Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Er det noen av dere som vet noe om 140hk 2.0 litern som sitter i caravelle TDI med DSG, 2010 mod?
Om det har vært mye tull med disse?
Vegard
Dette er jo første bilene med ny motor. Var mye problemer med disse da, og er det fremdeles.Wibii wrote:Er det noen av dere som vet noe om 140hk 2.0 litern som sitter i caravelle TDI med DSG, 2010 mod?
Hadde en kompis som kjøpte 180hk 4motion DSG 2010 modell. Rep kostnader (på garanti da) på tre år var cirka 250.000. DSG'en røk, 4motion systemet røk osv.. Hadde mye problemer med den, veldig misfornøyd, og solgte den og kjøpte 2007 modell 4motion 2,5 TDI istedet, som var samme bil han hadde tidligere, og ikke hadde problemer med.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg har helt motsatt erfaring. Og siden jeg jobber med reservedeler hos en VW-forhandler, så tror jeg nok at jeg ville hørt om det hvis det var veldig mye problemer med dem.. Min erfaring er det blir mindre og mindre problemer med T5 jo nyere de blir, og mindre krøll med 2,0 enn med 2,5. Jeg kjenner til enkelte tilfeller av høyt oljeforbruk på 180 hk, tilsvarende det som er nevnt tidligere i tråden, men har aldri hørt om det på 140 hk. Jeg har heller ikke inntrykk av at toliterne har vært spesielt plaget med "barnesykdommer" på de første som kom i 2010.Kall'n wrote:Dette er jo første bilene med ny motor. Var mye problemer med disse da, og er det fremdeles.Wibii wrote:Er det noen av dere som vet noe om 140hk 2.0 litern som sitter i caravelle TDI med DSG, 2010 mod?
Hadde en kompis som kjøpte 180hk 4motion DSG 2010 modell. Rep kostnader (på garanti da) på tre år var cirka 250.000. DSG'en røk, 4motion systemet røk osv.. Hadde mye problemer med den, veldig misfornøyd, og solgte den og kjøpte 2007 modell 4motion 2,5 TDI istedet, som var samme bil han hadde tidligere, og ikke hadde problemer med.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rikskringkastingen wrote:Jeg har helt motsatt erfaring. Og siden jeg jobber med reservedeler hos en VW-forhandler, så tror jeg nok at jeg ville hørt om det hvis det var veldig mye problemer med dem.. Min erfaring er det blir mindre og mindre problemer med T5 jo nyere de blir, og mindre krøll med 2,0 enn med 2,5. Jeg kjenner til enkelte tilfeller av høyt oljeforbruk på 180 hk, tilsvarende det som er nevnt tidligere i tråden, men har aldri hørt om det på 140 hk. Jeg har heller ikke inntrykk av at toliterne har vært spesielt plaget med "barnesykdommer" på de første som kom i 2010.Kall'n wrote:Dette er jo første bilene med ny motor. Var mye problemer med disse da, og er det fremdeles.Wibii wrote:Er det noen av dere som vet noe om 140hk 2.0 litern som sitter i caravelle TDI med DSG, 2010 mod?
Jeg har hørt det stikk motsatte av det du forteller. Jeg jobber i byggebransjen, og kjenner mange med disse bilene her, og veldig mange har problemer med 2,0 literen. Mange selger de og kjøper bensineren istedet nå.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Er det byggebransje som stort sett jobber innafor bybildet da? småkjøring er jo som kjent aldri bra for en dieselbil, og jeg vet godt hvordan enkelte håndterer håndtverksbilene, de burde være laget skuddsikre om man skal håpe å ha en form for restverdi etter noen år leasing i alle fall!
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
"Mange selger de og kjøper bensineren istedet nå."
merkelig når det er solgt 14 stk Bensin. og 5 av disse er Multivan og 4 Transporter er demobil.
merkelig når det er solgt 14 stk Bensin. og 5 av disse er Multivan og 4 Transporter er demobil.
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
Nå skal jeg ikke si at "alle" kjøper, men noen har kjøpt, og en del vurderer bensineren. Men generelt for alle, er at alle er misfornøyd med nye motoren.Martin Sandvik wrote:"Mange selger de og kjøper bensineren istedet nå."
Jeg har selv en 2010 model 140 hk og jobber i bygg og har mye småkjøring.
Bruker ikke olje ennå(bank i bordet) men har måttet bytte vannpumpe, tårnlager, stabstagsforinger, luftmassemåler og låskasse i skyvedør. Denne er nå gått 75000 på snart fem år så det er jo ikke langt.
Jeg tenker noen er mer uheldig en andre. Selv om vannpumpen som settes i disse bilene er no søppel..
Så lenge vw ordner opp så er jo det det viktigste hvis de fortsatt vil være ledende på nyttekjøretøy.
