Frambremser 2002 Cali

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Bole

Frambremser 2002 Cali

Post by Bole »

Hvor stor kraft skal til for å trykke tilbake stemplet (og bremsevæske) inn i sylinderen på bremsekalipperen foran?

Bremsene (foran) er av varianten "PR-1LU" (15", ventilert 280x24 skive, kalipper del no 7D0615123 / 4 > v / h side)

Et bremserør til bakbremsene sprang lekk under en innbremsing. Et verksted byttet begge rør fra område ved dieseltank og til bærearmene bak (bil uten lastventil). Fikk tilbake bilen med en "høyere" bremsepedal enn noensinne. Var veldig fornøyd:) helt til jeg oppdaget på neste kjøretur at frambremsene hang på (nyper) såpass att skivene ble godt varme :(
Kan ikke helt se at verkstedets jobb skulle influere på frambremsene, men har ikke vært i nærheten for å intervjue mekanikeren om jobben han gjorde...

Har hatt av begge kalippre, tatt ut stempel, pakning og støvmansjett. Pusset rent i pakningsspor. Satt tilbake pakninger og stempel. Brukte Castrols Red Rubber Grease. Monterte bremser og luftet.

Bremser nyper fremdeles.

Hva kan gjøre at frambremser henger på BEGGE hjul samtidig!!?? :?
JanO
02 California 2.5TDI ACV / FJS
97 Transporter 2.4D AAB ex
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Frambremser 2002 Cali

Post by Der Postmeister »

Bremseslanger kan kollapse innvendig. Da går ikke trykket så lett tilbake.
Stemplene skal gå relativt lett. Spesielt hvis du ikke har noe væske å presse tilbake
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Bole

Post by Bole »

Takker.
La merke til en anelse små svarte fremmedlegemer, nærmest som en liten mørk sky av noe som kom sivende ned sammen med bremsevæsken til ene kalipperns sylinder etter at stemplet var presset ut. Det svarte kan ha vært gummirester fra bremseslangen?

Sammensettingen - Når jeg først hadde funnet teknikken med å få tilbake inn stemplet med pakning og mansjett på plass, da skled stemplet inn med forholdsvis lett fingerkraft.
Luftet kaliprene med stemplene i bunn for å ha minst mulig volum av luft å fjerne.
Som test etterpå bremset jeg ut stemplene noe, for å sjekke hvilken kraft som måtte til for å få disse trykket inn tilbake i sylinderen nå etter rengjøring og smøring. Brukte bremsestempelverktøyet for bakkaliprene til å trykke inn stemplet. Syntes dette kraftbruket var i overkant, og at noe annet trolig kunne være feil.... Som det tydelig er!
Mener å huske at frambremsene på min gamle Transporter gikk mye lettere, noe som Postmester'n også bekrefter burde være tilfellet på min nuværende.

Jeg har litt noija på å løsne koblingene mellom stålrøret og bremseslangen :shock: Noen gode tips og forberedelser?
JanO
02 California 2.5TDI ACV / FJS
97 Transporter 2.4D AAB ex
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Fjerne det bøyde metall klipset som sitter mellom rør og slange, hvis den har slikt. Klippes istykker og fjerne. Kjøp nytt først. Da får du lettere tak i nippel på røret. Bruk wisegrip med delvis rund kjeft, hvis du ikke har skikkelig bremseverktøy. Skal du likevel bytte slange, ville jeg klippt denne og og brukt ringen på fastnøkler. Og stålbørste og wd40 el er jo ett must
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply