Gassflaske til campingbil

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Ingarb
Car: T5 California
Phone: 90060611

Gassflaske til campingbil

Post by Ingarb »

Jeg har en T5 California campingbil men trenger to stk gassflasker som passer. Hvor får jeg kjøpt disse.
silenhag
-
-
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794

Re: Gassflaske til campingbil

Post by silenhag »

Spørs på hvilken type gassflaske det gjelder. Det kan variere avhengig om bilen er sålt i Norge, importert eller annet?

Jeg har sett tre typer..kanskje finnes det flere?

Image

Image
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-

Post by silenhag »

Trådstarter har ikke hørt av seg.
Jeg skriver litt om hva jeg tidligere funnet ut, slik at folk som søker på forumet finner svar.

Min bil er importert fra Europa. Når jeg køpte den her i Norge var det en G3 flaske i bilen (til venstre i bilde). Denne var trolig fylt med butan/blandgass, siden den ikke fungerte på vinteren. Jeg fylde da opp med propan på LPG stasjon ved Ullevålstadion (men på andre siden ring 3). Fyren der bare åpne opp flaske og tømte ut all blandgassen rett ut på bakken. Jeg tok noen skritt bakover hvis alt plutselig skulle ta fyr :shock: Et år senere (gassen er bare til to kokebluss og rekker lenge) skulle jeg fylle på nytt. Da var visst flasken mer enn 10 år å ikke lov å fylle mer. I Sverige er det 15 år, men de sa at det bare var lov å fylle blandgass på den G3 flasken :evil: Så jeg prøvde å skifte til 2012 flaske (til høyre i bild) og det gikk etter at jeg kjøpt adapter fra Sverige (M14 til M16) http://www.fogas.se/shop/2471---adapter-m16-till-m14/
Jeg kjøpte 3 ekstra adaptere som jeg ga til LPG Romerike (Skjærvaveien 38, 1466 Strømmen) ! og fikk derfor god deal med ny flaske + påfyll. Denne 2012 flasken er litt vanskelig å få på plass (bitte litt større diameter) men det går. Mest optimal flaske er trolig den P6, men jeg gidder ikke å holde på mer med koblinger og adaptere.

Så min anbefaling er å ta kontakt med din lokale LPG stasjon, for eksempel LPG Romerike (Skjærvaveien 38, 1466 Strømmen).

Image
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
bjojor
Car: T5 California 2,5 (AXE 174hk) 4motion

Post by bjojor »

Takk for info!

Jeg leter etter gassflaske til min da det ikke fulgte med min ved kjøp. Er ikke den P6 for stor for å passe? den er vel typ 30cm i diameter (mot rundt 20 for 2kg-typen og 907)
Er vel ikke noe i veien for å bare bytte regulator til en M14 som passer den 2kg? er vel endel mer plass nedi der pga lavere høyde på flaske, så burde vel ikke få noen konflikt.
silenhag
-
-

Post by silenhag »

bjojor wrote:Takk for info!

Jeg leter etter gassflaske til min da det ikke fulgte med min ved kjøp. Er ikke den P6 for stor for å passe? den er vel typ 30cm i diameter (mot rundt 20 for 2kg-typen og 907)
Er vel ikke noe i veien for å bare bytte regulator til en M14 som passer den 2kg? er vel endel mer plass nedi der pga lavere høyde på flaske, så burde vel ikke få noen konflikt.
Ja helt riktig av deg! Ser nå at en P6-flaske har diameter 300mm og den 2kg 215 mm. Jeg prøvde en flaske som jeg trodde var P6 (helt lik den i bilde) og den passet helt fint ned i hullet. Men dette kan altså ikke ha vært P6...vet ikke hva slags flaske det kan ha vært da :? ...men de LPG Romerike har slike...

Anyway, ja sikkert mulig å bytte regulator som passer til 2kg flaske. For meg var det lettere å bruke adapter M14\M16...Men koblinger og slikt kan variere fra bil til bil så her må man gjøre det som er best for det man har :)
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
bjojor
Car: T5 California 2,5 (AXE 174hk) 4motion

Post by bjojor »

Han jeg kjøpte fra hadde en liten kompsittflaske som gikk nedi, men med vanlig quickkobling fikk man ikke skrudd igjen lokket til rommet der gassflasken står. Så han hadde den bare utenfor bilen på natterstid for å sikre seg mot lekkasjer. Usikker på hvilken det var, skal se om jeg finner ut.

