Felger til volkswagen transporter?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Transporter'n

Felger til volkswagen transporter?

Post by Transporter'n »

Hei, Transporter'n her. Har akkurat regga meg på forumet så jeg må jo hilse og si hei.

Så til mitt spørsmål: Er det noen som har peiling på hvor jeg kan få tak i noen stilige felger og dekk til min 1985 volkswagen transporter? Jeg har prøvd og lete rundt på internett, men jeg har så dårlig peiling at jeg ikke helt vet hvor jeg skal lete? Skal helst være felger og dekk som passer til bilen, men som sammtidig gir den et tøft preg.

Litt om bilen:

1985 Volkswagen transporter 2L bensin, med automatgear og venstre fot gass. Den har kun gått 172 000 og det etter 21 år med pen kjøring (heldigvis så er den ikke daukjørt) :)

Ellers:

Bilen er en arv etter min bestefar som døde i fjor vinter. Han tok godt vare på bilen og jeg har tenkt og hedre hans minne med og vedlikeholde bilen minst like godt, om ikke bedre.

Nå er det sånn at alle mine tidligere biler har kun vært Ford, da jeg liker Ford godt, men med denne bilen så har jeg fått litt mere interesse i volkswagen, særlig litt eldre typer.

Har lite peiling på motor og bil generelt, men interessen er der og det hjelper at min bror er mekaniker ;)

Prosjektet:

Har planer om og restaurere bilen ifra topp til tå, med større motor og innredning bak i lasterommet. Skal legge ut bilder etterhvært

Mvh: Transporter'n :)
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Heisan og velkommen til Norges BESTE forum. Her inne er det mange hyggelige entusiaster som trives godt med VW bussen sin. Her kan du spørre om det du måtte ønske og du vil som regel få svar ganske kjapt. HUSK: intet spørsmål for dumt eller for lite.
Folkene her er i alle aldre, noe som jeg personlig synes gjør det enda bedre. Vi hjelper hverandre så godt vi kan og deler på den kunnskapen vi har. Dette forumet har rett og slett blitt en veritabel kunnskaps-database som hjelper oss med å holde liv i våre gammle og nye busser.
Hilsen Eskild
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Hei og hyggelig med nye folk. Du kan jo ta deg en tur til Tinn helgen 22. til 24. september da det er treff der (se tråd et annet sted her på forumet).

Legg ut ei annonse her på forumet under "Deler ønskes kjøpt", så får du skje hva som skjer når det gjelder felger. Det er mange har som kan mye om felger. Sjøl har jeg satt på min et sett originale felger fra Caravelle coach-utgaven. Du lærer sikkert mer om dette etterhvert.

Lykke til!
steinn
-
-

Post by steinn »

VENSTRE-fot gass :?: :?: :shock: I hule, hva for noe rart er det da :?: Velkommen forresten :D
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Transporter'n

Post by Transporter'n »

Takk så mye for velkomsten. Jeg visste faktisk ikke at det var slik interesse for transportere og volkswagen busser, noe jeg synes er knall at det er :D

Skal sjekke ut det derre treffet, erjo ;)
Transporter'n

Post by Transporter'n »

steinn wrote:VENSTRE-fot gass :?: :?: :shock: I hule, hva for noe rart er det da :?: Velkommen forresten :D
Skal ta bilde en dag og legge det ut, slik at du får se :wink:
steinn
-
-

Post by steinn »

Jøss :!: Du bor rett nede i gata jo :!:
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Transporter'n

Post by Transporter'n »

Ski folk jo :)

Ja det er iallefall ikke langt unna :wink:
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Velkommen :D
Stilige felger er et relativt begrep. Virker å ha sammenheng med alder.. EG synes at alle som kjører på 14" felg burde få en prøvetur med 15" hjul. Da ville samtlige (om man hadde penger) investert i nye hjul straks. Har 15" hjul på syncroen min og kommer aldri til å ha noe mindre. Kjøreegenskaper, komfort, sikkerhet (!) og utseende blir drastisk mye bedre. Original, schmoriginal. Det som teller er at man liker det helhetlige utseendet på sin egen bil. Har prøvd med 17" også men synes det går for mye utover kjørekomfort, bilen blir artigere å kjøre - helt klart. Nå ligger et sett 16" hjul med 235/60-16 dekk og venter på meg, blir arti å prøve. Enkelte felgleverandører skaffer 15" felg som passer til våre biler, både hva gjelder boltsirkel, navåpning og innpress (ET). Håper dette ikkje blir gresk... MEN er du ute etter 16", 17", 18" eller 19" vil eg anbefale å se i katalogene (eller på bruktmarkeder) etter hjul som passer Audi A6 ALLROAD (ikkje vanlig A6). De har riktig boltsirkel, innpress og ofte navåpning også, det er ofte bare å fjerne plastringen som ligger i navåpningen. Denne trenger du ikkje på våre biler som sentrerer felgen med boltene. Evt kan du skaffe felger som passer på innpress og boltsirkel og få et mekanisk verksted e.l. til å dreie opp navåpningen til 67mm. Eg har prøvd disse framgangsmåtene sjøl og det har funket fint så langt :D
Eksempelbilder:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=4127
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=3853
Tage Vedal

