olje til t3
har ikke hatt no problem med biltema oljen. nå kjører jeg riktignok på den dyreste 5W-50 syntetiske olja og den funker helt fint. bytter olje og filter på hver 6000km. har også hørt av flere at olja som biltema selger, er den samme som statoil selger.
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Hadde det enda vært så vel... kan forøvrig nevne at nevnte motorhavari skjedde på en motorvei i sverige... hørte først "tikking" i motor, omtrent som kraftig ventiltikk, før motorkraft stupte og stoppet med et brak... hele prosessen tok ca 45-60 sek, før råden kom ut gjennom blokka. Fikk etter mye om og men bilen hjem, byttet motor i bilen, samme olje i, etter 2 dager samme tikkelyd, dog ikke like markant - øyeblikkelig på tenninga og skrudde av. Fikk slept bilen og byttet olje + filter (for 2 gang på 3 dager...), til Quaker State, problem løst, lyd vekk og bilen går ennå. Sier ikke bastant at det var oljen, men har en mistanke om at det nok var med å bidra til havariet. Har fått vite via andre at Biltema oljen blir for tynn i enkelte motorer, og smører dermed ikke godt nok.steinn wrote:Og du gikk da selvsagt rett til Biltema og forlangte reparert/ny motor?seagull wrote:LIGG UNNA Biltemas oljer til disse bilene, spesielt til 2.1 literen. Har selv hatt motorhavari med bruk av Biltemaolje. Den blir altfor tynn og smører for dårlig når motoren blir god og varm, og fører til at rådelager etc går i oppløsning.campingbob wrote:Noen erfaringer med Biltemas halvsyntetiske? den er jo billig da
Meget interessant tema: Sist julaften slepte jeg en bilhenger med en splittbuss på, med min 2.1 wbx. Turen gikk fint, men oljen lukten som råttent kål ved veldig varm motor, og oljetrykkslampa begynte å lyse ved lavt turtall. Olja var biltemas 10-40 syntetisk. Bortsett fra en langtur til Oslo og tilbake har jeg ikke brukt bilen mye. Denne uka begynte den å tikke. Skiftet oljen i går til 'Comma' mineralolje, 20w-50 og det gikk som en drøm etterpå, ingen tikking, ingen blinking. Olja jeg tappet av rant som brunt vann selv når kaldt. Er det slik at når du gir oljen en juling at den mister totalt sine tyktflytende og smørende egenskaper? Kommer ikke til å bruke Biltemas olje mer.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Dette er helt i tråd med hva jeg opplevde. Tap av oljetrykk, blinking/lysende oljelampe, "tikking" fra motor... Brukte Biltemas 10w40 olje (jeg tror jeg brukte mineralolje). Tømte ut masse brun guff, nærmest som vann som du sier, og helte på ny 20w50 Quaker State mineralolje, pluss nytt Purolator oljefilter. Motoren fikk tilbake sin normale rolige gange, og bilen går så vidt jeg vet ennå. Tror disse motorene kjører oljen meget varm, og at det er derfor olja mister egenskapene sine dersom den ikke er av god kvalitet. Jeg ville ikke tatt sjansen på å bruke Biltema-olje på en 2.1wbx motor. Andres erfaringer kan jo være annerledes.Andrew wrote:Meget interessant tema: Sist julaften slepte jeg en bilhenger med en splittbuss på, med min 2.1 wbx. Turen gikk fint, men oljen lukten som råttent kål ved veldig varm motor, og oljetrykkslampa begynte å lyse ved lavt turtall. Olja var biltemas 10-40 syntetisk. Bortsett fra en langtur til Oslo og tilbake har jeg ikke brukt bilen mye. Denne uka begynte den å tikke. Skiftet oljen i går til 'Comma' mineralolje, 20w-50 og det gikk som en drøm etterpå, ingen tikking, ingen blinking. Olja jeg tappet av rant som brunt vann selv når kaldt. Er det slik at når du gir oljen en juling at den mister totalt sine tyktflytende og smørende egenskaper? Kommer ikke til å bruke Biltemas olje mer.
Nå skal det jo også nevnes at oljelampeblinking på T3 er ganske vanlig å få etterhvert. Har nettopp byttet oljetrykksbrytere selv etter samme problem.
Biltemas olje tilfredsstiller samme standarder som olje til 160 kr litern på esso. Så den smører vel litt den også. Disse standardene er der for at vi som forbrukere trygt skal kunne bruke olja.
Dyrere oljer har kanskje mere additiver i seg, men på en standard motor så holder det lenge med olje fra en hvilken som helst bilrekvisitaforretning. Er ikke racerbiler de fleste av oss har
jeg kjører og har kjørt biltema på alle mine biler og har alltid fungert helt fint.
Men filter... der velger jeg orginalt!
Ikke i verden at Biltema ofrer sitt rykte på å selge oljer som fører til motorhavari.
Følgende er sakset fra dinside.no
Ifølge NAF er kvaliteten på oljen som tilbys av de store bilrekvisita-kjedene like god som den du får kjøpt på nærmeste bensinstasjon.
- Vi har ingen betenkeligheter med at norske bilister bruker billig olje, kjøpt hos en av bilrekvisita-kjedene, fastslår Thorleif Rønningen, teknisk konsulent i NAF.
