Høy skingrelyd motor - tannreim?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Haavard_s
Car: T4 2.4 1995

Høy skingrelyd motor - tannreim?

Post by Haavard_s »

Jeg har ikke havari, bilen er enda fin i formen.
Bil: T4 2.4D AAC 95-mod.

Foranledning: Bil parkert ute i sola på årets første varme dag. Skingrelyd oppstår umiddelbart etter tenning. Ingen startproblemer forøvrig.

Lot bil stå med konstant skingrelyd mens jeg undersøkte. Konstant nivå på lyden på tomgang. Lyden varierer med turtall. Lyden minsker om jeg trykker inn kløtsj når jeg kjører. Etter en liten stund kjøring (2 min) forsvinner den. Ser ikke ut til å forsvinne når kun tomgang (har ikke testet over lang tid).

Synes det er rart om dette er viftereim. Dynamoreim kan det muligens være (har bytta dynamo for et par år siden, null prob siden). Men: kan dette være tannreima/registerreima? Synes lyden kom fra det området (høyre side sett fra sjåfør).

Link til video:
https://drive.google.com/file/d/1Ap2mPK ... p=drivesdk
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Høy skingrelyd motor - tannreim?

Post by Rudeboy »

Bilen har bare en høyreside, dynamo ligger på høyre side på AAB-biler (og min med ACV).

Har reimhvin sjøl og håper det er reima til dymanoen men hos meg lover dette godt siden den ser jævlig ut - frynsete i sider og hakk her og der som jeg mistenker er fra småstein e.l siden jeg kjører uten motordekselet.

På tross av ustødig kameraføring vil jeg tippe du og meg sliter på samma reima, den til dynamoen. Oppfatter det slik at det er nedre høyre i motorrommet lyden kommer fra og da er det jo bare den. Sjekk Zu wird's Gemacht eller Brookland Books' verkstedmanualer og se om du syns jobben er tung, jeg tror jeg skal kunne klare det sjøl med fem-seks tommeltotter en dag knærne mine sier jeg kan 8)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Enkelt å sjekke ut reima. Spray WD40 eller lignende på reima, slik at det er noe smøring på den. Blir lyden umiddelbart svakere eller borte, er det den. Jeg tipper den, men sjekk dette snarest tilfelle du har et gøyalt vannpumpe havari på gang...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Det er en plate montert over eksosmanifolden. Sjekk om den er løs.
Haavard_s

Post by Haavard_s »

Takker for tilbakemeldinger!
Tar selvkritikk på kameraføringa, egentlig ganske ubrukelig video. Dynamo og dynamoreim bytta av undertegnede for et par år siden - tenkte å ta av bunnbalja og sjekke stramminga og generell helse på dynamoreima (inkl WD40-trikset til Postmeister) for å evt utelukke denne.

Vannpumpe+reim, løpehjul og registerreim byttet for kun 17 000km siden / 3 år, så vil si det er overraskende tidlig at problemer melder seg her.
Om denne hylelyden skulle ha opphav i vannpumpa, andre måter å stille diagnose på? Vanninntrenging i olja på bunnpanna?
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Tenker at dette godt kan være et løpehjul, strammehjul, det er vel et par stykker på denne motoren også. Prøv med WD40 trikset, om det gir umiddelbar påvirkning er du på rett spor. Det neste vil være å ta av reima og sjekke lagringen på de forskjellige komponentene.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Der Postmeister
-
-

Og WD40 innebærer null demontering, kun spray mens motor går. Du får umiddelbart en reaksjon hvis det er denne.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Haavard_s

Post by Haavard_s »

Her kommer en liten oppfølging etter innledende runde.

Som nevnt i første post, korrelerer skingrelyden definitivt med kløtsjing. Forsøker meg på nærmere oppsummering:
- Lyden forsvinner etter 1-2 min etter start uansett (normal kjøring)
- Lyden forsvinner straks kløtsj trykkes inn, og kommer tilbake når kløtsj slippes.
- Lyden varierer noe med turtall på motoren, men som sagt - om motoren ruses med kløtsh inne, er det ingen lyd.
- Lyden må jo komme fra en reim av et slag - annet kan jeg ikke forstå (hør selv på link i første post).

Hverken registerreim, vannpumpereim eller dynamoreim blir etter min kjennskap påvirket av kløtsj. Krankaksel går jo like mye rundt uansett og sitter ikke slik at posisjon til løpehjul påvirkes av kløtsj (?).
Så mistanken dreier i retning av servopumpe og servopumpe-reim. Noen med kjennskap til samspill kløtsj og servopumpe som kan av- eller bekrefte denne hypotesen?
(Bil ikke tilgjengelig for utsjekk i disse dager - planlegger nå hva jeg gjør når jeg er tilbake)

Forøvrig:
Vann-trikset på dynamo-reima (fant ut at vann forsvinner iallefall, i motsetning til WD40) avslørte at her var det en svak nesten ikke merkbar "kvine"-lyd, men dynamoreim er ikke opphav til problem-lyden. Fint triks uansett!
Der Postmeister
-
-

Siden det overhodet ikke er noen sammenheng mellom clutch og reimer, så er problemet ditt clutch/svinghjul/utløserlager.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Haavard_s

Post by Haavard_s »

Det er høyst på tide å runde av denne tråden med fasit (som har foreligget noen uker)

Riktig at hylelyden korrelerte med kløtsj. Men det var kun indirekte: det var egentlig turtall på motoren. (En gang forsvant ikke lyden ved å trykke inn kløtsjen, og da falt teorien min om gåent utkasterlager sammen)
Så lang historie kort: av med bunnpanna og ser med en gang at bolten som spenner justeringsarmen til dynamoen er knekt (!) slik at dynamo ikke er perfekt alignet med løpehjulet på veivakselen. Antagelig går reima seg varm etter et par min og slutter med hylinga.

Sjukt enkel sak når man først har løsninga (og gidder ta av bunnpanna).
Skal se om jeg får lastet opp et bilde i neste post.
Haavard_s

Post by Haavard_s »

Italjohn
-
-
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119

Post by Italjohn »

Bunnpanna?? Du mener vel bunndeksel under motoren?
Fin video :D
Post Reply