T3-fan
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

TaigAGreEn wrote:det er ofte bare å fjerne plastringen som ligger i navåpningen. Denne trenger du ikkje på våre biler som sentrerer felgen med boltene.
Her må jeg si meg uenig Tage :D Denne plastringen skal og bør være der for at ikke boltene skal ta all belastningen selv. Er klar over at det ikke er "nødvendig" med dem, da jeg kjører uten selv :shock: Det er riktig som du sier at boltene sentrerer felgene, men det er en grunn for at felgene blir levert med disse ringene!

Transporter'n: Velkommen :P
TaigAGreEn
-
-

Post by TaigAGreEn »

Bjørnar wrote:
TaigAGreEn wrote:det er ofte bare å fjerne plastringen som ligger i navåpningen. Denne trenger du ikkje på våre biler som sentrerer felgen med boltene.
Her må jeg si meg uenig Tage :D Denne plastringen skal og bør være der for at ikke boltene skal ta all belastningen selv. Er klar over at det ikke er "nødvendig" med dem, da jeg kjører uten selv :shock: Det er riktig som du sier at boltene sentrerer felgene, men det er en grunn for at felgene blir levert med disse ringene!

Vi e ikkje ueni vi :D Men knapphet på fine hjul til bilan vårres gjør at eg ikkje har nå problem me å anbefal ovennevnte prosedyre. Så langt ha eg ikkje hørt om noe krøll som følge av kjøring uten omtalte plastring. Du?
Tage Vedal

T3-fan
Gilbert
-
-

Post by Gilbert »

Hvor store felger kunne du tenke deg da? Har du noen formening om det? Jeg har kjørt med alt i fra 14" og nå 19" og det er store forskjeller. Som TaigAGreEn sier, så har det mye å si på kjørekomfort. Jeg hadde en caravelle c for noen år siden og da hadde jeg 245-45/17 på vinteren, og det var et lite mareritt. Og jeg skal ikke akkurat påstå at jeg har knall kjørekomfort med 19" felga nå på sommeren, men de kler vel bilen, så.
2012 touran
2008 touran
1965 panel
1958 boble

Eivind Korsmo Herseth
Bjørnar
-
-

Post by Bjørnar »

TaigAGreEn wrote:
Bjørnar wrote:

Vi e ikkje ueni vi :D Men knapphet på fine hjul til bilan vårres gjør at eg ikkje har nå problem me å anbefal ovennevnte prosedyre. Så langt ha eg ikkje hørt om noe krøll som følge av kjøring uten omtalte plastring. Du?
Neida... har ikke opplevd problemer med å kjøre uten. Skal være mer utsatt for ubalanse/vibrasjoner uten. Kjøpte nye dekk på 18'toms hjulene i sommer, da ble jeg advart/anbefalt på det sterkeste å få på disse ringene. Syns det er greit å opplyse om det, slik at folk flest bruker dem.
Transporter'n

Post by Transporter'n »

Gilbert wrote:Hvor store felger kunne du tenke deg da? Har du noen formening om det? Jeg har kjørt med alt i fra 14" og nå 19" og det er store forskjeller. Som TaigAGreEn sier, så har det mye å si på kjørekomfort. Jeg hadde en caravelle c for noen år siden og da hadde jeg 245-45/17 på vinteren, og det var et lite mareritt. Og jeg skal ikke akkurat påstå at jeg har knall kjørekomfort med 19" felga nå på sommeren, men de kler vel bilen, så.
Må si at de felga du har på avartaren (din bil?) er noe jeg kunne tenkt meg. Hva ligger prisen på sånn ca? Takk for hjelpen til dere andre også, skal sjekkes ut før jeg bestemmer meg :)
vanDerDiff
Car: T3 Oettinger 1991

Post by vanDerDiff »

TaigAGreEn wrote:Har prøvd med 17" også men synes det går for mye utover kjørekomfort, bilen blir artigere å kjøre - helt klart.
:?: Den skjønte jeg ikke... Har nå min andre Syncro med 17", jeg synes bilene ble mye bedre å kjøre. Har kanskje noe med bredde og profil å gjøre? Jeg har kjørt 225/55/17 og 235/55/17. Ikke akkurat lavprofil, passer kanskje best til Syncro... Det er ihvertfall meget komfortabelt.
Anders
Syncronaut No. 6
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
´91 T3 Oettinger Multivan 3,2 Syncro
Gilbert
-
-

Post by Gilbert »