Selv er jeg fornøyd med eiet så langt selv om det har vært litt plukk.
Kunne valg en hiace men da hadde jeg ikke likt meg like godt i bilen.
Men et spm til dere som jobber med vw..; er det unødvendig å bytte olje oftere enn intervallen bestemmer..? Er vel 25000-30000 km
Han lo av meg hos forhandler når jeg sa jeg ville bytte på 15000 pga mye småkjøring.
Bruker ikke olje ennå(bank i bordet) men har måttet bytte vannpumpe, tårnlager, stabstagsforinger, luftmassemåler og låskasse i skyvedør. Denne er nå gått 75000 på snart fem år så det er jo ikke langt.
Jeg tenker noen er mer uheldig en andre. Selv om vannpumpen som settes i disse bilene er no søppel..
Så lenge vw ordner opp så er jo det det viktigste hvis de fortsatt vil være ledende på nyttekjøretøy.
Men et spm til dere som jobber med vw..; er det unødvendig å bytte olje oftere enn intervallen bestemmer..? Er vel 25000-30000 km
Han lo av meg hos forhandler når jeg sa jeg ville bytte på 15000 pga mye småkjøring.
Gullsakar wrote:Jeg har selv en 2010 model 140 hk og jobber i bygg og har mye småkjøring.
Jeg bytter hver 15.000 km på min. Aldri om jeg kjører 25-30.000 km uten å bytte det! Dette handler om levetiden på motoren din.. Du gjør ihvertfall ingenting gale med å bytte oftere.
Hvilken olje bruker du?Kall'n wrote:Gullsakar wrote:Jeg har selv en 2010 model 140 hk og jobber i bygg og har mye småkjøring.
Jeg bytter hver 15.000 km på min. Aldri om jeg kjører 25-30.000 km uten å bytte det! Dette handler
om levetiden på motoren din.. Du gjør ihvertfall ingenting gale med å bytte oftere.
Edge pro lll 5w-30
Edge fst 5w-30
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Du kan velge mellom to forskjellige serviceprogrammer. Enten kan du kjøre longlifeservice, eller tid/km. Hvis du velger tid/km, så vil serviceintervallindikatoren din varsle oljeskift på faste intervaller. På de fleste modellene er dette 15000 km eller ett år, avhengig av hva som kommer først. Noen motorer kan bruke billigere olje på tid/km, men biler med partikkelfilter må uansett ha olje etter norm 507.00. Dette er den samme olja som skal brukes ved longlifeservice. Når serviceintervallindikatoren er programmert for longlife, så er intervallet fleksibelt. På de fleste modeller mellom 1 år / 15000 km og to år / 30000 km. Det er ikke et fast intervall på 30000 km, selv om det kan virke som noen tror det. Det sitter en computer i kombiinstrumentet som beregner levetiden på olja utfra blant annet kjørelengde, motorbelastning, turtall og motortemperatur. Dessuten sitter det en sensor i bunnpanna som måler blant annet oljenivå og oljekvalitet. Jeg tror det sitter en partikkelteller i denne sensoren, men jeg er ikke helt sikker på hvordan den er bygd opp. Uansett er det et ganske avansert system som skal overvåke oljekvaliteten. Så om du har mye småkjøring, så vil bilen din tilpasse serviceintervallet etter det. I gamle dager var det alltid en viss margin. Hvis du tøyde oljeskiftet noen tusen over det oppsatte intervallet, så gikk det ofte bra. Det tror jeg ikke er så lurt lenger. Hvis du fortsetter å kjøre etter at indikatoren varsler, så risikerer du motorskader ganske raskt. Men generelt tror jeg ikke det er noe problem å følge longlifeprogrammet. Etter 10-15 år med longlifeservice, så kan jeg ikke si at jeg har sett mange tilfeller av utslitte motorer i biler som har gått på longlife. Derimot har jeg sett noen motorer som aldri har fått oljeskift, det endte med totalhavari på mellom 60 og 80000 km på alle sammen. Men det er noen få motorer jeg personlig ikke ville kjørt på longlife. Den ene er Audi 2,5 V6 TDI, første versjon uten rullevipper, opp til ca 2003 - 2004. Den andre er de tidlige 1,8T-motorene, hvor det kunne bli en del sotavleiringer ved lange oljeskiftintervaller. Og den siste er 2,0 TDI 180 hk biturbo, i blant annet T5. De andre 2,0 TDI hadde jeg gjerne kjørt på longlife.Gullsakar wrote:er det unødvendig å bytte olje oftere enn intervallen bestemmer..? Er vel 25000-30000 km
Det skader ikke å skifte olje tidligere enn longlifeintervallet, og det kan absolutt tenkes at slitasjen på motoren er noe større mot slutten av oljeskiftintervallet. Men hvor lenge har du egentlig tenkt at den motoren skal holde? Hvis du skifter olje hver 10000 km, så kan du sikkert kjøre i 200 år uten nevneverdig slitasje på de delene i motoren som er smurt av motorolja. Resten av bilen, og de delene i motoren som ikke går i motorolje, kommer ikke til å holde så lenge.
