Opplever en grusom romlelyd fremme på min T5 2012-modell, kjørt ~80.000km
Det hele startet for ca. 2 år siden etter å ha hatt bilen inne på service hos Møller Bil. De påstår at det skyldes dekkene (som da var helt nye). Har prøvd andre dekk, men samme romlelyd er å høre. Prøvd et par andre verksted i distriktet også uten hell. Bilen var helt topp før dette besøket.
Symptomer:
- Ingen hørbar romling ved kjøring på nylagt asfalt. Heller ingen ulyder ved lett/hard svinging. Alt ok.
- På all annen asfalt, uansett grovhet, så er romlelyden tilstede og treffer egen-resonans på rundt 60km/t. Kjennes/høres allerede fra 10km/t. Ingen forskjell ved svinging.
- Noe vibrasjon kan kjennes på gass-pedallen ved 60km/t.
- Har jeg 2 passasjerer med meg, virker det som om romlelyden blir noe svakere.
Verdt å nevne: Det kom noen knake og smellelyder fra fremme også for 2 år siden (begge sider), hvor Møller Bil byttet støtdemper og hjullager på høyre side for et par måneder siden. Dette ble dekket av fabrikkgarantien. Jeg spurte hvorfor de ikke byttet på venstre side samtidig og fikk til svar at de ikke så det som nødvendig... I tillegg til dette hadde de smurt opp noen foringer fremme som de tidligere har påstått var helt normale lyder... Knake/smelle-lydene ble endelig borte, men hører de nå sniker seg sakte innpå igjen (høyre side).
Tiltak så langt:
- Hjulstillingskontroll m/noe justering, ingen forskjell.
- Prøvd andre dekk og forskjellig trykk, ingen forskjell.
- Andre verksted inkl. NAF har bekreftet romlelyden men finner heller ikke ut av det.
- Kikket under selv. Alt av foringer og gummi ser hele og fine ut. Som om de skulle vært nye.
For å være helt ærlig, jeg aner ikke hva jeg bør gjøre videre. Bilen har det ikke bra, ikke jeg heller
Tar imot alt av råd med stor takk!