Drivstofforbruk uten vs decoupler på syncro

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Drivstofforbruk uten vs decoupler på syncro

Post by TaigAGreEn »

Det diskuteres heftig på yahoos syncroliste ang forbedring evt forverring av drivstofforbruk når man monterer utkoblbar firehjulstrekk. Synes det høres ut som om det er maange forståsegpåere som uttaler seg.. Er vel noen her med erfaring på området, hva er dommen?
Tage Vedal

T3-fan
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Så du våkner også til ørten meldinger fra syncrogruppen om VC/gasmileage?
Her er det mye ulogikk ute og går. Jeg får forbedret drivstofføkonomi når jeg demonterer mellomakselen. Drivverket blir selvsagt smidigere og det blir mindre motstand, det sier seg selv at motoren jobber noen prosent mindre. Slik burde det også være med en decoupler som er 'decoupled'. Det som bekymrer meg er de som sier at en stiv visko tar livet av girkassen. En stiv visko er ikke annet enn en permanent innkoblet decoupler, og VW måtte vært klar over det da de bygde noen modeller med decoupler før viskoen ble standard. Dersom en har hjul med lik omkrets, er det virkelig slik at en stiv visko vil ødelegge girkassa etterhvert?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

jeg kjører tdk, men har ikke merket noe særlig forskjell på drivstofforbruk. jeg har også en relativt stiv viscose, som før jeg fikk tak i utkobler, tok knekken på ett hjullager, en bærekule forran og en drivaksel forran, pga. unødvendig stress på drivlinja. med stiv visco vil drivlinja hele tiden bli utsatt for stress, da hastighetsforskjeller mellom foraksel og bakaksel i svinger og forskjellig slitasje på dekk (er lite som skal til). jeg kjører KUN med 4wd hvis det er løst underlag (grus, søle, grass, is, snø osv...).

hvis du har en velfungerende visco, vil den absorbere de hastighetsforskjellene som måtte komme. det sies at den skal tåle 6% hastighetsforskjell mellom for og bakaksel. viscoen stivner til pga. økende temperatur i viscosevæsken, ved at det blir friksjon mellom lamellplatene, som fører til at væsken stivner og 4wd blir koblet inn. temperaturen synker relativt raskt igjen også, slik at 4wd blir koblet ut.
det sies at landeveiskjøring på en varm dag kan få denne væsken til å stivne og føre til at 4wd er permanent innkoblet.
jeg anbefaler utkobler på det sterkeste, også hvis du har en bra visco. denne kan du spare ved å kjøre 2wd hele sommeren, da du ikke behøver 4wd. hvis du trenger 4wd, er det bare å slå det på.
ulempen med en velfungerende visco, er ved terrengkjøring, da bakenden har en tendens til å grave seg litt ned før forhjula får inngrep.
dette slipper jeg med stiv visco, men til gjengjeld må jeg tenke mer på når jeg kan kjøre med 4wd. men alt i alt har dette vært et minimalt problem
Last edited by oyvinla on 23 Feb 2007, 12:47, edited 1 time in total.
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
WasserBoxer
-
-

Post by WasserBoxer »

KJører sjøl med stiv visco - på andre vinteren nå. Forresten så regner jeg med at det blir siste vinteren med stiv visco. Til sommern skal viscon ut og overhales.

Det vil bli brytninger ved "skarpe svinger" - forsøk å trille bilen fremover i en slak bakke, sving og bilen stopper opp.

Om det går mest utover girkassa anser jeg som tvilsomt, men det vil utvilsomt belaste drivverket. Men hva som tar mest belastning veit jeg ikke. Normalt går det svakeste leddet, og det erkanskje drivakselknutene.

Svigermor har en mitsubishi lancer 4x4 - den er permanent så det holder. Mitsubhisi har hivd på en gammal stiv bakaksel og strekt mellomaksel fremover. Den holder fint den.
Steinar Berggren
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Jeg har kjørt hele sommeren uten mellomaksel, satt den på i november i fjor og nå får stor gleden av den i snøen. Men når det er veldig stille på veien og i bilen hører jeg en svak syngelyd i både 3. og 4.gir og lurer på om det er normalt. Den endrer seg ikke når jeg girer, er totalt avhengig av bilens hastighet. Jeg bare lurer på om dette er resultat av slitasje p.g.a. min tidligere vibrerende mellomaksel, eller 4x4 kjøring denne vinteren. Merket den kun etter at jeg monterte en god mellomaksel.
Bilen stopper ikke opp i en krapp sving i 4wd på asfalt, men blir merkbart litt stivere. Alle dekkene var nye i november.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Post Reply