TURTELLER SLUTTA Å TELLE, BATTERIET SLUTTA Å GI STRØM
TURTELLER SLUTTA Å TELLE, BATTERIET SLUTTA Å GI STRØM
Ok... hva er galt nå da? På en kjøretur slutta plutselig turtelleren å telle omdreininger, og etter en stund mista man radio, lys, vindusviskere osv. Flatt batteri. Ingen indikasjon vistes i ladelampa som skal tenne når lading ikke fungerer. Såeh... hva kan være feil???
-
10fot-bilen
Det er tydeligvis noe feil med ladinga,først sjekker du batteriet ditt..det skal ha ei hvile-spenning på over 12v..har det ikke det er det bare å kjøpe nytt.for da får ikke dynamoen den "motspenninga" den trenger for å begynne å lade...hvis det er i orden sjekker du dynamoen...måler spenning til batteriet når motoren går...den skal være ca 14v..hadde lignende problem selv..der var det batteriet som hadde tatt kvelden...
-
10fot-bilen
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Det er en 1992 modell 2,4 D caravelle. Dynamoen har den smale reima, og den er hel... 
Fatter ikke hvorfor ikke ladelampa skal lyse dersom dynamoen ikke funker slik den skal. Batteriet har jeg ladet natten over, og drevet og kjørt rundt i nabolaget etterpå med det. Kjørte leeenge før stereoen nok en gang koblet ut og jeg peilet meg hjemover for å sette på ny lading... Så det virker som at batt'n er ok. Skal visstnok ifølge forrige eier nylig være skiftet...
Såeh... Byttedynamo folkens? Anyone? Billig? Fort?
Ikke alle i munnen på hverandre nå!!!
Fatter ikke hvorfor ikke ladelampa skal lyse dersom dynamoen ikke funker slik den skal. Batteriet har jeg ladet natten over, og drevet og kjørt rundt i nabolaget etterpå med det. Kjørte leeenge før stereoen nok en gang koblet ut og jeg peilet meg hjemover for å sette på ny lading... Så det virker som at batt'n er ok. Skal visstnok ifølge forrige eier nylig være skiftet...
Såeh... Byttedynamo folkens? Anyone? Billig? Fort?
Ikke alle i munnen på hverandre nå!!!
-
Der Postmeister
- -

At radio, lys og vinduspussere forsvant tyder på el del tenningslås. MEN, lader den ikke så ta nå en sjekk på den blå ledningen nå da, så vi får avklart den ledningen en gang for alle! :!: :!: :!:
Last edited by Der Postmeister on 26 Jun 2006, 21:20, edited 1 time in total.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Vel. ladelampa lyser opp før man starter bilen, slik den skal, så den er i livet. Men om den indikerer riktig er da en annen sak. Blå ledninga ja. Skal sjekke denne. Men er den blå ledninga den som da lader batteriet OG gir signal til turtelleren? For turteller funker som sagt heller ikke. Akkurat i startøyeblikket ser turtelleren ut til å hoppe opp til mellom 7 og 800 rpm før den detter ned og blir liggende der. Tror ikke det er tenningslås da lys og viskere o.l. forsvinner gradvis, dvs FADER ut til null liksom... hehe
-
Der Postmeister
- -

Hehe!
Ja den blå ledninga ja....... man kan vel si at den ga svar på problemet selv om den selv ikke var problemet. Var ute og skulle begynne å demontere dynamoen, og sjekka jo selvfølgelig ledningene først da. Fant ingenting som tydet på brudd eller dårlig kontakt, så man fant fram nøkler for å løsne på stramminga til dynamoen. Da oppdaga jeg til min forundring at det tannhjulet man kan skru på for å stramme drittn var uten et par tenner. Så jeg ringte min kjære kamerat som skiftet reima for meg for 14 dager siden og spurte hvordan han strammet reima. "jo jeg kakket forsiktig med hammer til reima var stram, og teita til utav faen..." var svaret.
Vel. Tingen er bare det at man helst ikke skal kakke der det er skrubart. Hehe. Så derfor mangla et par tenner hvilket gjorde at den godt stramma reima gav etter når motoren starta... såeh... ja.
Snudde litt på tannhjulet, stramma til slik det skal gjøres... og VOILA!
Konklusjonen er derfor at ladelampa ikke har lyst pga at dynamoen har ladet noe, men ikke nok for å få turtelleren til å funke. Regner med den er meget voltsensitiv og funker derfor ikke under en viss ladespenning. Med det at reima har sluret har jo dynamoen ikke gitt riktig lading heller, og derfor har vel batteriet tappet seg.
Thanks anyway folkens! Tips og triks og forslag på løsninger setter jo skru-lysten i gang. Og selv om kanskje tipsene i enkelte tilfeller kanskje ikke er riktig, setter de i allefall saker i gang, og feil er jo enklest å oppdage dersom en kikker etter.
Ja den blå ledninga ja....... man kan vel si at den ga svar på problemet selv om den selv ikke var problemet. Var ute og skulle begynne å demontere dynamoen, og sjekka jo selvfølgelig ledningene først da. Fant ingenting som tydet på brudd eller dårlig kontakt, så man fant fram nøkler for å løsne på stramminga til dynamoen. Da oppdaga jeg til min forundring at det tannhjulet man kan skru på for å stramme drittn var uten et par tenner. Så jeg ringte min kjære kamerat som skiftet reima for meg for 14 dager siden og spurte hvordan han strammet reima. "jo jeg kakket forsiktig med hammer til reima var stram, og teita til utav faen..." var svaret.
Vel. Tingen er bare det at man helst ikke skal kakke der det er skrubart. Hehe. Så derfor mangla et par tenner hvilket gjorde at den godt stramma reima gav etter når motoren starta... såeh... ja.
Snudde litt på tannhjulet, stramma til slik det skal gjøres... og VOILA!
Konklusjonen er derfor at ladelampa ikke har lyst pga at dynamoen har ladet noe, men ikke nok for å få turtelleren til å funke. Regner med den er meget voltsensitiv og funker derfor ikke under en viss ladespenning. Med det at reima har sluret har jo dynamoen ikke gitt riktig lading heller, og derfor har vel batteriet tappet seg.
Thanks anyway folkens! Tips og triks og forslag på løsninger setter jo skru-lysten i gang. Og selv om kanskje tipsene i enkelte tilfeller kanskje ikke er riktig, setter de i allefall saker i gang, og feil er jo enklest å oppdage dersom en kikker etter.