Totalvekt + henger
Totalvekt + henger
Lest litt i vognkortet mitt i går.. Går med planer å kjåpe meg Camping vogn, og fant da ut at tillet totalvekt på brødboksen var ca 2900 kg, og at henger kan veie ca 1900kg!! Dette er jo 4800kg totalt!!! Hvordan er det mulig å dra med 78hk og Automat?
Martin
Den gule fare
Den gule fare
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Hengervekt
Har drevet frakt av div hagerelaterte ting til nyheimen i det siste, og har hatt hhv 1x1.700kg, 1x1.200kg samt 1x1.200kg på henger med 600kg i bil (leste ikke så himla nøye der på vognkortet, nei).
Felles for alle turene ? Tja, det går fint å trekke, det krever planlegging ut av rundkjøringer eller ut på større vei.
Bremsinga er det som er eneste aber, rent bortsett fra tullingene som skal forbi der det ikke er plass til å komme forbi - men der kan du si som meg - "3.4 tonn jern stanser ikke på meteren fordi du er idiot og skal oppheve fysikkens lover..."
Tar man hensyn til den regelen man normalt ikke tar hensyn til, dvs holde god avstand til bilen foran, så er ikke oppbremsing noe krøll, det heller.
-Fikk en hurtig oppbremsing med grus i henger'n (Nevnte "fysiker" pressa seg forbi), og da slo hengerbremsen inn, jeg fikk stoppa i tide og da jeg så i speilet hadde egentlig svært lite grus landa på asfalten.
Men motortempen går opp til det nivå jeg pleier etterlyse vifte nummer 2 - som jeg aldri har hørt noe til, skal det være slik ? Så lenge man kjører rolig og ikke "må" presse motoren unødig er den villig til det meste.
mvh,
Yngve S
Felles for alle turene ? Tja, det går fint å trekke, det krever planlegging ut av rundkjøringer eller ut på større vei.
Bremsinga er det som er eneste aber, rent bortsett fra tullingene som skal forbi der det ikke er plass til å komme forbi - men der kan du si som meg - "3.4 tonn jern stanser ikke på meteren fordi du er idiot og skal oppheve fysikkens lover..."
Tar man hensyn til den regelen man normalt ikke tar hensyn til, dvs holde god avstand til bilen foran, så er ikke oppbremsing noe krøll, det heller.
-Fikk en hurtig oppbremsing med grus i henger'n (Nevnte "fysiker" pressa seg forbi), og da slo hengerbremsen inn, jeg fikk stoppa i tide og da jeg så i speilet hadde egentlig svært lite grus landa på asfalten.
Men motortempen går opp til det nivå jeg pleier etterlyse vifte nummer 2 - som jeg aldri har hørt noe til, skal det være slik ? Så lenge man kjører rolig og ikke "må" presse motoren unødig er den villig til det meste.
mvh,
Yngve S
-
Karamell GL 2.5
- -

