oljetrykk!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
cranz
-
-

oljetrykk!

Post by cranz »

Har søkt litt rundt på forumet og sett andre har hatt problemer med oljelamper og summere som maser om oljetrykk. Problemet kommer hvis jeg ikke har en god del olje mer enn maks! Byttet olje og filter i går uten at dette hjalp. (semisyntetisk 10W-40 olje og org. vag filter)

Må ha olja opp til den øverste "vri-en" på peilepinnen før motoren er fornøyd.

DJ motor.

Noen som kan hjelpe?
Pål Johansen
siggur

Post by siggur »

På bilen te far min var det feil trykkmåler ell hva det heter som gjorde at oljelampa lyste hele tida. Den er en slags hvit dings som sitter med en ledning på seg på motorblokka et sted
Caravelle Syncro 2.1 88 mod.
cranz
-
-

oljetrykk

Post by cranz »

Oljelampa lyser ikke hele tiden. den går bare i alarm når den ikke har så mye olje som jeg forklarte ovenfor her. Kan det være skitten oljetrykksføler?

De gangene jeg har fått dette problemet har jeg startet og kjørt et par hundre meter før alarmen går. Fyller på noen dråper olje, og bilen fungerer perfekt 3-4 dager til.
Pål Johansen
siggur

Post by siggur »

mhm.... nei da har ikke jeg peiling, dessverre
Caravelle Syncro 2.1 88 mod.
Stjørdal
-
-
Car: Lada Niva

Post by Stjørdal »

Starter summeren når du passerer 2000 o/min?
Terje Betten
-79 Volvo 242 Nasjonal
-93 Opel Omega
-85 Lada Niva
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

det er IKKE bra og kjøre med for mye olje
You create your own universe as you go along.
cranz
-
-

oljetrykk

Post by cranz »

Er klar over at for mye ikke er bra.. men kan jo ikke sitte å høre på alarmen synes jeg. Når summeren først har begynt så spiller det ingen rolle om jeg slipper motoren ned på tomgang eller ruse motoren. gir seg ikke den. Stopper jeg motoren og starter på nytt, går alarmen etter 10 sekunder igjen.
Pål Johansen
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

bytt sensorene dine først... og fjern overflødig olje fortest mulig..
for mye olje gir overtrykk og kan ta motorpakningene dine..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
cranz
-
-

oljetrykk

Post by cranz »

den er grei sjef! :wink:

Må disse kjøpes hos VAG eller er det noe jeg kan skaffe billig andre steder?

Herved etterlyses oljetrykksgivere til wbx 112i DJ motor! PM meg hvis noen har noe som fungerer... :wink:
Pål Johansen
cranz
-
-

oljetrykk

Post by cranz »

Har tittet litt i haynes boka... Ettersom jeg forstår så er det 1 trykkføler for oljetrykkslampa og 1 for lydsignalet. Ettersom jeg får alarm på begge to må det vel være noe annet feil enn følerne.. Eller er de koblet sammen på noen måte?

Ser det er en liten ventil som heter oljeovertrykksventil. Styrer denne oljetrykket i motoren? i såfall kan det kanskje være noe galt med den...

Nye forslag noen?

Studert enda mer... Ene føleren bryter og den andre føleren slutter hver sin ledning til gods. Disse går til styreenheten for oljetrykkslampa og summeren. Stemmer det at begge går i alarm om en av følerne får for lavt trykk, eller er det egen føler for lampe og den andre føleren for summeren? står litt forskjellig! :roll:
Pål Johansen
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Hadde samme problemet med T4'en min. Når jeg omsider skiftet oljetrykksbryterne, ble alt som det skal være. Kosta ikke mange kronene på møller, heller... :P
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

jupp bytt dem du... tror nok du vil merke forandring.. :lol:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
cranz
-
-

oljetrykk

Post by cranz »

ok.. jeg gir meg.. hehe! er ganske nybegynner på disse boksene med hjul på ! Får bestille et par følere da.

Sjekka alle de gule koblingene jeg fant i motorrummet i stad. alle var fine.

Jeg får ta en titt i morgen å se om jeg finner disse følerne nedi der da!

Oppdatering kommer;)
Pål Johansen
cranz
-
-

oljetrykk

Post by cranz »

kjøpte nye følere på møller i dag. 288 for begge 2. prøvde å bytte den ved reimhjulet, men det var bare å gi opp. kommer ikke til med noe som helst verktøy. Jeg får pelle av potta på fredag og se hva som skjer da! skal byttes likevel.
Pål Johansen
trion
Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14

Post by trion »

Hei, jeg er veldig interessert i å finne ut hvordan det gikk, ble det noen merkbar forandring etter at du skifta følere? Har nå nylig begynt å få problem med oljetrykket, igjen.. Sist gang var det bare kontakten over termostathuset jeg ikke hadde satt skikkelig sammen, men denne gangen har jeg ikke gjort annet enn å ha ute speedometerenheten. Hadde den ute i går for å sjekke ledningene til anlegget osv., og etter at jeg monterte den i igjen har oljelampa begynt å blinke å hyle på tomgang. Slik foregår det: turtallet detter ned på tomgang, motoren sviver jevnt, lampa begynner å blinke svakt og veldig fort, takten blir saktere, så begynner lampa å lyse å hylinga går på. Hvis jeg gir gass forsvinner det med en gang, og kommer heller ikke igjen når jeg holder turtallet jevnt over 2000. I oppoverbakker begynner summingen nesten med en gang (fremdeles bare på tomgang). Oljenivået er litt over maks. (har vært veldig mye over maks pga. idioter som lånte bilen)
cranz
-
-

oljetrykk

Post by cranz »

Heisann!

Jo.. nå virker det som om problemet er løst! Byttet begge følerne og la opp nye ledninger fra følerne og fjernet koblingen i motorrommet (irret nesten helt i stykker). Koblingen (den hvite ved termostaten omtrent) er erstattet med skjøtehylser med krympestrømpe utapå.

Har bare kjørt bilen 2 dager etter at disse ble byttet, men har ikke hatt hyling enda. Har også tappet av olje så den ligger der den skal nå.
Pål Johansen
roars
-
-

Re: oljetrykk

Post by roars »

cranz wrote:Heisann!

Jo.. nå virker det som om problemet er løst! Byttet begge følerne og la opp nye ledninger fra følerne og fjernet koblingen i motorrommet (irret nesten helt i stykker). Koblingen (den hvite ved termostaten omtrent) er erstattet med skjøtehylser med krympestrømpe utapå.

Har bare kjørt bilen 2 dager etter at disse ble byttet, men har ikke hatt hyling enda. Har også tappet av olje så den ligger der den skal nå.
Har vært borti at røret for peilepinnen ikke har sittet helt riktig...så det lønner seg å fylle "korrekt" mengde (etter boka) olje og så peile, har sprengt simmeringer på wbx jeg har hatt tidligere, selvsagt den bak svinghjulet..med oljesøl på clutchen mm.
Roar Sørnmo
Post Reply