HJELP. Nå er det like før det klikker for meg. Ble plaget med webastoen til bodelsvarmer i min California 2005 (Air Top 3500) Den ville ikke tenne/starte, og jeg antok raskt at det var glødepluggen som var problemet. Etter å ha byttet denne og kuket mye med diagnoseverktøy, klarte vi å starte webasto ved å tvangskjøre dieselpumpe. Etter dette virket den fint i noen dager. MEN nå tuller den igjen. Jeg starter den på display, og den prøver å starte/tenne, men gir seg etter noen sekunder og starter kun vifta et øyeblikk med kaldluft. Så kommer skjer det noe facinerende. Jeg starter bilen, og holder motoren igang. DA starter webasto, og går fint på styrke 10 ihverfall. Jeg kan stoppe bilen og den fortsetter å gå, men dersom jeg setter ned styrken, så tenner den ikke igjen.
Er det noen som har peiling på hva som kan være problemet?? Batteriene er fulladet og dieselnivå på tanken er fullt.
California T5 webasto bodel
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: California T5 webasto bodel
Sirkulasjonspumpe i orden?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Går denne kun under oppstart? Webasto går jo når jeg får start på den.Der Postmeister wrote:Sirkulasjonspumpe i orden?
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Det du beskriver (aktuelt feil, ikke det tidligere) er typisk Earth Shunt feil. Dårlig jording i jordledning under kjøleskap (fra batteri bak, gjennom Earth Shunt til karosseri). Flaskehals som fører til at ikke nok ampere kommer frem til glødeplug...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Starter Webasto når du er koblet til 220 v..?
Kan du se at lamper blinker/flimrer når glødeplugg trekker strøm (se i tak display)..?
Glødeplugg trekker normalt ca 15 ampere støtvis 15 ganger ved start (først 17-20 ampere, deretter gradvis mindre, ned til 10 amper).
Noen biler får feilmelding i display Voltage Plausible Fault.
Jeg har fikset dette på nærmere 10 California. Alle biler får det noen gang er min erfaring.
Earth Shunt Fault (dårlig jordpunkt) fikses ved at man monterer ny jordledning fra Earth Shunt til belte-hull i karosseri (finnes ledig hull på venstre side). Den eksisterende jordledningen forsvinner under kjøkkenskap utenfor adgang. Man trenger enten kit fra Vw, eller egnet bolt (som man kjøper på møller) samt jordledning fra Biltema eller tilsvarende. Kort fortalt løfter man kjøleskap opp 20-30 cm, og ordner alt fra service luke inne i kjøkkenskap. Jeg har beskrivning som jeg kan sende deg ved behov...
Kan du se at lamper blinker/flimrer når glødeplugg trekker strøm (se i tak display)..?
Glødeplugg trekker normalt ca 15 ampere støtvis 15 ganger ved start (først 17-20 ampere, deretter gradvis mindre, ned til 10 amper).
Jeg har fikset dette på nærmere 10 California. Alle biler får det noen gang er min erfaring.
Earth Shunt Fault (dårlig jordpunkt) fikses ved at man monterer ny jordledning fra Earth Shunt til belte-hull i karosseri (finnes ledig hull på venstre side). Den eksisterende jordledningen forsvinner under kjøkkenskap utenfor adgang. Man trenger enten kit fra Vw, eller egnet bolt (som man kjøper på møller) samt jordledning fra Biltema eller tilsvarende. Kort fortalt løfter man kjøleskap opp 20-30 cm, og ordner alt fra service luke inne i kjøkkenskap. Jeg har beskrivning som jeg kan sende deg ved behov...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Hei! Ja det blinker og flimrer voldsomt, slik det alltid har gjort. Den trekker opptil 20A ved oppstart. Har ikke sjekket på landstrøm, men det skal sjekkes straks! Får ikke opp noen feilmeldinger. Du kan gjerne sende meg en beskrivelse på fiks: robinlarsen (a) outlook.comsilenhag wrote:Starter Webasto når du er koblet til 220 v..?
Takk.
-
nathmac
- Car: 2006, T5 California 174 4motion
Som Emil skriver er det en veldig vanlig feil med dårlig jording fra batteriet bak.
Jeg fikset dette på min også, klarte det uten å gjøre noe med kjøleskapet men det var ganske trangt under der.
Ville googlet "Earth Shunt california" eller lignende husker jeg fant noen bilder den gangen som viser hvor det aktuelle punktet for tilkobling er.
Det er en bolt på venstre hjulbue bak (brukes til setebelte eller noe på caravelle).
Jeg fikset dette på min også, klarte det uten å gjøre noe med kjøleskapet men det var ganske trangt under der.
Ville googlet "Earth Shunt california" eller lignende husker jeg fant noen bilder den gangen som viser hvor det aktuelle punktet for tilkobling er.
Det er en bolt på venstre hjulbue bak (brukes til setebelte eller noe på caravelle).
Takk for tips og takk til Emil for god hjelp og veiledning. Det var jordkabelen her som var synderen. Nå fungerer webastoen som en drøm! Skulle ønsket jeg fant ut dette FØR jeg byttet glødepluggen