WBX DJ: Kan man bytte luftmengde måler med Luft masse måler

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

WBX DJ: Kan man bytte luftmengde måler med Luft masse måler

Post by Buss Marius »

Kan man bytte ut luftmengdemåleren i en DJ, med en Luftmassemåler alla den som sitter i en T4 TDI eller tilsvarende, måler?
Grunnen til at jeg spør er fordi Luftmengdemåleren i A6'n som skal donere motoren sin til Dennis, har samme type luftmengdemåler som i en T3 med DJ motor. Dette er en stor og klumpete boks, som tar mye plass, sammenliknet med det lille røret som siter i en T4 TDI. vil jeg kunne bruke bare luftmengde og temperatur sensor delen av en TDI sensor og vil signalene ha samme frekvens/styrke, slik at det er bare å lodde noen ledninger?
GLENN MARVIN
-
-
Car: T3SYNCRO
Phone: 91647900

Re: WBX DJ: Kan man bytte luftmengde måler med Luft masse må

Post by GLENN MARVIN »

Næ jeg tror ikke det.
Det jeg kjenner til er Gowesty som har lagd mere moderne motor styring til wbx. Her er det annet spjeldhus og lmm.
https://www.gowesty.com/product/electri ... -system?v=

De har brukt mye tid på å ta frem dette. Mener å ha lest at de brukte en lmm fra en Hyundai men at de brukte en annen modell etter det.
Du får søke på nettet og lese deg opp.
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff full camper.
89 orange Syncro halvpanel diesel.
88 blå Syncro diesel.
79 oransje Golf 1,5 automat
Ops, og en 1995 MB T1N

Kristiansand Bus-Depot.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tviler sterkt på at det går sånn uten videre. Det to helt forskjellige signaler, den "gammeldagse" mengdemåleren har et spjeld som påvirker et potmeter og som dermed gir en varierende motstand. De nyere massemålerne har såvidt jeg har skjønt en temperaturføler som varmes opp til en fast temperatur. Ved økt luftgjennomstrømning skal det mer strøm (og dermed mer effekt) til å opprettholde denne temperaturen, og det er effektforbruket som er signalet til hjernen som angir luftmasse.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Det var da som pokker. Da blir det å dissekere hele måleren og sette den inni luftfilter huset, med ett sportsluftfilter på.
Post Reply