Røska ut den gamle cd-spilleren i min T3 camper og fikk satt inn en DAB-radio og noen nye høyttalere i døren. Den gamle cd-spilleren var kobla på en finurlig måte til sigarett-tenneren på baksiden. Den fikk altså strøm fra forbruksbatteriet. Bakdelen med dette, var at anlegget måtte slås av manuelt hver gang. Fordelen er kanskje at man kan spille musikk når bilen står parkert, uten å å tappe startbatteriet.
Nye ledninger er trukket opp, og anlegget får nå strøm så lenge lys eller parklys er på. Jeg stussa litt på om dette egentlig er ønskelig, eller om det burde kobles om og settes direkte på forbruksbatteriet. I hovedsak vil nok anlegget bli brukt til å spille musikk mens jeg kjører. Dersom nå skal spille musikk mens bilen står parkert, må parklyset være på. Hvor lenge vil jeg typisk kunne spille musikk før et normalt startbatteri tappes? Er dette et problem, eller fantaserer jeg?
De som koblet det nye anlegget opp, at de kunne koble det om på forbruksbatteriet dersom jeg ønsket. Men har ikke helt bestemt meg for om det er verdt bryet. Hvordan har dere med camper koblet deres anlegg? Noen tips/råd/kommentarer/innspill?
Stereo i camper. Koble til startbatteri eller forbruk?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Stereo i camper. Koble til startbatteri eller forbruk?
Jeg ville alltid kobla noe som skal brukes når motoren ikke går, på forbruk. Jeg vil heller starte enn noe anna når det gjelder.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Runner
- -

- Car: T3 1989 JX
- Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Du kan bruke et rele til å koble deg opp til begge batteriene.
86 Parklys
85 Jord
87 Startbatteri
87A Forbruksbatteri
30 Anlegg
Så lenge parklys er på vil anlegget få strøm fra startbatteriet.
Men er enig med Der Postmeister, så la startbatteri være startbatteri. Selv er jeg ikke så kresen på lyd, men har en liten bluetooth høyttaler som jeg bruker når jeg camper. Krever ikke så rare greia å fylle bilen med lyd når den står stille.
86 Parklys
85 Jord
87 Startbatteri
87A Forbruksbatteri
30 Anlegg
Så lenge parklys er på vil anlegget få strøm fra startbatteriet.
Men er enig med Der Postmeister, så la startbatteri være startbatteri. Selv er jeg ikke så kresen på lyd, men har en liten bluetooth høyttaler som jeg bruker når jeg camper. Krever ikke så rare greia å fylle bilen med lyd når den står stille.
Takk for innspill! Jeg skal få anlegget koblet på forbruksbatteriet. Ser ingen grunn til å tappe startbatteriet, så lenge jeg har et ekstra batteri i bilen.