T4-2003 ekstra batteri - hvordan er de koblet?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
olecg

T4-2003 ekstra batteri - hvordan er de koblet?

Post by olecg »

Hei,

Forsøker meg på en ting til:

Til min store overraskelse så skjønte jeg i sommer at batteriene (et ekstra under setet) var koblet sammen på en slik måte at man kan tappe det under setet helt tomt uten at det går ut over batteriet i motor-rommet. Jeg skjønte det da jeg parkerte på en camping og ladet hovedbatteriet med en slik smartlader hele tiden. Det hjalp ingen verdens ting, og jeg mått ha motoren i gang for at batteriet under setet skulle ta lading. Nå er jeg ingen ekspert på elektronikk, men skjønner at det må sitte noe smart et eller annet sted som regulerer dette.

Noe tips til hvordan jeg evt. kan fjerne dette slik at når jeg lader hovedbatteriet så innbefatter også dette kretsen med campingbatteriet?

Eller er dette en virkelig dum idé?

olecg
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Idéer

Post by Rudeboy »

Slett ingen dum idé, men det er heller ikke forumsøk :D

Det skal da være beskrevet her inne tidligere, samt i andre bilmerkers fora.

Lover ittno men jeg skal myse når jeg får tid, og melde tilbake - do not hold yer breath :wink:

Det kan ta tid.

mvh,
Yngve S
...som har vurdert fritidsbatteri i Tyskerbrakka, men aldri kommet så langt på den fronten, heller :roll:
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Sleng heller på en ekstra lader som tar seg av ekstrabatteriet. :wink:

Som du selv sier, er batteriene koblet med et lade-/skillerele som tillater deg å tappe ned ekstrabatteriet uten at startbatteriet berøres.
Når motoren går, lades begge.

Jeg har kun et batteri i T4'en min nå, men skal montere inn et ekstrabatteri som jeg blir å koble kun mot Webastoen. Lading blir via et slikt lade-/skillerele og ekstra lading fra nett i perioder med heftig bruk av Webastoen. 8)
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
olecg

Re: Idéer

Post by olecg »

Rudeboy wrote:Slett ingen dum idé, men det er heller ikke forumsøk :D

Du har rett. Jeg var flink i den andre posten min om eber som ryker. Søkte og leste en masse. Var litt kjapp på triggern i denne posten. Har nå lest en masse og skjønner at det kanskje er litt dumt allikevel. Det svakeste leddet skjønner jeg blir capmingbatteriet (som jeg kaller det), og jeg er ikke sikker på om jeg vil svekke spenning på startbatteriet ved å gjøre denne endringen.

Det jeg egentlig ønsker (når jeg tenker meg om), er at de er skilt med et relé, MEN at det også går an å lade hele kretsen inkl. campingbatteriet ved å tilkoble en lader i motorrommet. Dette blir vel i pose og sekk og sikkert komplisert å få til (ihvertfall ikke noe for meg). Jeg får tenke meg enda litt mer om.

olecg
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

olecg wrote:
Rudeboy wrote:Slett ingen dum idé, men det er heller ikke forumsøk :D

Du har rett. Jeg var flink i den andre posten min om eber som ryker. Søkte og leste en masse. Var litt kjapp på triggern i denne posten. Har nå lest en masse og skjønner at det kanskje er litt dumt allikevel. Det svakeste leddet skjønner jeg blir capmingbatteriet (som jeg kaller det), og jeg er ikke sikker på om jeg vil svekke spenning på startbatteriet ved å gjøre denne endringen.

Det jeg egentlig ønsker (når jeg tenker meg om), er at de er skilt med et relé, MEN at det også går an å lade hele kretsen inkl. campingbatteriet ved å tilkoble en lader i motorrommet. Dette blir vel i pose og sekk og sikkert komplisert å få til (ihvertfall ikke noe for meg). Jeg får tenke meg enda litt mer om.

olecg
Californiaene har jo et tilsvarende opplegg som du er ute etter.
Der blir campingbatteriet (som sitter bak i venstre hjørnet av bilen) ladet av en innebygd lader.
Den blir aktivert når du kobler til 220V-uttaket på siden av bilen.
Kanskje en slik lader ( f.eks. fra eBay) hadde gjort susen........ ;-)
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
olecg

Post by olecg »

Californiaene har jo et tilsvarende opplegg som du er ute etter.
Der blir campingbatteriet (som sitter bak i venstre hjørnet av bilen) ladet av en innebygd lader.
Den blir aktivert når du kobler til 220V-uttaket på siden av bilen.
Kanskje en slik lader ( f.eks. fra eBay) hadde gjort susen........ ;-)
Det var en god ide. Jeg får forsøke søke opp litt.

-olecg
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Det fines et rele fra Hella som jeg har benyttet i båter, det fungerer slik at en tapper fra begge batterier ned til 12,6 volt når spenningen synker under dette så kuttes kretsen mellom startbatteri og "camping"batteri. I tilegg så må ladespenninga overstige 12,8 volt før lading av "camping" batteri starter. Med en slik oppkobling vil det være tilstrekkelig og koble til en lader i motor rommet og få begge batterier ladet. Har ikke delenummert her, men kan legge det inn siden. Hella 4RD 998 556-001

Har lenge tenkt og montere et slikt rele i min Multivan, men ting tar tid...Med et slik rele og oppkobling så får en noe mere strøm tilgjengelig enn med den orginale oppkoblingen, som kutter forbindelsen mellom batteriene når motoren stoppes. Selvfølgelig forutsetter dette "friske" batterier og god lading (over 14 volt helst 14,4-14,5).
Relet koster ca 500,- og er beregnet for system med dynamo opp til 100A.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Trigergutt

Post by Trigergutt »

Det er vel strengt talt bare å koble om laderen din.
Hvis du henger på laderen før dette releèt vil du oppnå det samme som dynamoen gjør, nemmelig lade begge batteriene. Samtidig oprettholder du den sikkerheten det er å ha et skille der, du vil slippe å stå der uten strøm til oppstart og det er jo vesentlig, eller hur??
Hvordan koblingen blir er jeg ikke sikker på, men sansynligvis må du koble laderen et sted på kabelen fra dynamo til batteri.

Rune
T4, its ok!
Post Reply