Vannpumpe gåen? T5 California 2,5 AXE

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
bjojor
Car: T5 California 2,5 (AXE 174hk) 4motion

Vannpumpe gåen? T5 California 2,5 AXE

Post by bjojor »

Mistenker at det lekker noe vann inn i oljen på bilen, bildene er tatt i går i rundt -12 grader. Usikker på nøyaktig hvor nivået har vært på kjølevannet, men har sjekket innom før og mener det har vært høyere.

Forrige service var for ca 1 år siden på 86k, bilen har nå gått nesten 100k nøyaktig. Har eid bilen siden mai, og har oppført seg eksemplarisk så langt. Tror ikke vannpumpe har vært byttet, kun fulgt vanlig serviceopplegg hos litt ymse verksteder rundt Ålesundstraktene (ikke møller).

Er det bare å parkere til man har fått byttet vannpumpe, eller det er innafor å bruke den en uke ish mens man venter på deler? Litt ugreit uten bil en uke kjenner jeg...
Møller skulle ha 3k for ny vannpumpe, men ser vel at man kommer under halvparten

Link til noen bilder av innsiden av oljelokket og nivå på kjølevæske:

https://share.icloud.com/photos/0czLVDj ... 3OORPmbiTQ
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Vannpumpe gåen? T5 California 2,5 AXE

Post by Der Postmeister »

Parker den over natta og peil olja. Har du da olje langt oppa pinnen, langt over Max, så er det ganske sikkert vannpumpe.
Starter du den, er denne muligheten spolert.
Og kjøre med vann i olja er ikke akkurat glupt, men du må bestemme sjøl. Det er iallefall å be om trøbbel. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
silenhag
-
-
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794

Post by silenhag »

De tidligere T5:ene (2004-2006, AXD/AXE) hadde evt svakere/dårligere vannpumpe enn senere modeller (!). Det man kan gjøre i tillegg til det som postmeister skriver, er at slippe litt på bunnplugg (kald motor over natten) å se hva som kommer ut. Er det vann i oljen vil det ligge på bunnen å komme ut først.
MEN asså du har en svært verdifull bil. AXE uten dpf (!) lav km stand. Kanskje den beste motoren som finnes til disse biler. Jeg hadde byttet vannpumpe asap. Den motoren går nesten ikke å erstatte.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
bjojor

Post by bjojor »

Det er ikke snakk om mye vann pr nå uansett, så er i så fall heeelt i startfasen, vil jo ikke tro vannet kommer fra noe annet sted? Toppakning?
Bestilte ny pumpe nå, så får vi sjå. Prøver å få byttet neste uke og klare meg uten bil til da.

Er det noen kvalitetsforskjell på kjølevæske som er verdt å bry seg med, eller er det bare å kjøpe hos Biltema?
Der Postmeister
-
-

Ikke spør meg. Jeg kjøper tilogmed den hos VW
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
bjojor

Post by bjojor »

Har lest litt rundt, og virker ikke som om folk mener det er helt krise med litt kondens på korken, særlig ikke om man kjører mye småturer. Får heller inntrykk av at det er ganske vanlig om man kjører mye korte turer i kaldt vær. Jeg bor i sentrum oslo og kjører til Kalbakken hver morgen, så motoren rekker jo ikke bli kjempevarm før den kjøler seg ned igjen. Skal få bygd om webastoen slik at jeg får fjernkontroll, det hjelper nok.

Ikke vært noen endringer på de siste dagene, og oljen på peilepinne ser fin ut. Men bilen begynte jo å mase om "Service Jetzt" for kort tid siden, selv om møller mener den ikke skal inn før om 15k til på tellern. Er det reelt en sensor som løser ut på oljekvalitet i disse bilene?

Lar den uansett stå over helgen og bytter pumpe når den kommer neste uke, så er jeg sikker. Skulle bytte olje og filter likevel, så blir bare en litt lenger kveld i garasjen.

