Treghet i topplager foran

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
tek
Car: snart T5?

Post by tek »

Heisann

Hadde min 2009 T5 inne til service (ikke Møller).

De fant - blant en god del annet:
Skiftet støtdempertopper foran ( Svinglager )
Rep sett fjærbenslager
———————————
Ser ut til å være ca 1000,- i deler og nærmere 6000.- i arbeid.

Jeg tenker å skifte bremseskiver og en del annet (blandt annet hjullager bak - men det gikk åt skogen) selv. Men akkurat dette med «støtdempertopper» høres ut som om kanskje involverer å arbeide med fjærer under press + at jeg ikke vet hvilke deler som trengs.

Noen som har noe formening om hvor mye arbeid det er, og hvor vanskelig?
Virket ganske dyrt å få ordnet på verksted.
Samleren
Car: 3 stk. T3 aut.
Phone: 92611311

Re: Treghet i topplager foran

Post by Samleren »

Det trengs bruk av spesielt verktøy for å skifte hjullager bak. Brukes hydraulisk presse uten avmontering av bærearm.
Skifting av fjærbeinslagere foran er det til stor hjelp å ha muttertrekker på luft eller kraftig liten elektrisk og i tillegg
fjærbeinsklemmer med doble armer.
Mvh.Stig T.
silenhag
-
-
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794

Post by silenhag »

Jet har tidligere laget en oppskrift på å bytte topplager/fjærbeinslager:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=48622

...og hjullager:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=48062

Hobbymekaniker/entusiast kan ved behov gjøre det for deg myyye billigere en møller/verksted. Skriv hvor du bor. Du kan også spørre om hobbymekaniker i Facebook-gruppe Vw-t3-t4-t5-t6...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Noen utgaver må ha forstillingskontroll, avh av dempertype og hva du demonterer.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tek

Post by tek »

Tusen takk for nyttig input.
Bra beskrivelse Emil!

Jeg tror nok at jeg konkluderer med at den operasjonen her er litt over det hobbymek nivået jeg tenker jeg skal være på.

Når det gjelder hjullager så gikk egentlig alt på skinner (tok tid og mye luring, knoting og leting etter verktly dog), også hadde jeg fått tak i feil spesialverktøy.
Så der satt jeg kl 01:00 på natta, alt klart og feil verktøy, og skulle ut på langtur dagen etterpå.
Tok 15min å montere alt igjen, og hadde det ikke vært for at jeg ville ha det byttet før langturen så hadde jeg bare fått tak i riktig verktøy dagen etter og ordnet det da.
Nå ble det isteden til at jeg bidro til at verkstedet fikk litt å leve av ;-)
Fikk levert tilbake det ubrukte verktøyet på biltema, så greit nok. Får planlegge bedre neste gang.

Etter høstferien blir det skifte av luftfilter, diselfilter og bremseskiver bak - det virker greit nok (har jo allerede fått trent meg på å demonterer/montere bremseskivene), men de topplagrene tror jeg noen andre får ta.

Holder til i Trondheim.
Kort spørsmål: treghet i topplagrene er en konklusjon fra verkstedet - hva er den merkbare effekten for sjåføren?
silenhag
-
-
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794

Post by silenhag »

tek wrote:Tusen takk for nyttig input.
Kort spørsmål: treghet i topplagrene er en konklusjon fra verkstedet - hva er den merkbare effekten for sjåføren?
Typisk symptom på dårlig fjærbeinslager (?) er at det knaker og smeller fra området, spesielt når man ruller frem i sakte fart og svinger mye. Senker man bilen å setter på store hjul opplever jeg at fjærbeinslager slites ut mye fortere. Med original hjul/felger uten senk så holder det gjennomsnittlig 200kkm, men kan variere...»Litt treghet» er for meg ikke noe akutt som må gjøres, men man bør kanskje forberede seg på at etterhvert bytte fjærbeinslager..
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
tek

Post by tek »

Takk
Merker vel at det er «noe» når jeg står/nesten står i to og legger helt over.
Mistenker at verkstedet kanskje har litt lite å gjøre og at mengde ting som må gjøres kanskje er litt farget av det - både dette og rust på bremseskivene bak er ting jeg tror er uproblematiske en sesong til.
(2009 modell gått ca 150k)

Deres konklusjon var vel dette:
- Skiftet støtdempertopper foran ( Svinglager )
- Rep sett fjærbenslager

Tror jeg avventer til det merkes litt mer på bilen - ingenting som legges merke til ved vanlig bruk i dag.
Post Reply