temperaturfall på 2,4D..

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
henning
-
-
Car: t4 2,4d multi allstar
Phone: 92247052

temperaturfall på 2,4D..

Post by henning »

igår merket jeg at tempen falt på bilen min... den har pleid å ligge omtrent på midten, men igår falt den til den nest nederste streken og ble liggende der... hjalp ikke å skru varmeapparatet på kaldt heller...

termostat eller noe annet?? mengden kjølevann er helt normal..
Henning
T4 6-seters kombi 94 (solgt)
T4 multivan allstar 94 2,4d :) (solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Instrumentet ditt. Sjekk tankmåleren og så vil du se samme utslag der tenker jeg.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
wirre
-
-

Post by wirre »

Da er det vel bare å finne frem loddebolten, eller bytte føleren :)
Martin

Den gule fare :)
henning
-
-

Post by henning »

Der Postmeister wrote:Instrumentet ditt. Sjekk tankmåleren og så vil du se samme utslag der tenker jeg.
det virker som tankmåleren er ok...
Henning
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
henning
-
-

Post by henning »

kan det være andre ting enn loddingen?
har fylt opp tanken idag, og tankmåleren virker fremdeles helt ok...

kunne evt noen vært så grei å fortelle meg nøyaktig hva og hvor, med tanke på lodding?
Henning
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Jeg tipper Postmesteren og wirre mistenkte "konstanteren" din.
Dette er en liten tranformator-sak som sitter bak på instrumentene og regulerer spenningen til tank- og temperaturmåleren.
Hvis denne er gåen, vil begge disse instrumentene vise helt feil verdier.

Men hvis tankmåleren oppfører seg greit, er det nok ikke denne krabaten som lager trøbbel hos deg.
:wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
wirre
-
-

Post by wirre »

Det jeg tenkte på er hovedkontakta inn på instrumentet ditt. er en kontakt med 20-30 ledninger inn på, som har en evne til å ryke. Hvis du dytter litt på kabelen in til dene vil den mest sansynelig slå ut hvis problemet ligger der. Kan jo også være føler på motoren.
Martin

henning
-
-

Post by henning »

wirre wrote:Det jeg tenkte på er hovedkontakta inn på instrumentet ditt. er en kontakt med 20-30 ledninger inn på, som har en evne til å ryke. Hvis du dytter litt på kabelen in til dene vil den mest sansynelig slå ut hvis problemet ligger der. Kan jo også være føler på motoren.
går vel an å måle føleren om den er iorden ikke sant??
Henning
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
Tom E. Tøff

Post by Tom E. Tøff »

Tillater meg å stille et spørsmål i steden for å komme med en løsning.

Har lodda over mitt instrument (innkobling+sort boks i høyre hjørne m 4 punkter) da det var mye vakkel i dette, men det blir ikke bra. tank og temp. måleren er til tider normal, så faller de ned.

Når de faller så er det til å slå en gang i dashbordet og vips har jeg varm motor og diesel på tanken, for en stakket stund. Kan det være feil på selve instrumentet, og ikke selve printen? Evt. koblingen i mellom. Hva bør jeg bytte?
Livet er ikke for amatører.
wirre
-
-

Post by wirre »

Tom E. Tøff wrote:Tillater meg å stille et spørsmål i steden for å komme med en løsning.

Har lodda over mitt instrument (innkobling+sort boks i høyre hjørne m 4 punkter) da det var mye vakkel i dette, men det blir ikke bra. tank og temp. måleren er til tider normal, så faller de ned.

Når de faller så er det til å slå en gang i dashbordet og vips har jeg varm motor og diesel på tanken, for en stakket stund. Kan det være feil på selve instrumentet, og ikke selve printen? Evt. koblingen i mellom. Hva bør jeg bytte?
Er lite sansynlig at det er instrumentet som er problemet, da det påviker begge. Du får nok nappe ut igjen instrumentet dit, og lodde over ALLE kontaktene på nytt. Husk på å ha å litt ekstra loddetinn på alle punktene. Tinet som er der er uten fluss, og rennner dårlig ut (Disse kortene er loddet i bad), Så derfor er det viktig å ha på LITT til!
Martin

Familiemann

Post by Familiemann »

Hvis termostaten er gåen, står vel den åpen hele tiden slik at du ikke får noe særlig temp. på motoren. Kan jo hende instumentet ditt viser helt rett.

Fikk ihvertfall skiftet termostat på min da nåla bare kom litt opp, og da orndet det seg.
Tom E. Tøff

Post by Tom E. Tøff »

Dyr termostat gitt 400 og noe........................laga i gull og titan trolig!!!!!!!!!!! Vet i alle fall at vw-konsernet ikke går konken, selv om jeg gjør det
Last edited by Tom E. Tøff on 05 Dec 2006, 16:15, edited 1 time in total.
Tom E. Tøff

Post by Tom E. Tøff »

Jeg har byttet termostat, da den gamle var defekt. sjekka med laserføler som jeg lånte på verksted (utrolig bra sak) temp. i tank lå på ca 50 grader før bytte og nærmere 80 etter bytte.

Men instrumentet er like morro som før................

Er det en tanke å avlodde kontaktene og lodde på nytt, evt gjøre rent med syre?, og flusslodde.

Tenkte å bestille hvit bakgrunn til disse, men ser ikke ut til at dissse er ment på diesel (feil skive til turteller) Noen tips?
henning
-
-

Post by henning »

Familiemann wrote:Hvis termostaten er gåen, står vel den åpen hele tiden slik at du ikke får noe særlig temp. på motoren. Kan jo hende instumentet ditt viser helt rett.

Fikk ihvertfall skiftet termostat på min da nåla bare kom litt opp, og da orndet det seg.
nå vet ikke jeg om det er helt riktig temp på bilen min da.. men det virker ganske bra etter tempen på varmluften i varmeapparatet..
Henning
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Drar opp igjen en gammal post om termostat:

Vet (99% sikker) at termostaten er gåen....glemte å nevne dette da jeg hadde bilen inne for sjekk før tur til østlandet. Så nå må far i huset forsøke å fixe dette selv :oops: :roll: Er dette en stor oppgave for en som ikke har peiling på mekking I DET HELE TATT :lol: ???
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
årnes
-
-

Post by årnes »

ikke sikker på denne bilen så jeg sku vel egentlig ikke svare, men, vanligvis er det et lite hus i enden av den øverste radiatorslangen, 2 skruer og forsiktig banking med en gummihammer så er huset løst.
wirre
-
-

Post by wirre »

sitter ikke det huset nederst på AAB blokka. En sån svart plast greie, som den ene radiator salngen er kobla på?! tror det..
Martin

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Sitter omtrent rett bak dynamoen. :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
henning
-
-

Post by henning »

konkluderer med at det helt sikkert er termostaten min som er gåen ja.. når det nå er blitt litt kaldere i luften her i bergen, så kjenner jeg at varmen fra varmeapparatet ikke er helt som den skal være...

ser at mekonomen har termostaten til rundt 250 penger, så det blir nok handel der tenker jeg..
Henning
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
Post Reply