Motor falt ned på drivaksel

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Harald
-
-

Motor falt ned på drivaksel

Post by Harald »

Jeg fikk meg nettopp en 2003 Transporter Syncro med dobbel skyvedør. Bilen har gått i fjellet i mange år og ser lovende ut under. Den har AXL motor og frontmontert intercooler, og jeg ser frem til å kjenne hvordan den kjører sammenliknet med ACV motoren. Selger kvittet seg med bilen etter å ha kostet på den altfor mye, og gikk lei da motoren falt ned fra motorfestet for andre gang. Bolten (#10 på bildet) har knekt av i festet og motor falt ned på stikkaksel hvor den nå hviler. I samme moment ble en servoslange revet av.

Er det noen som har hørt om en slik problematikk? Bolten sitter knekt i motorfestet som står skrudd på motor. Det ser vanskelig ut å bore ut og denne og ikke skade gjengene. Kanskje de allerede er skadet fra forrige gang et verksted fikset dette... Jeg har delemotor som jeg kan ta motorfeste fra, men da vil jeg tro at motoren må ut av bilen eller i hvert fall senkes langt ned slik at en får tilgang til boltene.

Image
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Motor falt ned på drivaksel

Post by Der Postmeister »

Det har skjedd mange ganger ja. Det er vel bare å jekke opp motor og demontere hele festet og bytte det eller få ut den knekte bolten. Burde være grei skuring
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Jeg vil stille spørsmål til hva det er som får denne til å knekke 2 ganger (slik jeg forstår det så er det samme bolt som har røket 2 ganger).
Da må det være unormalt stor/mye bevegelse i motoren.

Første bilen jeg disponerte, en Ford Fiesta, knakk eksosanlegget nær motoren. Etter å ha byttet det gikk det bare 9-10 dager før det nye røret var revnet i en spiral 1,5 gang rundt omkretsen. Motorfestene ble sjekket og var i orden. Etter en del feilsøking fant jeg at motor og girkasse ikke var skrudd sammen, det stod 1 bolt igjen. Det som skjedde var at når det ble moment på motor så vred den seg i forhold til girkasse, nok til at toppen på motoren flyttet seg 10-15 cm bakover i forhold til normalposisjon (dette kan jeg være sikker på da en brakett på toppdekselet skrapte borti noen ledninger lenger bak). Muligens tilsvarende fremover ved nedbremsing.

Ikke at T4 har samme problemene, men noe som ryker flere ganger på samme måte etter at det er utbedret har mest sannsynlig en annen årsak.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Der Postmeister
-
-

Ofte uvitende montører som ikke drar til med rett moment eller gjør jobben slik VW krever. Det trur jeg er en god forklaring. Slikt som å bruke bolter om igjen, som mange er så glad i. Etc
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Harald
-
-

Post by Harald »

Takk for innspill. Jeg skal da sjekke at diverse bolter sitter godt skrudd. Og jeg vil tro at et motorfeste eller to har fått seg en påkjenning med denne historikken.

Når det gjelder fixen, kan det ser ut til at reimstrammeren er integrert i motorfestebraketten som skrus på motor. Skal se om jeg finner noe i Erwin om å bytte motorfestet.
Harald
-
-

Post by Harald »

Jeg leste at en fyr hadde samme opplevelse på en VW hvor bolten til motorfeste knakk og motoren falt ned. Han skrev han var ingeniør og forferdet over at VW brukte strekkbolter til dette... han mente det burde stått en bolt av ordentlig kvalitet, e.g. 10.9, så ville aldri bolten knukket. Kan det være en ide å oppgradere? Så er spørsmålet om en 10.9 bolt er så hard at den rister løs i stedet, fordi det ikke blir nok strekk i den. Men kan jo bruke godt med loctite.
Der Postmeister
-
-

Loctite er bra til du skal ha ting fra hverandre
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Daniel_hoy
Car: T4 2000, T5 2008
Phone: 99551081

Post by Daniel_hoy »

Der Postmeister wrote:Loctite er bra til du skal ha ting fra hverandre
Du er vel kanskje klar over at det finnes mange forskjellige typer Loctite? Og mener du virkelig at Loctite ikke skal brukes for da er det vanskelig å skru fra hverandre ting?
Litt spesielt at strekkbolt evangelisten fraråder bruk av gjengelåsing, når det i veldig mange tilfeller er påkrevd.
Der Postmeister
-
-

VW krever sjelden dette på de eldre modeller og heller ikke så ofte ellers heller. Jada, jeg vet det finnes flere, men for den vanlige hobbymekaniker kan det vel fort skje at loctite er loctite. Jeg og bruker det når det kan være nødvendig, men jeg gjør det ytterst sjelden.
Strekkbolt evangelist... Jeg regner den som mynta på meg? Hvis det er så at kunnskap direkte fra VW, helt gratis via meg ikke er interessant å høre, så må dere bare si ifra, for jeg har masse andre ting å bedrive tiden min med enn å kaste bort her inne.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Harald
-
-

Post by Harald »

Men vi her inne vet at det finnes flere typer Loctite, og kan bruke det som ikke "sveiser" skruen fast.

Min bil har et problem da bolten til motorfeste har knekt minst 2 ganger nå. Det frister å prøve å forbedre dette, da jeg nødig vil at motoren faller ned på østlandets motorveier i 110 km/t.

Her fant jeg litt diskusjon om TTY (torque to yield) bolt vs. 10.9 og Loctite.
https://www.ls1gto.com/threads/replace- ... ll.182369/
Post Reply