Etter å ha stiftet bekjentskap med dette kan jeg godt dele med meg av denne fiks.
Hva jeg kan se så er det tre vanligste feilen ødelagt vannpumpe, eller slangen løsnet fra vannpumpe eller feil i micro switch inne i kranen. I tillegg kommer gåen sikring selvfølgelig. Sitter under førersete, 5 amp. Jeg hadde to 5 amp, begge var hele.
Jeg startet med å sjekke vannpumpa som sitter inne i vanntanken. Adgang via lokk som man finner inne i klesskapet.

Dette lokk sitter så inni helvete på ren skandinavisk. Du må tilvirke et verktøy. Jeg tok et flatjern jeg hadde liggende og bore hull + satte in to bolter.

Det er 2 ledninger in i vanntanken, en til vannpumpa og en til nivå-flottør. Disse kobles bort ved hurtig kobling.
Vannpumpa er blå og ligger løst ned i tanken i et hjørne hvor tanken er støpt for å ha vannpumpa liggende. Fra vannpumpa går en slange opp til en kobling i ovre del. Denne kan løsne her har jeg lest på nettet. Man vil da høre vannpumpen gå og vannplask inne i tanken uten at det kommer vann på krana.

Jeg tok ut vannpumpa helt for å prøvekjøre den i en bøtte men fant ut sen at det ikke er nødvendig siden det går fint å få den prøvekjørt på plass. Jag koble den til en gammel batterilader jeg hadde, 12 volt og da gikk den i gang uten anmerkning. Er den ødelagt kan man bestille den på nett. Jeg målte merkelig nok 12 v med multimeter på ledningen fra vannkranen (med vannkranen på), men med vannpumpen koblet til ledningen ble det bare 0.9 v.
Du bør også blåse med munnen i slangen fra vannpumpen for å sikre at det ikke er noe motstand ut til vannkrana.
Deretter demonterte jeg hele vannkrana for feilsøking i den enden. Trenger du en ny vannkran så finnes det hos bobilforhandler eller for eksempel her: https://www.reimo.com/de/630097L-wasserhahn_chrom/
Skal visst sitte en ”micro switch” inne i den som kan feile. Det sitter en hurtigkobling under sink som er meget enkel at løsne. Fant ut at om jeg kortsluttet denne så startet vannpumpen i vanntanken. Dermed må feilet være i den der micro switch greia. Dette med å kortslutte hurtigkoblingen bør være det første man prøver.

For å komme åt micro switchen på rett sett, så vrir du litt på håndtaket (setter på vannet) bare sånn at den ikke er stengt, og så trekker du det lille håndtaket rett ut så løsner det. Inne i der ser du micro switchen. Gjør du på feil måte, det vil si trekker rett ut uten å ”sette på vannet” så vil en lite fjær sprette til værs (noe jeg selvfølgelig gjorde). Jeg rengjorte kontakten med hva jeg hadde, litt filler og elektro-rens fra biltema. Det virket fint og plutselig fungerte alt helt glimrende.

Monterte alt sammen igjen og gledet meg over å ikke gi en krone til dyre verksteder som bare vil skifte hele enheter.