Dårlig trekkraft i 1,6 disel uten turbo.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Doka-driver

Dårlig trekkraft i 1,6 disel uten turbo.

Post by Doka-driver »

Har den siste uka fått ett problem som jeg ikke liker utviklingen på. Trekkraften i min Doka forsvinner!!! Har prøvd å skifte diselfilter og luftfilter uten noe bedring av problemet. Har en eksoslekasje i pakningen på eksosmanifoilen som ikke blir bedre med tia, men dette skulle vell ikke bety så mye siden jeg ikke har turbo? Klarer nå mellom 30-40kmt opp en lang bakke der jeg klarte 70kmt før! :evil: Noen som har en ide om hva som feiler diseldyret mitt? Svar å teorier mottas med takk.
Svein E Hidle

It`s not a Bus, it`s a Doka!
Gammel morro ruster alltid!!!
hyttebonde

Post by hyttebonde »

:D Hei har du sjekka om slangen innpå luftfiltret sitter som den skal bak venstre bak lykt :?:
Ikke pen men for god til og kastes. T3 Pick up
Doka-driver

Post by Doka-driver »

Henger å slenger litt denne slangen ja, men det har den altid jort. Kan det ha så mye å si? Skal prøve å sette den på plass i måren, å se om det blir bedre. :roll:
Svein E Hidle

ErlingR

Post by ErlingR »

Nokken andre forandringer på motoren?
Røyker den, svart, blått, kvitt?
Minker det på kjølevæsken?
Vibrasjoner?
Tyngre å starte, når den er kald, varm?
Får hendelen på dieselpumpen maks vandring når du trakker gassen i bånn?
Har du hatt rensemiddel i oljen. Eg gjorde det og motoren kolapset
Sjekket ventilklaring?
Lenge siden tannreimen er skiftet? er den stram nok? Eg vet ikkje om disse motorene tåler at reimen forskyver seg en tann på kammakslingen uten å havarere, men den vil iallefall gå dåligere hvis den har gjort det, tror eg. Eg vet egentlig ikkje om det er mulig at en tannreim glipper bare en tann, om ikkje han slipper helt når han først slipper.
Erling R. 97 Polo 1,9d, ex 86 Caravelle 1,6td, ex 61 boble
bjørn

Post by bjørn »

Effekttap kan skyldes matmangel, luftmangel, lav kompresjon, manglende samordning og eller unormal friksjon/motstand.
Sjekket at ventilen(e) lukker ordentlig ?
cranz
-
-

Post by cranz »

bremsene ligger ikke på for eksempel?
Pål Johansen
T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

i min er det luft i drivstoff systemet som gjør at den noen ganger drar dårlig, skal til helga bytte alt av slanger på den og nye pakninger på tanken!!
Doka-driver

Post by Doka-driver »

Takker for flere gode tips. Kan jo opplyse om att bilen verken ryker bruker olje eller vann utover det som er normalt. Har fylt 0,5l olje på ca 10.000km noe som jeg synes er svært lite for en slik motor. 8) Diseltanken min lekker dersom jeg fyller over halv tank, men det har den gjordt så lenge jeg har hatt bilen. Kan jo være att det har oppstått større problemer med tanken eller med slanger/rør. Kan også nevnes att jeg altid må gløde uansett hvor varm motoren er,men dette er også ett problem jeg har hatt så lenge jeg har hatt bilen. Motoren sviver veldigt fint i følge en tidligere vw mekaniker som har t3 selv som jeg møtte for en stund tilbake. Mottar flere tips med takk mens jeg prøver å sjekke noen av de jeg allerede har fått. :?
Svein E Hidle

T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

er det sammme problemet jeg har også, over halv tank så lekker min også, skal under der å sjekke fort, så som sagt så skal jeg skifte og sjekke alt med drivstoff å gjøre!!
steinn
-
-

Post by steinn »

Doka-driver wrote:Takker for flere gode tips. Kan jo opplyse om att bilen verken ryker bruker olje eller vann utover det som er normalt. Har fylt 0,5l olje på ca 10.000km noe som jeg synes er svært lite for en slik motor. 8) Diseltanken min lekker dersom jeg fyller over halv tank, men det har den gjordt så lenge jeg har hatt bilen. Kan jo være att det har oppstått større problemer med tanken eller med slanger/rør. Kan også nevnes att jeg altid må gløde uansett hvor varm motoren er,men dette er også ett problem jeg har hatt så lenge jeg har hatt bilen. Motoren sviver veldigt fint i følge en tidligere vw mekaniker som har t3 selv som jeg møtte for en stund tilbake. Mottar flere tips med takk mens jeg prøver å sjekke noen av de jeg allerede har fått. :?
Lekker tanken eller er det rundt niplene på giveren? De ruster ofte i stykker. Vask god rundt giveren og sjekk om det drypper der. Da er det bare å bytte den, en rimelig enkel sak selv om du må være forsiktig.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
ErlingR

Post by ErlingR »

Etter å ha sovet på det husker eg no at det er mulig at tannreimen kan glippe. Hvis noe kommer i mellom kan reimen glippe. Eg har opplevd det sjøl da en ny tannreim fliste seg opp i kanten
At du må gløde uansett før start tyder på lav kompresjon eller feil tenning. Sjekk reimen, kan jo være insprøytningspumpen som har glippet og.
Erling R. 97 Polo 1,9d, ex 86 Caravelle 1,6td, ex 61 boble
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

vil også anbefale at du bytter olje litt oftere. jeg bytter filter og olje på 6000. løser ikke problemet du har nå, men gjør at motoren gjerne holder lenger
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

Er det samme ånderettsystem på dieselbiler som hos bensinere??

Altså lutfesystemet til tanken!!

er det pakning mellom giver og tank?? finner ikke noe i AKTE
steinn
-
-

Post by steinn »

Pakning er det ja. Luftesystem, vet ikke. I alle fall retursystem på dieselbiler og innsprøytingsbiler (112i). Min erfaring er at selve slangeniplene på giveren ruster i stykker akkurat i innsveisinga.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
T3Baard
-
-

Post by T3Baard »

ser det var rustet rundt giveren på tanken :evil:

eneste rust på tanken nesten, ellers manglet det 1 kanskje 2 slanger til luftesystemet!! sikkert derfor min drar dårlig også!!
Post Reply