Biltemas olje tilfredsstiller samme standarder som olje til 160 kr litern på esso. Så den smører vel litt den også. Disse standardene er der for at vi som forbrukere trygt skal kunne bruke olja.
Dyrere oljer har kanskje mere additiver i seg, men på en standard motor så holder det lenge med olje fra en hvilken som helst bilrekvisitaforretning. Er ikke racerbiler de fleste av oss har
jeg kjører og har kjørt biltema på alle mine biler og har alltid fungert helt fint.
Men filter... der velger jeg orginalt!
Ikke i verden at Biltema ofrer sitt rykte på å selge oljer som fører til motorhavari.
Følgende er sakset fra dinside.no
Ifølge NAF er kvaliteten på oljen som tilbys av de store bilrekvisita-kjedene like god som den du får kjøpt på nærmeste bensinstasjon.
- Vi har ingen betenkeligheter med at norske bilister bruker billig olje, kjøpt hos en av bilrekvisita-kjedene, fastslår Thorleif Rønningen, teknisk konsulent i NAF.
Pål Johansen
Kunne vært interessant å vite hvilken tilstand disse to 2.1 literne var i utgangspunktet.
Sett at motorene var relativt slitne/godt brukt. Da er det ikke umulig at biltemas syntetiske, og alle andre syntetiske oljer i 10w/40 blir for tynne for at oljepumpa skal klare å få opp nok trykk.
Og i tillegg så er såvidt jeg vet oljetrykket veldig lavt idet lampa begynner å blinke...?
Det begge gjorde var å fylle på 20w/50, som er en kjempetykk olje både ved varm og kald motor. Det kommer absolutt ikke som noen overraskelse at pumpa da klarer å få opp trykket. Tikkende ventiler kommer som en naturlig følge av at dere ikke har godt oljetrykk, ettersom de hydrauliske ventilløfterne er avhengige av å være oppumpet med olje for å fungere.
Det kan godt hende begge motorene omtalt her godt kunne fungert utmerket med biltemas 5w/50 helsyntet.
Det som altså er VIKTIG i denne diskusjonen om biltemaolje, er å sammenligne biltemas oljer med oljer fra andre produsenter, men med samme viskositet.
Og den mineraloljen fra biltema gidder jeg nesten ikke nevne. Se gjerne tidligere i samme tråden:
Myten om at mineralolje er tykk og god over hele temperaturregisteret er bare bullshit!!! En 10w/40 mineralolje er mye mindre stabil på høyere temp enn en 10w/40 helsyntet på høy temp.
Dere må begge gjerne for meg kjøre med 20w/50 mineralolje, men prøv dere nå for all del ikke på kaldstart i særlig mange minusgradene med den oljen der, det er den ikke laget for!!
Sett at motorene var relativt slitne/godt brukt. Da er det ikke umulig at biltemas syntetiske, og alle andre syntetiske oljer i 10w/40 blir for tynne for at oljepumpa skal klare å få opp nok trykk.
Og i tillegg så er såvidt jeg vet oljetrykket veldig lavt idet lampa begynner å blinke...?
Det begge gjorde var å fylle på 20w/50, som er en kjempetykk olje både ved varm og kald motor. Det kommer absolutt ikke som noen overraskelse at pumpa da klarer å få opp trykket. Tikkende ventiler kommer som en naturlig følge av at dere ikke har godt oljetrykk, ettersom de hydrauliske ventilløfterne er avhengige av å være oppumpet med olje for å fungere.
Det kan godt hende begge motorene omtalt her godt kunne fungert utmerket med biltemas 5w/50 helsyntet.
Det som altså er VIKTIG i denne diskusjonen om biltemaolje, er å sammenligne biltemas oljer med oljer fra andre produsenter, men med samme viskositet.
Og den mineraloljen fra biltema gidder jeg nesten ikke nevne. Se gjerne tidligere i samme tråden:
Myten om at mineralolje er tykk og god over hele temperaturregisteret er bare bullshit!!! En 10w/40 mineralolje er mye mindre stabil på høyere temp enn en 10w/40 helsyntet på høy temp.
Dere må begge gjerne for meg kjøre med 20w/50 mineralolje, men prøv dere nå for all del ikke på kaldstart i særlig mange minusgradene med den oljen der, det er den ikke laget for!!
59 Type 271
80 Polo GT
85 Doka
80 Polo GT
85 Doka
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Skal sette inn ny motor
Jeg har en nyoverhalt JX 1,6 td motor som jeg skal sette inn i Coach'en min nå, og da spør jeg dere:
HVA slags olje skal jeg bruke??
Hel / halv syntestisk eller vanlig 10/40 mineral olje??
Vil nødig ha havari på min dyrebare "nye" motor.
Og et spørsmål til:
Blå eller rød kjøleveske??
HVA slags olje skal jeg bruke??
Hel / halv syntestisk eller vanlig 10/40 mineral olje??
Vil nødig ha havari på min dyrebare "nye" motor.
Og et spørsmål til:
Blå eller rød kjøleveske??
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
1) Syntetisk 10-40 eller 10-50 som er beregnet for turbodiesel (les emballasjen nøye!)
2) Rød G12 eller tilsvarende kjølevæske. Du har jo en topp laget av aluminium.
2) Rød G12 eller tilsvarende kjølevæske. Du har jo en topp laget av aluminium.
Andrew Wilder 90198654
-
vwcoach
- -