Jeg ønsker nok å ha den 2kg, blir jo ikke brukt så mye, og en ny regulator koster jo noen få hundrelapper. Litt lettere å ha noe som kan byttes og ikke må refylles, selv om den ikke kanskje er den aller enkleste å finne langs veien.
Italjohn
-
-
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119

Post by Italjohn »

Noen som kjenner til denne lille flasken?
Jeg kunne tenke meg å byggeom mitt gass-system, og ønsker en flaske jeg kan inne i skapet under vasken.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
AGAs tradisjonelle stålflasker er holdbare, og fordampningsevnen er nesten like god som i aluminiumsflaskene.
Stålflasker fås i ulike størrelser og med husholdnings -(click-on) alt. liten campingventil.

Produktdata
Flaskestørrelse: 0,34kg
Kobling utløp: Liten campingiventil
Fargmerking: Blå flaske
Fyllingstrykk: 7,4 bar.

Image

Alternativt denne:

Produktdata
Flaskestørrelse: 2kg
Kobling utløp: Liten campingiventil
Fargmerking: Blå flaske
Fyllingstrykk: 7,4 bar.

Image
https://shop.aga.no/shop/no/no-ig/propa ... 6#product1
silenhag
-
-

Post by silenhag »

Italjohn wrote:Noen som kjenner til denne lille flasken?
Jeg kunne tenke meg å byggeom mitt gass-system, og ønsker en flaske jeg kan inne i skapet under vasken
Ja, jo jeg kjenner til de flasker du viser til.
Den 2 kg varianten (2012) har jeg i bilen min. Egentlig bittelitt for stor diameter, men går å få ned i hullet bak hvor man skal ha propanflaske.
Skjønner ikke helt hvorfor du vil bygge om å ha flasken inne i skapet...(?). Husk at det kan være farlig. Man bør ha den i et lukket utrymme med ventilasjon i bunn ut av bilen, slik som i hullet bak. Dette fordi at gassen skal renne ut av bilen ved evt lekkasje.

Den første flasken 0,34 kg syns jeg er for liten. På tur ved daglig bruk trur jeg ikke at den vil rekke i mye mer enn en ukes tid.

Her følger en svensk nett side som har meget godt sortiment innen gass:
http://fogas.se/gasolflaskor/index.html
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Italjohn
-
-
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119

Post by Italjohn »

silenhag wrote:
Italjohn wrote:Noen som kjenner til denne lille flasken?
Jeg kunne tenke meg å byggeom mitt gass-system, og ønsker en flaske jeg kan inne i skapet under vasken
Ja, jo jeg kjenner til de flasker du viser til.
Den 2 kg varianten (2012) har jeg i bilen min. Egentlig bittelitt for stor diameter, men går å få ned i hullet bak hvor man skal ha propanflaske.
Skjønner ikke helt hvorfor du vil bygge om å ha flasken inne i skapet...(?). Husk at det kan være farlig. Man bør ha den i et lukket utrymme med ventilasjon i bunn ut av bilen, slik som i hullet bak. Dette fordi at gassen skal renne ut av bilen ved evt lekkasje.

Den første flasken 0,34 kg syns jeg er for liten. På tur ved daglig bruk trur jeg ikke at den vil rekke i mye mer enn en ukes tid.

Her følger en svensk nett side som har meget godt sortiment innen gass:
http://fogas.se/gasolflaskor/index.html
Takk for svar.

Jeg skal ha den i min T3, og det er et hull i gulvet i ett av skapene, da det har vært en stor propanflaske der fra før av. (Da kunne ikke lokket lukkes)
Jeg kommer ikke til å bruke kokemulighetene i bilen så mye, da jeg har planer om et portabelt kokeapparat for utendørsbruk.
Gasmängd Höjd Diameter Gasolsort Vikt
1900 g 220 mm 215 mm 100 % propan 5.1 kg
tischi
Car: T5 California 2008

Post by tischi »

Hei,

Jeg leter etter en byttestasjon som har den blå 2 kg stål flaske i Trondheim omrade.
Vet noen av dere hvor jeg kan bytte den?

Takk på forhånd!
tischi
Car: T5 California 2008

Post by tischi »

Hei igjen,

hvis noen andre leter etter denne 2 kg propangas flaske i Trondheim omrade: den kan byttes hos Swedol i Tiller eller fylles opp hos Propan Senteret i Sluppen.
Post Reply