Bakrute visker går ikke tilbake i posisjon

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
vetz
-
-
Car: 1995 Caravelle 2.4 AAB

Bakrute visker går ikke tilbake i posisjon

Post by vetz »

Bakrute viskeren min går ikke tilbake i startposisjon når jeg bruker den. Har ikke brukt den på en stund så oppdaget det nå nylig.

Hvis den går i normalt modus så vil den feks gå opp, men ikke gå ned. Ved neste intervall går den tilbake og stopper på et annet punkt. Hvis jeg holder inne for å aktivere spyleren går den frem og tilbake som den skal, men den går ikke tilbake i "parkeringsposisjon" når jeg slipper og intervallet er ferdig.

Har forsøkt å bytte rele uten at det hjalp. Skrudde av visker armen å satt den på igjen uten effekt.

Kan det tenkes at noe har løsnet i festet mellom arm og motor på innsiden av bakluken? Har forøvrig sett flere VW T4'er på veien med bakviskeren parkert i feil posisjon så ser ut som å være et problem andre har opplevd.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Bakrute visker går ikke tilbake i posisjon

Post by Der Postmeister »

Det er stort sett pga brent motor. Du bør demontere og sjekke at mekanismen går lett og ledig uavhengig av selve motoren. Hvis dette begynner å bli tregt så kan du tilslutt få pusseren stoppa midt på ruta.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vetz
-
-

Post by vetz »

Farten på viskeren er som før. Hvis det var treghet i mekanismen så burde vel hele viskeren bevege seg tilsvarende? Hver gang jeg har testet så har jeg hatt vann på bakruten, slik at friksjonen er minimal der.

Kan det være kabelen som gir intervall signalet som det er brudd i?
vetz
-
-

Post by vetz »

Når jeg ser diagrammet på https://www.t4-wiki.de/wiki/Heckscheibenwischer så kan det mistenkes at det er stoppbryteren i motoren som er ute av synk/defekt.

Får bytte over viskermotoren fra delebilen å se om det hjelper. Neste steg blir å teste kablene.
vetz
-
-

Post by vetz »

For å følge opp denne så var problemet at kabelen som gir intervall signalet som ikke hadde god nok kontakt med viskermotoren.
T4aWayOfLiving
Car: T.4D 1998
Phone: 47170187

Post by T4aWayOfLiving »

Har samme på min. Løst d midlertidig med å ikke bruke den [emoji6][emoji6]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Post Reply