Takk for svar, men skal jeg bruke hel syntetisk eller halv syntetisk motorolje? (Dum?? kanskje...)
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
Like greit (og litt dyrere) med helsyntetisk, men viktigst er at den er egnet til turbodiesel. Vanligvis står en advarsel på emballasjen dersom den ikke er egnet.
Andrew Wilder 90198654
-
Turbo Camper
- -

Olje
Jeg sjekket dette med en bekjent i Mobil Oljer nylig fordi jeg hadde akkurat som deg en ny jx som trengte smøring.
Han sa helsyntetisk 10/50
Han sa helsyntetisk 10/50
For tiden uten buss, men med leketøy.
-
vwcoach
- -

Olje til JX motor
Takk for fine svar. da stoler jeg på dere og bruker helsyntetisk 10/50 olje.

Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
-
vwcoach
- -

Et olje dillemma
Hmm...Nå blei jeg i veldig tvil....
Noen mener syntetisk andre mineral....
Har selv brukt 10/40 mineral på mine 3 T3'er tidligere og har ikke hatt havari pga det.
Men nå vil jeg bruke det som er den mest riktige og HVA er nå det da??
Trur jeg hopper på 10/50 helsyntetisk...og da får vi se om ikke den er "best"
Ikke veit jeg....
Har også brukt vanlig "blå" kjøleveske uten problemer....
Kanskje hatt gull hår i r.....???
Noen mener syntetisk andre mineral....
Har selv brukt 10/40 mineral på mine 3 T3'er tidligere og har ikke hatt havari pga det.
Men nå vil jeg bruke det som er den mest riktige og HVA er nå det da??
Trur jeg hopper på 10/50 helsyntetisk...og da får vi se om ikke den er "best"
Ikke veit jeg....
Har også brukt vanlig "blå" kjøleveske uten problemer....
Kanskje hatt gull hår i r.....???
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
-
Turbo Camper
- -

