Jeg har prøvd Biodiesel!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
LARSER´N
-
-
Phone: NYTT NR: 99784948

Jeg har prøvd Biodiesel!

Post by LARSER´N »

Hepp alle diesel guruer.
Før jeg konverterte min Westy fra 16 td til 19 tdk kjørte jeg jevnlig på "fiskolje---biodiesel) fra et firma ved navn Estra i Bjungn som produserer denne stankende men fungerende fiskediesel. (anbefaler å bruke hansker når du fyller,samt at du må være obs på katter ja katter i motor rom.........fesk e godt synes jo de da hehe)
Jx funka veldig bra på denne tranblandinga faktisk,putta på litt extra fra Prolong som heter diesel + og tuut og kjør.
Noen sier at de mistet litt guffe på maskina me det gjorde ikke jeg.
Eneste CONS på denne dieselen er at min Westy egentlig ikke er på ok lista for biodiesel pga gummi rundtomkring ikke er sterk nok til å motstå dieselens sterke angrep på gummi...hmmm (påståes at den brukes som grafittifjerner??)
Så langt ikke noe synlige lekkasjer pga dette utsagn,men slik vil vel leverandører gjerne resevere seg for.
Ring Estra de har ei liste over kjøretøy som er godkjent for biodiesel.

Er det noen her på VWBUS som har kjørt på denne tranblandinga??
Setter stor pris på evt tilbakemeldinger da jeg vurderer å si opp mitt abbongement el ikke.
Jeg skal når TDK n min er ferdig "timet" teste en tank eller to så skal jeg komme tilbake med mer info...

Men nok en gang ....andre her med biodiesel erfaringer????
Westfalia 86 høytak...Lækkert med 1,9 TDK ..
Radioamatør kallesignal LA2RRA.Medlem Norsk Radio Ræleliga.Tlf 004799784948
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

En på jobben kjører denne smørja på sin Chevy Suburban 6,5 TD og det funker bra, men han har bare brukt dette i noen få måneder og er spent på hva som skjer når kulda setter inn.
Et aber er jo at en helst bør bytte dieselfilter dobbelt så ofte.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
LARSER´N
-
-

Post by LARSER´N »

Det blandes inn fossil diesel(+ parafin) for vintermarkedet,funke bra om vinteren,har en kompis laaaangt ut i Klæbu (geir kanskje du kjenner han) han har kjørt tranolje som jeg kaller dette veeeeldig lenge på Iveco maskin montert i Landrover samt en Range Rover med en steinknusermaskin fra Suburban 6.5 td :lol:

EDIT ja filter skal skiftes 2 ganger ved ca 1500 km pga tranolja løsner masse skitt fra tank og rør...men etter det skifter du som normalt 1-2 ganger i året.
Funket veldig ok hos meg på min jx 16 td.Jeg bodde også laaaangt ut i Klæbu....

Lars
EDIT2 filterskifte er vel billig da :)
WasserBoxer
-
-

Post by WasserBoxer »

Med forbehold:

Har informasjon om at denne dieselen IKKE egner seg særlig for kalde klima. Det skjer fordamping i kulde slik at det avleirer, MEN det kan hende parafintilsetninger eller anna i kalde perioden gjør susen.

Uansett ville jeg forhørt meg nøye ift. kalde klima!
Steinar Berggren
johan

Post by johan »

Kjøpe du trana i store mengder da? Et stykke mellom Bjugn og Trondhjæm!
Folkevogn er laga for folk
Coach td , arkivert under "deler"
Caravelle C
T4 kombi
Corolla '79 mod
...Og etpar gamle Zetorer
VWegard
-
-

Post by VWegard »

johan wrote:Kjøpe du trana i store mengder da? Et stykke mellom Bjugn og Trondhjæm!
Estra har 3 pumper i Trondheimsområdet og de har faktisk også ei pumpe i "Lille Karachi" eller Oslo om du vil. :wink:
http://www.estra.net/
Mvh
Vegard Sørensen
VWegard
-
-

Post by VWegard »

For et år eller to siden leste jeg en artikkel om to utenlandske studenter som var på "low budget" ferietur i Norge med en gammel VW med dieselmotor, og de kjørte kun på frityrolje. Baksetet var fylt med "reservefuel" i form av litersflasker med billigste sort soyaolje.

