Plutselig helt umulig å starte bilen

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Bole

Re: Plutselig helt umulig å starte bilen

Post by Bole »

Bt batterier er helt greie batterier. Men!! husk alltid å topplade et nytt batteri før du tar det i bruk. For noen år tilbake kjøpte jeg et ca 90 Ah batteri(svart) på Biltema til min T4 med 2.4 diesel. Monterte det inn, og prøvde å starte. Ikke mulig. Inn igjen i butikken, fikk nytt batteri. Samme sak. Inn igjen, nytt batteri. Denne gang kjørte butikken en test på batteriet, som viste at batteriet var ok. Jeg gadd ikke å montere dette inn, men rullestartet bilen på det gamle nedslitte batteriet. Kjørte hjem og satte nye batteriet til lading over natta. Toppladet funket batteriet fint som snus og varte i mange år til jeg skrotet bilen.

I min nuværende 2.5 acv kjørte jeg i ca 5 år med et 50 Ah batteri (optima), men strømtyver (radio etc) sugde sakte men sikkert på Ah når bilen ble stående i ukesvis uten å få sin mosjon.
JanO
02 California 2.5TDI ACV / FJS
97 Transporter 2.4D AAB ex
Benkø
-
-
Car: Vw Multivan 2003

Post by Benkø »

Batterier er ferskvare, og utladningen begynner så fort batteriet er koblet fra laderen. Kjøper du batteriet øverst på pallen, er det kanskje 12,7v og toppladet, men du kan også få det nederste som i værste fall kan ha stått lenge i romtemperatur og selvutladet i lengre tid. Er du riktig uheldig kan batteriet ha begynt å sulfatere også... Uansett er det aldri feil å lade batteriet før det tas i bruk.
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

100A Biltema battery koster rundt 1700 kroner. De kostet ca 1/3 av prisen for 20 år siden.
Du får 100A Sønnak til ca samme prisen hos Thansen.
Harald
-
-

Post by Harald »

Benkø wrote:Uansett er det aldri feil å lade batteriet før det tas i bruk.
Jau, men du kunne godt ordlagt deg til kraftigere..
Nytt batteri bør alltid lades før bruk.
Og bilbatteri har godt av å lades med en ordentlig batterilader med jevne mellomrom, som lader i lang tid med "trickle charge" til det blir fullt.
Dynamoen kan ikke dette og får det aldri mer enn 80% fullt.
Og hvis du kjører korte turer tapper du ned batteriet.

(Jeg vurderte AGM batteri i min T4, da det på Biltema koster bare litt mer, men er overlegent blybatterier i levetid og utladninger.
Men det er etter hva jeg kan skjønne et par problemer med å sette et slikt i T4'en.
AGM bør ikke stå i motorrommet, da de er følsomme for varme sammenliknet med vanlig blybatteri.
AGM er mer følsomme for høy ladespenning, og en dum laderegulator (som i T4) kan krype opp i 15 V på varme dager, og på en lengre tur kan det skade batteriet.)
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Benkø
-
-
Car: Vw Multivan 2003

Post by Benkø »

Enig, lader man innimellom med en skikkelig ladet, har man batteriet lenger.

Jeg kjenner ikke nok til ladinga på T4 til å uttale meg om ladespenning osv, men det sant som du sier at AGM er mer følsom før varmen det kan få fra motorrommet. Når det skal sies, vet jeg om flere som bruker dette og er fornøyd.
Alternativt er EFB som brukes i flere og flere nyere biler. Er frittventilert og tåler mer utladning enn «vanlig» bly/syre, men er ikke ventilregulert slik som AGM
palstrom
Car: T4 98 2,4

Post by palstrom »

Ville bare oppdatere med at nytt batteri gjorde susen. Nå drar den rundt som aldri før.

Takk for hjelpen, folkens (:
Post Reply