Ps: Er det det riflete området som er min-max på peilepinnen, eller er det mellom "klumpene" på pinnen? Dårlig bildet under der man ikke ser det riflete området, men det er mindre enn mellomrommet mellom konene som er merket min-max. Har hørt begge deler

Image
Der Postmeister
-
-

Olja på pinnen ser fin ut uansett. Det er hvor langt opp på pinnen som er interessant. Er det da gjerne opp til den oransje dingsen der, så er du ganske sikker på vannpumpe. Vannet ligger nederst så du drar pinnen gjennom oljelaget hele veien.
Rifla er greit.
Jeg har jobba på VW og synes jeg så nok pumpehavari, så jeg skifta hver 60 på min bare for å være sikker. Du må skifte olje og. Når du tar ut pumpa renner vannet ut i bunnpanna. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
bjojor

Post by bjojor »

Liten update: Fikk ødelagt vannpumpe i posten i går (slått av en bit av impeller under transport) fra autodeler.co.uk, så rådyra var plutselig veldig gode.
Silenhag tipset om en brukt pumpe i Østfold, så da ble det kjøring dit og jobbing utover natten.
Spent på hvordan de håndterer reklamasjonen. Har uansett vel tapt ca 450,- bare på mva og gebyr, mer hazzle å få det igjen enn å bare ta tapet.

Den gamle pumpen så omtrent ut som de fleste det ligger bildet av her på forumet, masse sort gørr mellom pakningene.
Jeg innbilte meg at det av 2 lag med pakninger for å ha en backup om den ene lekker litt, men når jeg har pumpene i hånda ser det jo ut til å være fri flyt fra et hull i pumpehuset og ut gjennom impeller? Eller er det bare at det ser slik ut?

Kjølevæske og olje så fint ut, fylte på med kjølevæske og lot den gå varm før jeg slapp ut olja, virker fin i farta.

Det fulgte ikke med nye skruer til noen av pumpene, så ble en snartur innom møller på morgenen idag. Jeg holdt på å ødelegge hodet på den ene da de 12-kantpipene til biltema er litt tjukke til at man kommer godt til, men gikk akkurat å få den ut. Men ødela hodet litt på ene skruen.
De hadde bare en skrue liggende, men jeg antar det går fint å bruke den ene gamle som hadde uskadet hode.
Så stalltips til andre: Kjøp 12-kanthode med litt lenger "bit" en biltema sine, og kjøp skruer på forhånd.

En ting til: Pleier dere å løsne nederste skrua på peilepinne? Jeg tror kanskje det jeg brukte mest tid på var å få den på plass igjen. Jeg er 190 og har lange armer, var bare så vidt jeg rakk ned for å remontere den. Dersom det egentlig er unødvendig vil jeg anbefale å la den sitte...

En ekstra stor takk til Silenhag for lån av verktøy og tips om pumpe når nøden var størst! :)
silenhag
-
-

Post by silenhag »

Gratulerer til vellykket arbeid.

De hullet i siden mellom pakninger på vannpumpe har jeg tolket som at evt lekkasje gjennom aksling går denne veien, for å så nå sladreslange som finnes på 2004-2006. Men som du nå fått erfare er dette mellomrom ofte proppet opp med sort gørr, slik at vannet ikke kan komme seg ut av sladreslange. Antar at det er derfor vw fjernet sladreslange fra 2007 fordi den ikke gjorde noen nytte.

Ja, 12-kant M10 kan være bra at ha lang type da boltene sitter et stykke inn i vannpumpehullet. Kan også være bra at ha to av disse (og to mindre sperrhåndtak) slik at man kan ha de på plass på de to boltene hele tiden når man skrur de inn og dermed presser pumpen inn. På den måten kan man presse mer jevnt og slipper å flytte verktøyet mellom de to boltene, noe som er tungvint. På en bil jeg byttet vannpumpe på var disse bolter umbraco btw.

Første gang løsnet jeg også peilepinne helt. Men det var et rent helvete å få på plass igjen. Nå løsner jeg bare den øverste bolten oppe ved topplokk slik at peilepinnen kan beveges litt.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-

Post by silenhag »

Bilder på den/de vannpumper som blitt diskutert her de siste to dagene finnes nå i følgende tråd (de bilder som ble postet idag 8 feb. -19):

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... 18#p352718
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Post Reply