Jeg hørte i går om en tysk student i Trondheim som kjører på det samme, og med avsalting av olja kostet dette ham visstnok rundt 50 øre literen. Gatekjøkkenene jubler over å bli kvitt dette gratis, og han driver og siler/avsalter olja på store fat før den tappes med hevert over på bilen.
Han bytter filter oftere, og kostnadene på dette inngår i den enorme literprisen, fikk jeg høre.
:shock:
Men historiefortelleren visste ikke om hvorvidt han mikset dette med diesel på vinteren, og det var noe med at han måtte passe nøye på motortemperaturen under kjøring.
Jeg fikk ikke med meg hva dette skyldtes, men det var neppe at stemplene ble fritert. :lol:
Mvh
Vegard Sørensen
Muffe

Post by Muffe »

Er det denne artikkelen du sikter til?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 411116.ece
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

slikt drivstoff blir for tyktflytende når det er kaldt. derfor trengs det et forvarmeranlegg for drivstoffet, eller man kan blande det med parafin. vanlig diesel blir også blandet med parafin på vinteren, for at den ikke skal bli for tykk
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
cranz
-
-

Post by cranz »

forvarmer må vel kunne tas fra en eller annen militærbil. Vet noen av dem har dette i hvertfall.
Pål Johansen
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Muffe wrote:Er det denne artikkelen du sikter til?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 411116.ece
Takk! Det er nok den, og jeg har nok blandet denne sammen noe annet jeg har lest. :?
Det var to studenter i det jeg mener å huske var en T3 diesel som fyrte børsa med fuel fra McDonalds etc, og det var nok ikke den tyske studenten i Trondheim. Den historien fikk jeg først høre i begynnelsen av denne uka.

Og var det ikke i en viss regnfull vestlandsby at folk påsto at bybussene luktet gatekjøkken når sjåførene trykket på litt? :)
Men dette er/var vel sannsynligvis biodiesel laget av gammel frityrolje?

Lett å legge på seg hvis en blir sulten av å ligge bak bussen... :lol:
Mvh
Vegard Sørensen
johan

Post by johan »

Som rykende ferskt medlem registrerer jeg te stor underholdning hvor breitt spekter av kunnskap som dukker opp her. Dette var moro. Kan tilføye at det er et selskap i Bergensområdet som lager biodiesel av frityrolje. Samler inn Hordaland og Rogaland og hvem vet hvor. Haka er at de bare er interessert i STORE kunder. Som GAIA.
Jeg hadde forresten midt på -90 tallet kontakt med en offentlig tjenestemann i Bosnia. Denne hadde kjørt Passat 1,6d undre konflikten. Han var imponert over alt bilen kunne gå på. Forsto det som om biodiesel var konvensjonelt i den sammenhengen. Uvisst om det var TAS han kjørte.
Så nå er det bare å se etter tilbud på matolje. :lol:
Folkevogn er laga for folk
Coach td , arkivert under "deler"
Caravelle C
T4 kombi
Corolla '79 mod
...Og etpar gamle Zetorer
LARSER´N
-
-

Post by LARSER´N »

Må bare informere om at katteplagen rundt huset mitt steg extremt hver gang jeg fylte "tranolje" hehe.Mye kosing mot dekk etc med gode murre lyder her i gården.

Har prøvd en tank på tdken og den rusla god avgårde med fish and chips stank.....det synest jeg det lukter ved oppstart.

Neste gang noen ligger bak feks en Norcargo eller Tollpost trailer fra Trondheim kan det være at dere kjenner en spesiell eksos duft.....tranolje ja.Har sett flere av disse fylle på piren i Trondheim.

Ja, Estra er navnet på tilbyder og de utsteder kort mot kr 500.- i depositum.Regning kommer pr giro hver 14. dag.Se link lenger opp tråden her.