Olje
Beklager!
Har nylig vært ute og sjekket, for jeg ble plutselig i tvil om det var 10/50.
Mobil 1 5/50 var det han solgte meg.
Den oppfyller alle kravene VW ber om, eller høyere.
Har nylig vært ute og sjekket, for jeg ble plutselig i tvil om det var 10/50.
Mobil 1 5/50 var det han solgte meg.
Den oppfyller alle kravene VW ber om, eller høyere.
-
vwcoach
- -

Olje dillemmaet er over
Ok..da blir det 15/50 helsyntetisk...
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
-
Turbo Camper
- -

Re: Olje dillemmaet er over
"Mobil 1" 5/50vwcoach wrote:Ok..da blir det 15/50 helsyntetisk...
-
RZR-Jånni
- -

- Car: 1967 og 1991
- Phone: 975 976 57
Har kjørt på amubus sin mineralolje nå siste 15000km, bytter tilbake til helsynt. Syntes det ble litt mye tikking når den er varm etter å ha ligget i rundt 100 i mange timer. Hadde helsynt før, testet med mineral nå, men bytter tilbake, ser hvordan forandringen er.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
-
vwcoach
- -

Har kjørt "hauevis" av mil med 10/40 mineral fra Felleskjøpet og ikke hatt noen som helst problem med den olja i allefall. Har brukt den på mine T3'ere siden 1996 og har ikke hatt et eneste motor havari. Men denna olje debatten tar vel aldri slutt, så jeg prøver meg fram med 5/50 helsyntestisk og ser hva som skjer.
Kjører'n med vett så holder vel denna motoren og tenker jeg...
Kjører'n med vett så holder vel denna motoren og tenker jeg...
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
Kjører med Biltemas mineralolje på min TD og min samboer bruker den samme på sin Caddy 1,6 bensin. Har kjørt med oljen over 50k med TD og 30k med Caddyen. Ingen ventiler som tikker eller motorer som har tegn på slitasje. Bilene blir brukt som vanlige bruksbiler hovedsakelig til og fra jobb i Oslo. Mye rushtrafikk... Bytter olje hver 5k og filter (fra biltema) hver 10k. TD har gått ca 220k, Caddy ca 140k. All service ellers blir gjort hjemme. Noe som også er viktig med motorer generelt, er jo å la de kjøle seg ned etter belastende bruk. Dette spesiellt turbo motorer. Men er helt klart ikke uenig i at helsyntetiske oljer har bedre egenskaper generellt. Ville bare si at jeg ikke har problemer med Biltema...
Men de som vil ha en "merkeolje" så kan jeg anbefale Quaker State Motor Oils (Norsk-Pennsylvansk Oljekompani A/S, 67 90 61 10 Haralds v 5, 1470 Lørenskog) De selger deg ojle til "innkjøpspris", og de har all slags olje til alle motorer. Vi bruker Quaker State helsyntetisk (ca 55 kr literen) til vår Audi S6 med 300+ hester, den har vi brukt de siste 120k. Der bytter vi hver 10k, oljen lukter fortsatt ny...
Men de som vil ha en "merkeolje" så kan jeg anbefale Quaker State Motor Oils (Norsk-Pennsylvansk Oljekompani A/S, 67 90 61 10 Haralds v 5, 1470 Lørenskog) De selger deg ojle til "innkjøpspris", og de har all slags olje til alle motorer. Vi bruker Quaker State helsyntetisk (ca 55 kr literen) til vår Audi S6 med 300+ hester, den har vi brukt de siste 120k. Der bytter vi hver 10k, oljen lukter fortsatt ny...