meg å montere når kona har fått seg førerkort ;
Image

(Nei, jeg kødder - hun vil ikke kjøre Tyskerbrakka fordi den er for stor, sier hun. Får dytte detta speedometeret i en ev. annen bil istedet, da)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Toppen av kransekaka ?

Post by Rudeboy »

Som nevnt er det noe rust i forkant av taket ved den renna som går bakover - og i skillet mellom tak og front, over frontruta.

Selv om jeg forventer en del "steinsprang" med påfølgende gjennomslag i ytterste lag av lakken oppå taket også, så tror jeg (usett) at problmet der oppe er en grei sak - mulig jeg kan bare polére med sånn maskin, og deretter vokse det som er etter at man har vandret over taket med lakkstift som jeg jo åkkesom skal ha tak i.

Image Image Helt øverst på dette foto, om man tar det ordentlig i betraktning, så er det et felt rett foran den renna, i samme mørke, dystre farge som den flekken ved hjørnet av bakhvinduet.

Øverst på høyre A-stolpe har jeg en skramme etter en kar som ikke bare var ukjent med leievanen han kjørte men også ukjent med trafikkreglene - han small rett i meg, dessverre gav jeg F der og da og fortsatte videre.

Denne skramma er akkurat som det feltet jeg har over førerdøra, der forrige eier small på takstativet og "fjerna" lakken på - oppskrapa ned til bart blikk og uten egentlig noe rustproblem, siden jeg går og gnir med fingrene nå og da der :wink:

Siden frontruta ble bytta i februar, klarte folket å skrape opp lakken "bak" panseret under ruta, så jeg får vel egentlig nappe av panseret om jeg skal få kommet ordentlig til på de områdene der som mangler lakk.

-Jeg spekulerer for øvrig på å ta av dørene for å kunne nå alle kriker og kroker på dem både under rustfjerninga og under lydisoleringa som jeg "drømmer om". -Da legger jeg døra ned på pall, og starter i ene enden og jobber meg rundt for så å snu døra og ta motsatt side.

Blir en hel haug med varme sommerdager jeg får bruk for, om jeg skal rekke alt dette men sånn er det - må det tas så må det tas 8)

mvh,
Yngve S

Kom på at om jeg lemper opp den EURO-pallen jeg har liggende ved trappa kan jeg bruke den som arbeidsplatform for selve takjobben, og da gardintrappa etterpå når langsia av taket skal til pers - blir nesten som å ha egen balkong på Tyskerbrakka, da :D
Rudeboy
-
-

Rustgjennomslag

Post by Rudeboy »

Da har jeg fått bevist for meg selv at jeg har for mye fritid nå mens jeg går og venter på busslappen ;

Jeg fant fanmeg et gjennomslag som rusten har klart å ta seg gjennom blikket i skyvedøra - akkurat der døra tar tak i pakningen på det mest rustfarga stedet.

Tenkte ikke noe over det i høst da jeg så rustfargen på pakninga første gang, siden "jeg allikkavæl skulle flikke rust denne våren" :roll:
Med etterpåklokskap i behold, jeg kunne sausa inn døra der nede med owatrolen jeg har liggende og jeg kunne gjort mye rart. -Gjorde jeg det ? Nei. Svir det ? Ja.

Image

Jeg burde som nevnt tatt hintet da jeg la merke til fargen første gang.

Nå blir det vel å ta av døra og sette den på skrått, og helle sitronsyre ned i innsia etter at jeg har rensa utsiden utsiden, for å løse opp mest mulig rust og så spyle rett neddi - skal nok få det tørka opp ordentlig etterpå og uansett frykter jeg ikke et og annet vannmolekyl nedi der;

Owatrolen trenger seg forbi vann og ned i metallet, "låser" rusten så den ikke får nok oksygen for å utvikle seg og holder metallet tørt nok.

Det befinner seg et hull på innsiden av skyvedøra og jeg mistenker det er for dreneringens skyld, på innsia av døra akkurat der rusten har gått igjennom så jeg antar jeg skal vel få det morro der inne når jeg tar fatt på det stedet :roll:

Det jeg skal si meg bra fornøyd med, nå so mjeg har oppdaga gjennomrusting, er at det ikke har skjedd tidligere. Bilen er første gangs registrert i september 91, og hadde det ikke vært for skvettlappene foran ville bilen vært vekkrusta forlengst.

-Dét og at småforbanna sure, særinger som meg går og sparker vekk det slapset som legger seg på bilen selv om det fra naturens side ikke skulle vært slapseføre :wink:

-Nevnte jeg at jeg gleder meg til vi får ferdige garasjene her ? Well, I do... Eneste jeg er spent på der, er om rommet under taket er høyt nok helt til bakveggen - syns jeg så noen tegninger som viser at taket på ene siden av takspissen er lengre enn på motsatt side.. :roll:
Fordi dette er et boligsameie er vi da nødt å godta at garasjen worst case ikke har plass til Tyskerbrakka :evil:

Men da vil jeg jo bare ha ræva stående ut av garasjen med det jeg får plass til under tak og neste vinter lar jeg motoren gå på tomgang et kvarters tid med omtrent 1000 rpm til det blir noe varme i kupéen så kan de se om det er noe de våkner av, de som velger garasjen for oss nå :D

Nuvel, får vel hinte frampå om at visse fysiske krav finnes det i en normal verden 8)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Høy motortemp

Post by Rudeboy »

Tja, da har jeg bevisst fulgt med motortempen fra MajorstuA via Sørenga og mosseveien hjem.

110+ var tempen på, i de værste køene der.

I sommer slo vifte 1 og 2 inn som bare det, og jeg skulle da tro at disse enda virker som de skal - men at ikke vifte 1 har slått inn bl.a idag undrer jeg meg over.

Skal ned og myse sikringer, noe annet får ikke jeg gjort selv - null verktøy og null skruplass eller -tid før kona drar på seminar neste uke (hehe) :roll:

Skal være termostater på (hva) 78' og på etpar og nitti grader, hvor befinner disse seg rent fysisk (normalt sett) i en T4 ??

Hva med reléer for tilsvarende kretser ?

Begynner bli urolig her 8)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

No news

Post by Rudeboy »

Det var i allefall ikke sikringene det var noe galt med... :roll:

Well, får heller ta kvelden ved å lytte til Madness' siste single, "Sorry" 8)
(Og hvem sier jeg ikke er rudeboy, HAHAHAHAHAHA !)

mvh,
Yngve S
skanking the night away - med Police 8. sept i London, muligens Madness før jul og Specials ? Får vel sett dem en vakker dag, dem også.
(og jeg veit hva DUB er...)
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Re: No news

Post by Stian »

Rudeboy wrote:Det var i allefall ikke sikringene det var noe galt med... :roll:

Well, får heller ta kvelden ved å lytte til Madness' siste single, "Sorry" 8)
(Og hvem sier jeg ikke er rudeboy, HAHAHAHAHAHA !)

mvh,
Yngve S
skanking the night away - med Police 8. sept i London, muligens Madness før jul og Specials ? Får vel sett dem en vakker dag, dem også.
(og jeg veit hva DUB er...)

veit du det?
vil du ha et merke? :lol: :lol:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Locked