motorvarmer
-
Caravelleracer
- -

motorvarmer
har en 98 mod t4 kombi med orginal ekstravarmer foran venstra framhjul.kan jeg bruke motorvarmer på denne bilen da det sitter en varmer på den?sikkert dumt spørsmpl men 
-
Syncronaut
- -

-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
-
Syncronaut
- -

Poenget mitt var egentlig at jeg heller ville brukt pengene mine på utbyggingssett til Eber'n enn på et Defa-system. Jeg har T4 uten bensinvarmer og har derfor Defa, men dersom det hadde stått en 2,5 TDI i min hadde jeg definitivt bygget ut den eksisterende varmeren framfor å gjøre meg avhengig av strøm... 
Gorm
Jo, men ofte er Webasto-/Ebereiere avhengig av strøm for batteriet sin del. Mye vanlig småkjøring kombinert med flittig bruk av parkeringsvarmeren tapper batteriet jevnt og trutt.Syncronaut wrote:Poenget mitt var egentlig at jeg heller ville brukt pengene mine på utbyggingssett til Eber'n enn på et Defa-system. Jeg har T4 uten bensinvarmer og har derfor Defa, men dersom det hadde stått en 2,5 TDI i min hadde jeg definitivt bygget ut den eksisterende varmeren framfor å gjøre meg avhengig av strøm...
Husk at en varmer som står og går med varmeapparatvifta på 1.eller 2. trinnet bruker 80-90 W.
-
Syncronaut
- -

-
Caravelle-Kai
- -

Ja, dette sliter vi også med. Vi har såpass kort vei til jobben at vi har gått tom en del ganger. Har vurdert å montere motorvarmer i tillegg til Eber'n.VWegard wrote:Jo, men ofte er Webasto-/Ebereiere avhengig av strøm for batteriet sin del. Mye vanlig småkjøring kombinert med flittig bruk av parkeringsvarmeren tapper batteriet jevnt og trutt.
Husk at en varmer som står og går med varmeapparatvifta på 1.eller 2. trinnet bruker 80-90 W.
Hvordan vet man om man har blokkvarmer?
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
1975 VW 1200 Jeans
-
Syncronaut
- -

Du vil jo vanligvis ha en stikkontakt for motorvarmerledning et sted...
Det er litt kinkig å komme til selve blokkvarmeren (ihvertfall på min som er Syncro - trodde jeg måtte få kroppen til å vokse ut et ekstra ledd på armen min den kvelden/natten jeg monterte varmeren
), den står på blokka på siden som vender mot torpedoveggen. Min står på venstre side (når du står foran bilen og kikker ned i motorrommet), om det er annerledes på 2WD vites ikke (du kan ta en titt på Defa sine hjemmesider for å se hvor de anbefaler at den monteres).
Det er litt kinkig å komme til selve blokkvarmeren (ihvertfall på min som er Syncro - trodde jeg måtte få kroppen til å vokse ut et ekstra ledd på armen min den kvelden/natten jeg monterte varmeren
Gorm
-
Caravelle-Kai
- -

Jeg tenkte på blokkvarmer koblet til Eber'n. -Er det ikke det Postmester'n beskriver ovenfor da?Syncronaut wrote:Du vil jo vanligvis ha en stikkontakt for motorvarmerledning et sted...![]()
Defa-varmer er det ikke på den. Det vet jeg.
1975 VW 1200 Jeans
1975 VW 1200 Jeans
-
Syncronaut
- -

Alle TDI-modellene av T4 har en Eber tilleggsvarmer som er aktiv når motoren går (med kjølevæsketemp og utetemp under et visst nivå, er det ikke så?). Denne kan du bygge ut med et tilleggssett til å bli en komplett motor- og kupévarmer (de som fulgte veldig godt med i timen da de kjøpte ny T4 valgte gjerne å spare 10'-15' på å montere tilleggssettet istedet for å krysse av for Eber fabrikkmontert kupévarmer...). Når du Kai skriver at batteriet går tomt på deres Caravelle, høres det for meg ut som dere har kupévarmeren...
:
Gorm
-
Caravelle-Kai
- -