hoi
alt etter førekortet ditt om du kan ta mere eller mindre enn 3500 kg totalt.
bilen tåler det meste den. sjekk med klasse B og eller BE.
maks last på henger og bil har lite og si i forhold til kl.B.
der er det den tillatte tot.vekt som teller. ergo, har du 2 t. bil så kan den totale vekt på henger ikke overstige 1500kg. iht til vognkort.
uavhengig om du har henger med tillatt tot. 2000kg. men kun lastet 50 kg.
her er det vognkort til henger som bestemmer. altså MAKS 1500kg tot.vekt i vognkort.
hvis dette var forståelig da.
Og til rudboy og alle andre som laster mer enn bare litt
husk å hold øye med vektbelastningen på slepekroken. om henger tar 3 tonn og børsja drar dette uten no problem så stå på for min del, men 1000kg trykk på slepekroken er sånn ca. 925kg for mye.alt etter henger.
min henger har makstrykk 100 kg på slepet.
bilen tåler det meste den. sjekk med klasse B og eller BE.
maks last på henger og bil har lite og si i forhold til kl.B.
der er det den tillatte tot.vekt som teller. ergo, har du 2 t. bil så kan den totale vekt på henger ikke overstige 1500kg. iht til vognkort.
uavhengig om du har henger med tillatt tot. 2000kg. men kun lastet 50 kg.
her er det vognkort til henger som bestemmer. altså MAKS 1500kg tot.vekt i vognkort.
hvis dette var forståelig da.
Og til rudboy og alle andre som laster mer enn bare litt
min henger har makstrykk 100 kg på slepet.
deilig lyd av rekke 5'ern 
Når jeg har tillat totalvekt på bøsja på 2900kg, så vil det i praksis si at jeg ikke kan ha med henger på mere en 600 kg, hvis jeg har B lappen right???
Når det gjelder viftene dine, så kan jeg tippe at det kommer av defekt termostat i radiatoren (den som sitter skrudd inn på pasasjersida i radiatoren, som er i messing) Den har 2 trinn! Min hang seg opp i trinn 1, så den gikk konstant på en lav fart... Hvis man kjørte den skikkelig varm da, så gira vifta opp ett hakk! så sjekk at den er i orden (Er ikke dette hovedgrunn til toppaknings brudd på 2.4D?)
Når det gjelder viftene dine, så kan jeg tippe at det kommer av defekt termostat i radiatoren (den som sitter skrudd inn på pasasjersida i radiatoren, som er i messing) Den har 2 trinn! Min hang seg opp i trinn 1, så den gikk konstant på en lav fart... Hvis man kjørte den skikkelig varm da, så gira vifta opp ett hakk! så sjekk at den er i orden (Er ikke dette hovedgrunn til toppaknings brudd på 2.4D?)
Martin
Den gule fare
Den gule fare
Tilatt totalvekt på 600kg på henger, i tilfellet over, stemmer med kl.B.Når jeg har tillat totalvekt på bøsja på 2900kg, så vil det i praksis si at jeg ikke kan ha med henger på mere en 600 kg, hvis jeg har B lappen right???
Men har du BE, så er det aktuell vekt på henger som skal inn i reknestykket.
-
Ørjan Sandland
- Car: T4 2001 ACV
Du kan trekke henger på inntil 750kg med klasse B, selv om bøsja di har maks tillatt totalvekt på 3499kg. Veier hengeren mer, så er det den sk. campingvognregelen som gjelder. Emnet ble utdebattert på VW-audi forumet for noen dager sidenwirre wrote:Når jeg har tillat totalvekt på bøsja på 2900kg, så vil det i praksis si at jeg ikke kan ha med henger på mere en 600 kg, hvis jeg har B lappen right???
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
links ?
Å linke er no dritt... (ref. VAG-forumet)
Skal sjekke termostat(ene) tvert, kanke ha noe toppakningskrøll på tyskerbrakka mi !
Ser for meg å påtvinge fruen en E etter B'n hennes når nå hun tar fatt i vinter, på detta med å ta førarkort. Så skal jeg snike meg til å henge på en E på eget førerkort og da er det ingen 3499kg'sregel i dette land som legger føring for maks last - det er det bil og hengers vognkort (basert på typegodkjenninger) som gjør.
Yep, da har jeg enda litt mere på "To do"-lista mi.
mvh,
Yngve S
Skal sjekke termostat(ene) tvert, kanke ha noe toppakningskrøll på tyskerbrakka mi !
Ser for meg å påtvinge fruen en E etter B'n hennes når nå hun tar fatt i vinter, på detta med å ta førarkort. Så skal jeg snike meg til å henge på en E på eget førerkort og da er det ingen 3499kg'sregel i dette land som legger føring for maks last - det er det bil og hengers vognkort (basert på typegodkjenninger) som gjør.
Yep, da har jeg enda litt mere på "To do"-lista mi.
mvh,
Yngve S
-
CarlOt2
- -

- Car: T1, 3 og 4 +Golf1
Bare for å "fylle på" med informasjon om regelverk...så har jeg lagt ut dette:
http://haugalandveteranvognklubb.net/ca ... tilhenger/
Skannet kopi fra S(t)atens vegvesen...
Carl Otto
Carl Otto
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
03 T4 Multivan 2,5TDI syncro
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
-
henning
- -

- Car: t4 2,4d multi allstar
- Phone: 92247052
bare lurer.. når er denne brosjyren hentet?CarlOtto wrote:Bare for å "fylle på" med informasjon om regelverk...så har jeg lagt ut dette:
Carl Otto
mener å ha hørt noe om at nå er det ikke aktuell totalvekt på henger som gjelder, men tillatt totalvekt..
Henning
T4 6-seters kombi 94 (solgt)
T4 multivan allstar 94 2,4d
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
T4 6-seters kombi 94 (solgt)
T4 multivan allstar 94 2,4d
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
-
CarlOt2
- -