Transporter'n wrote:
Gilbert wrote:Hvor store felger kunne du tenke deg da? Har du noen formening om det? Jeg har kjørt med alt i fra 14" og nå 19" og det er store forskjeller. Som TaigAGreEn sier, så har det mye å si på kjørekomfort. Jeg hadde en caravelle c for noen år siden og da hadde jeg 245-45/17 på vinteren, og det var et lite mareritt. Og jeg skal ikke akkurat påstå at jeg har knall kjørekomfort med 19" felga nå på sommeren, men de kler vel bilen, så.
Må si at de felga du har på avartaren (din bil?) er noe jeg kunne tenkt meg. Hva ligger prisen på sånn ca? Takk for hjelpen til dere andre også, skal sjekkes ut før jeg bestemmer meg :)

Ja, si det. Jeg kjøpte de brukte med utslitte dekk, og gav 7 lapper, i tilegg kommer da nye dekk. Men nypris er jeg ikke sikker på. Jeg har et sett med 17" felger med ok dekk tilsalgs. Har brukt de på min forrige T3.
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username=
2012 touran
2008 touran
1965 panel
1958 boble

Eivind Korsmo Herseth
Transporter'n

Post by Transporter'n »

Har du bilde av hvordan de ser ut på bilen din evnt? Hadde vært kult og se hvordan de evnt hadde blitt på min?
10" foran og 8.5" bak er jo ganske bredt..
TaigAGreEn
-
-

Post by TaigAGreEn »

vanDerDiff wrote:
TaigAGreEn wrote:Har prøvd med 17" også men synes det går for mye utover kjørekomfort, bilen blir artigere å kjøre - helt klart.
:?: Den skjønte jeg ikke... Har nå min andre Syncro med 17", jeg synes bilene ble mye bedre å kjøre. Har kanskje noe med bredde og profil å gjøre? Jeg har kjørt 225/55/17 og 235/55/17. Ikke akkurat lavprofil, passer kanskje best til Syncro... Det er ihvertfall meget komfortabelt.
Har kjørt med 225/55-17... KLART bedre enn 14" men bilen blir hardere enn med feks 15" (såklart). For min del blir en hverdags/bruksbil med slike hjul et vanskelig kompromiss. Kjører en del på dårlig veg og vil prøve meg med 235/60-16.
Tage Vedal

T3-fan
Gilbert
-
-

Post by Gilbert »

Transporter'n wrote:Har du bilde av hvordan de ser ut på bilen din evnt? Hadde vært kult og se hvordan de evnt hadde blitt på min?
10" foran og 8.5" bak er jo ganske bredt..
Har sendt deg et par bilder på mail av hvordan de ser ut på bilen.
2012 touran
2008 touran
1965 panel
1958 boble

Eivind Korsmo Herseth
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Bjørnar wrote:
TaigAGreEn wrote:
Bjørnar wrote: Her må jeg si meg uenig Tage :D Denne plastringen skal og bør være der for at ikke boltene skal ta all belastningen selv. Er klar over at det ikke er "nødvendig" med dem, da jeg kjører uten selv :shock: Det er riktig som du sier at boltene sentrerer felgene, men det er en grunn for at felgene blir levert med disse ringene!

Neida... har ikke opplevd problemer med å kjøre uten. Skal være mer utsatt for ubalanse/vibrasjoner uten. Kjøpte nye dekk på 18'toms hjulene i sommer, da ble jeg advart/anbefalt på det sterkeste å få på disse ringene. Syns det er greit å opplyse om det, slik at folk flest bruker dem.
På T3 SKAL hjulet henge på boltene, navet er ikke utformet for å sentrere felgen i det hele tatt. Om du ser på de originale felgene blir disse også sentrert på boltene, de originale stålfelgene har jo ikke rundt hull i senter heller...
Bjørnar
-
-

Post by Bjørnar »

der har du et sabla godt poeng Livar!
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Hallo Transporter'n

Velkommen hit. Artig med nye folk og innpill.

Når det er snakk om felger som er fine til T3'rn så synes jeg personelig at AMG Penta felger er finest. MEN meninger er som baken....(delt i to) :lol:

Her en min felgtype: AMG Penta 8 x 16" med 225x40x16 dekk

Image

Coach'n min fra siden

Image

Veit ikke hva du/dere synes, men felgene er råe syns nå jeg 8)
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

dette er fine felger, vet du! tenk hvor tøffe de kan bli hvis du lakkerer eikene sorte...
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Ærru gal mann?? Har sett de med svarte eiker og jeg syns nok ikke det var no' fint nei...MEN smaken er som baken.... :lol: Nope de skal nok være grå med høyglanspolert kant ja.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

hehe. jeg skal prøve å få det til i photoshop en gang, så skal jeg se. jeg har ikke sett sånne felger med sorte eiker, bare sånn mørkgrå, men det var ikke fint. tenker på sorte eiker helt opp til den vanrette kanten, så høyglanspolert kant. jeg ser for meg at det kan bli fint, men må nok prøve litt i photoshop. helt sort vet jeg at jeg liker ihvertfall.
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Post Reply