Vi har ur slik at vi kan starte den når motoren ikke går, men jeg synes ikke motoren blir spesielt varm. -Mulig det er fordi den ikke står på så lenge. 
1975 VW 1200 Jeans
1975 VW 1200 Jeans
Det har neppe bare med tida den står på!Caravelle-Kai wrote:Vi har ur slik at vi kan starte den når motoren ikke går, men jeg synes ikke motoren blir spesielt varm. -Mulig det er fordi den ikke står på så lenge.
Det er også fordi Eber D3WZ kun er på 3 kW og primært skal varme motoren/holde den varm.
Jeg har en ettermontert parkeringsvarmer på 5 kW og det er merkbart mer trøkk i en slik enn en 3 kW (66% mer effekt). I tillegg er min varmer koblet slik at varmvannet fra denne går rett inn på varmeapparatet og returnerer til varmeren via motoren.
Jeg er ikke skråsikker, men tror ikke den originalmonterte kjørevarmeren er koblet slik min er.
-
Caravelle-Kai
- -

Men da bruker den vel enda mer strøm fra batteriet?VWegard wrote:Jeg har en ettermontert parkeringsvarmer på 5 kW og det er merkbart mer trøkk i en slik enn en 3 kW (66% mer effekt). I tillegg er min varmer koblet slik at varmvannet fra denne går rett inn på varmeapparatet og returnerer til varmeren via motoren.
1975 VW 1200 Jeans
1975 VW 1200 Jeans
Nei, det er ikke merkbart.Caravelle-Kai wrote:Men da bruker den vel enda mer strøm fra batteriet?VWegard wrote:Jeg har en ettermontert parkeringsvarmer på 5 kW og det er merkbart mer trøkk i en slik enn en 3 kW (66% mer effekt). I tillegg er min varmer koblet slik at varmvannet fra denne går rett inn på varmeapparatet og returnerer til varmeren via motoren.
Det er størrelsen på brenneren som først og fremst er økt, og de elektriske funksjonene bruker cirka like strøm uansett. Det er først og fremst sirkulasjonspumpa og varmeapparatvifta som er strømforbrukere.
Hastigheten på vifta er det som gir størst utslag her. Jeg bruker trinn 1 for å få maksimalt med varme fra vannet og moderere strømforbruket. På trinn 2 ser jeg at det tiner mye raskere, men da bruker jeg også mye mer strøm.
Det har hendt et par ganger at jeg har kommet ut til ferdig varm og nedtint bil som ikke har strøm nok til å starte.
Så jeg prøver å sikre meg slik at rutene er tint og motoren starter.
Til sommeren/høsten blir det omkobling med varmeren på eget batteri.
Jeg har fått tak på et slikt Heavy Duty gel-batteri som blir å passe perfekt under setekassa.
Vet du/noen hva ettermontering av en på 5 kw ca. koster? En på 3 kw sitter i fra før.VWegard wrote:Det har neppe bare med tida den står på!Caravelle-Kai wrote:Vi har ur slik at vi kan starte den når motoren ikke går, men jeg synes ikke motoren blir spesielt varm. -Mulig det er fordi den ikke står på så lenge.![]()
Det er også fordi Eber D3WZ kun er på 3 kW og primært skal varme motoren/holde den varm.
Jeg har en ettermontert parkeringsvarmer på 5 kW og det er merkbart mer trøkk i en slik enn en 3 kW (66% mer effekt). I tillegg er min varmer koblet slik at varmvannet fra denne går rett inn på varmeapparatet og returnerer til varmeren via motoren.
Jeg er ikke skråsikker, men tror ikke den originalmonterte kjørevarmeren er koblet slik min er.
Trygve