- Car: T1, 3 og 4 +Golf1
henning wrote:
bare lurer.. når er denne brosjyren hentet?
mener å ha hørt noe om at nå er det ikke aktuell totalvekt på henger som gjelder, men tillatt totalvekt..
Hvis du ser på den første (4første sidene) så står det "april 2004" helt nederst på den siden. PÅ den siste så står det vel ikke noe dato, men jeg hentet den i hvertfall på Trafikkstasjonen nå i sommer.
Hvis du leser grundig gjennom dette så vil du få med deg;
"Aktuell vekt" er det som de med "BE" i førerkortet har å forholde seg til (enklest).
"Tillatt totalvekt" er det de uten "E" må forholde seg til...(kun "B")
ALT DET OVER GJELDER FOR PERSONBIL
Carl Otto
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
Re: Totalvekt + henger
Det står også noe om tillat vogntogvekt i vognkortet, så med fullastet bil kan du ikke trekke 2000kg lovlig.wirre wrote:Lest litt i vognkortet mitt i går.. Går med planer å kjåpe meg Camping vogn, og fant da ut at tillet totalvekt på brødboksen var ca 2900 kg, og at henger kan veie ca 1900kg!! Dette er jo 4800kg totalt!!! Hvordan er det mulig å dra med 78hk og Automat?
Trekker vogn på ca 2 ton selv, og T4 er en fantastisk bil og dra vogn etter!
Veide bil (102 hk TDI) og vogn på retur til ca 4400kg, og det gikk så det suste.
Ps: vi valgte bort automat pga vogna.

-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Har samme "vogntog", men med syncro. og 2,5 tdi 102 hp.
Er ikke sikker på om pronomen har det.
Vekta min ble sjekket på to vekter, Nordfjordeid og Otta, og de var så godt som like.
Dessverre var de på feil side av 4500kg, ca 100kg, men det ligge vel 160 kg i syncroen.
Forbruket var 1,123 l/mil i Gudbrandsdalen.
Erfaringsmessig øker forbruket litt om en drar over til Sverige med litt hurtigere kjøring.
Kombinasjonen T4 og tung vogn er helt glimrende.
Vekta min ble sjekket på to vekter, Nordfjordeid og Otta, og de var så godt som like.
Dessverre var de på feil side av 4500kg, ca 100kg, men det ligge vel 160 kg i syncroen.
Forbruket var 1,123 l/mil i Gudbrandsdalen.
Erfaringsmessig øker forbruket litt om en drar over til Sverige med litt hurtigere kjøring.
Kombinasjonen T4 og tung vogn er helt glimrende.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
Mangler 4x4, ja.Needforspace wrote:Har samme "vogntog", men med syncro. og 2,5 tdi 102 hp.
Bilen har tillat totalvekt 2810kg
Lovlig slepevekt 2000kg
Men tillat vogntogvekt 4500kg
Dersom bilens tot.vekt og slepevekt ikke overstiger tillat vogntogvekt, så står det sikkert ikke noe om det i vognkortet.
Alle T4 kan slepe 2000kg, dersom det står noe annet i vognkortert så kan det endres, i min var det max 1800kg før jeg fikk det endret.
Med BE i førerkortet har jeg lov til å trekke vognen, men jeg kan ikke laste bilen mer enn 2600kg (vogna veier 1900).
I Norge har det ikke vært så nøye med overvekt, men i Sverige og Danmark er de svært strenge. Svensken er også strenge på maks
80km/t regelen, noe som (heldigvis) ikke praktiseres like strengt i Norge.
Last edited by pronomen on 27 Aug 2006, 20:20, edited 1 time in total.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Det var det ikke jeg som skrev, men det kan godt være riktig.wirre wrote:Kanskje ikke noe stort problem med 2.4D og automat?!Needforspace wrote: Svensken er også strenge på maks
80km/t regelen, noe som (heldigvis) ikke praktiseres like strengt i Norge.
Hadde Passaten i fjor når jeg var i Sverige og da bruke jeg cruise controllen flittig. På den passet det fint med ca 105 km/t, men med T4 og syncro utveksling er det kanskje ikke like moro!
Så imidlertid ikke noe til polisen på hele turen.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14