Lars
LARSER´N
-
-

Post by LARSER´N »

cranz wrote:forvarmer må vel kunne tas fra en eller annen militærbil. Vet noen av dem har dette i hvertfall.
Har ikke hatt problems på vinterstart av 16 td sørg bare for at kaldstartsystemet funker.

Edit: den var litt tregere men startet med en god sky av french fries with fish
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

så noe greier om det her på tv. De hadde forvarme anlegg på drivstoffet
frityr olje blir jo ganske "seigt" bare det ikke er oppvarmet
hvertfall brukt frityr olje

Nei, jeg tror dette er framtiden
eller hvertfall ett av fremtidens drivstoff

blir vel biler med strøm og olje motorer

greit nok at de store olje selskapene, raser p.g.a ting som dette

men det folk ikke tenker på:

når det ikke er mer olje igjen i havet.. greit nok at ikke bilene virker.
men det går da ikke ann å fly noe sted

verden går liksom tilbake til langt før krigens dager.
Så må vi vel begynne med dampskip igjen

nesten humor

de klarer kanskje lage biler som går på strøm
men ikke fly,de vil i så fall ikke klare frakte mer en få pers, over kort strek.

så omtrent her ett sted, blir det vel en stor krig kan eg tenke meg..
og de som vil vinne er det landet som har ett stoort lager med drivstoff stasjet vekk....

de land som da ikke har fuel til fly o.l har ikke mye sjans i en evt. krig

merk mine ord, bare vent og se. er ikke så lenge til vi er tom for olje

men ja det var frityr olje ja, blir mye kødd med pakninger o.l
ser rett og slett ut som om jeg må finne opp en bedre type motor med ca null pakninger. Hadde ikke det vært greit

turbinmotorer, det er det som er tingen, ta ex. start motoren i en F-16 den er på ca.300hk
og den er så og si vedlikeholdsfri
yter mye i forhold til amount of fuel consumed
var jo folk som forsket på å montere denne typen motor i biler, men de forsvant bare plutselig, lurer på hvorfor
er jo bare en som taper på dette... olje gigantene

og en annen ting, om ikke alt for mangen år, sån ca. innen 8 år
da vil det komme ett nytt "CRACK" så visst du skal kjøpe bolig så ville jeg ventet..

jaja,,vanskelig å stoppe ordene bare triller ut... :lol:
You create your own universe as you go along.
LARSER´N
-
-

Post by LARSER´N »

U r the man hehe.

Syntes dette var en god forestilling jeg :wink
Ja hva vet vi om hva son skjer om feks 8 år???

Men her i trøndelag blir det kanskje alt for mye laks takket være russerne så mulig biodiselen her blir solgt på billigsalg (in my dreams)

HMMMMMM.

Forsatt god kveld/natt volks.
Make ebers for bio plsss my eber dont eat tranoil

Lars
wirre
-
-

Post by wirre »

Nå skal det vel sies at biodisel ikke er ren matolje, eller avsalta matolje!
Skal man lage biodisel selv, kan man lese litt her: http://journeytoforever.org/biodiesel_make.html#start
Martin

Den gule fare :)
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Jeg må skrive mens jeg ennå har det ferskt i minnet! :D

Jeg fikk en mail fra en journalist i NRK her om dagen. Han hadde Googlet fram denne tråden om biodiesel og var nysgjerrig på denne tyskeren i Trondheim som kjører T3'en på slikt stoff.
Her om dagen var han kompisen til min kollega innom for å spørre masse rart om sin nyinnkjøpte T4 Syncro, og han fortalte at han og denne tyske fyren drev og pratet om å gjøre T4'en om til også en slik "McDonalds-reklamevogn" med hjelp av eksosduften.
Jeg protesterte heftig, siden vi i det lokale vwbus-lauget er på godfot med Burger-King. :wink:
Uansprett utfall, fikk journalisten mobilnummeret til den nybakte T4-eieren og lovte å sende meg en mail dersom de fikk laget et innslag om dette. Det var visstnok programmet Osenbanden på P3 som var aktuelt. :D
Mvh
Vegard Sørensen
trondkokk

Tett dieselfilter?