Alle deler i en ny bil er konstruert for en viss levetid. Sannsynligvis noe kortere en vi i Norge vanligvis tenker oss. En kamerat av meg jobbet i en svensk bilfabrikk på slutten av åttitallet og begynnelsen av nittitallet. Han fortalte at utviklingsavdelingen kjøpte inn noen nye japanske biler, og plukket dem i småbiter. De konkluderte med at disse bilene var bygd for å holde i 7 år. Sånn var det nok ikke i Sverige på den tida, men nå tror jeg egentlig ikke noen bilfabrikker konstruerer nye biler for å vare i noe særlig mer enn 10 år. Sånn har forbrukersamfunnet blitt. Serviceprogrammene er helt sikkert også beregnet utfra den samme filosofien. Noen av de største nybilkundene er selskaper som driver med leasing og biladministrasjon. Der er beregninger av "total cost of ownership" viktig. Disse selskapene eier som regel ikke bilene i så veldig mange år. Så man kan vel anta at lave servicekostnader, spesielt de første åra, er viktig når man skal kjøpe inn nye biler. I den sammenhengen bryr man seg nok ikke veldig mye om hva konsekvensene vil bli om 15 år. Og spiller det egentlig noen rolle for deg om motoren din blir utslitt etter 600000 km eller om den kommer til å holde 1,3 millioner? Hvis det gjør det, så er det nok muligens lurt å kjøre tid/km, eller enda litt kortere intervaller.
Henrik Engen
Det som da egentlig er greia er at uansett hvilket servicemønster man velger så bruker man longlife olje siden det er de som oppfyller 50700...
Det handler ikke så mye om at jeg vil motoren skal holde 5 mill km men jeg ønsker å ta best mulig vare på bilen generelt.
Bilen er nå gått 15000 siden sist service i mai i fjor. Har merket i det siste at det er mer 'diesel' lyd i motoren ved pådrag enn tidligere.
Derfor vil jeg skifte nå.
Men som sagt så syntes han på delelager at det var tullete å bytte nå siden de nye oljene er så gode..
Det handler ikke så mye om at jeg vil motoren skal holde 5 mill km men jeg ønsker å ta best mulig vare på bilen generelt.
Bilen er nå gått 15000 siden sist service i mai i fjor. Har merket i det siste at det er mer 'diesel' lyd i motoren ved pådrag enn tidligere.
Derfor vil jeg skifte nå.
Men som sagt så syntes han på delelager at det var tullete å bytte nå siden de nye oljene er så gode..
Gullsakar wrote:Hvilken olje bruker du?Kall'n wrote:Gullsakar wrote:Jeg har selv en 2010 model 140 hk og jobber i bygg og har mye småkjøring.
Jeg bytter hver 15.000 km på min. Aldri om jeg kjører 25-30.000 km uten å bytte det! Dette handler
om levetiden på motoren din.. Du gjør ihvertfall ingenting gale med å bytte oftere.
Edge pro lll 5w-30
Edge fst 5w-30
Kommer til å kjøpe Castrol 5w-30 longlife 3.
Her kan du se hvor bra de nye motorene er:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... 8&start=25
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... 8&start=25
Så grunnen til alle motorhavariene på 180-hesterene er nå med sikkerhet funnet? Vil det bli ettermontert oljekjøler på biler som allerede er solgt?Cyberscott wrote:noe av feilen på motorene er at olja blir for varm og blir motoren blir slitt ut. fra 2015 modellene blir det montert olje kjøler.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Gammel tråd som sikkert kunne vert fyllt på med mer erfaringer og opplysninger. Var innom forhandler i går og spurte om hva som ble sett på som årsak til de mange havariene på 180hp motoren som ble brukt i tidlige modeller av T5b.
Jeg fikk opplyst at det ikke var feil på EGR kjøler og ikke var olje temperatur, men en dårlig legering på sylinder veggene. Og at dette kun var på T5 motoren, ikke lignende motor i andre modeller såsom Amarok eller Crafter.
Jeg fikk opplyst at det ikke var feil på EGR kjøler og ikke var olje temperatur, men en dårlig legering på sylinder veggene. Og at dette kun var på T5 motoren, ikke lignende motor i andre modeller såsom Amarok eller Crafter.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Stemmer det. Kan måle innhold av metaller i oljen for å finne feilen, visstnok
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
Daniel_hoy
- Car: T4 2000, T5 2008
- Phone: 99551081