Post by trondkokk »

Jeg har en T5 og har kjørt nesten 1 tank med biodiesel. Fredag ettermiddag klarte ikke motoren mer enn ca 2000 rpm før den ble strupet og turen hjem fra jobb ble lang..
Antar at det er dieselfilteret som er tett allerede, men er usikker når det varierer fra 1 tank til 5000 km før du bør bytte filteret.
Kan noen hjelpe en amatør med hvoran jeg blir sikker og hvor det filteret er plassert?
Kan jeg se på filteret at det er tett eller er det prøving og feiling?
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Har hørt at en må være forsiktig med å kjøre biodiesel på gamle biler for det løser opp masse gammel avleiring i motoren som tetter igjen oljekanalene,å at du kan få havari på dieselpumpen.Stemmer dette?Jeg kunne godt tenke meg å tanke bio,visst det finne si Sandnes-distriktet,men vil jo helst unngå havari,for dieselpumper å motorer er ikke billige!
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
VWegard
-
-

Re: Tett dieselfilter?

Post by VWegard »

trondkokk wrote:Jeg har en T5 og har kjørt nesten 1 tank med biodiesel. Fredag ettermiddag klarte ikke motoren mer enn ca 2000 rpm før den ble strupet og turen hjem fra jobb ble lang..
Antar at det er dieselfilteret som er tett allerede, men er usikker når det varierer fra 1 tank til 5000 km før du bør bytte filteret.
Kan noen hjelpe en amatør med hvoran jeg blir sikker og hvor det filteret er plassert?
Kan jeg se på filteret at det er tett eller er det prøving og feiling?
Jeg regner med du har sjekket med Møller om din bil takler biodisel?
Her er lista Møller har laget for en rask sjekk:
http://www.volkswagen.no/photoalbum/vie ... 617&type=1

Du kan uansett regne med å få trøbbel med Webasto-varmeren hvis du har en slik.
Webasto og Eberspächer har først det siste året lansert varmere som tåler biodiesel, og da stort sett med max. 5-10% innblanding. :?
Mvh
Vegard Sørensen
trondkokk

Post by trondkokk »

Møller har jeg sjekket med, bilen starter greit, men etter ca 2 minutters kjøring begynner motoren å slite.
td-troll
-
-
Car: T3 1990 jx carthago

Post by td-troll »

hva med å kjøre på ren planteolje.
bør gå fint nå i sommersesongen. i danmark og i sørtyskland kjører mange på rapsolje.
jeg har tenkt på palmeolje. dette er den mest økonomiske oljen, mye brukt i mat, sjokolade ect. palmene de bruker gir 5000 liter pr hektar, det er den mest oljegivende plante som finnes.

jeg har vært i kontakt med en grossist i oslo, de hadde ikke listet opp palmeolje, men de kunne selge til privatpersoner.
jeg vil lete etter en passende leverandør.
hadde ikke dette vært en god ide? kjøpe noen fat med olje og ha i garasjen?

jeg har også lest at motoren går bedre med planteolje. ikke nødvendigvis i effekt, men mer skånsom, og snill med motoren.
trondkokk

Post by trondkokk »

Milvenn i Bergen(Eidsvåg) bruker både raps, palme og blanding. Akkurat nå venter jeg på NAF som er på vei for å skifte dieselfilteret for meg...
Godt med litt god servie :D
Forfatteren

Post by Forfatteren »

Om jeg har forstått det VW skriver på importørens side kan man ikke etterfylle med vanlig diesel om man først har begynt å fylle på biodiesel. Stemmer det er man jo temlig hjelpeløs om man går tom et stykke fra de få pumpene som finnes her i landet.
Etter det jeg har lest kommer det snart en ny generasjon biodiesel, som utnytter raps på en mer komplett måte enn dagen biodiesel gjør. DEt skal i sin tur medføra at også nyere biler (T5) skal kunne kjøre på drivstoffet. Om det også betyr at tillegsvarmeren klarer å benytte drivstoffet vet jeg ikke.
Jeg vil svært gjerne fylle miljøvenlig og ser fram til at man kan fylle biodiesel på alle Europas stasjoner.
Post Reply