Turbo regulering

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Turbo regulering

Post by Needforspace »

Har en AAZ med original turbo og pumpe. Pumpa er utstyrt med boost-pin fra Brickwerks. Har justert litt opp og ned og nå sist sett litt nærmere på overføringen fra gasspedal til pumpearm.
Sitter med litt inntrykk av at "området" til wastegate er for stort. Om jeg regulerer for å få trykk, ( 1 bar eller der omkring) tidlig, før jeg har 110kmh på fjerde gir, så blir det mye for høyt på lavere gir.
Det er som om kapasiteten på wastegate er for liten, den skulle åpnet mer når den åpner og sikkert også raskere på/av.
Har noen et godt forslag?
Popoff i tillegg kanskje? :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-

Re: Turbo regulering

Post by Needforspace »

Ingen som har noen tanker rundt temaet som også vil skrive de?
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Jeg kjenner ikke igjen din beskrivelse ifra sånn som min AAZ oppfører seg. Når jeg har justert wastegaten til rett ladetrykk så stiger trykket raskt opp til innstilt trykk, og så er det bom stopp på feks 1,2 bar. Dette skjer i både første andre og til dels tredje gir. Når jeg sier tildels tredje, er det rett og slett fordi aksen er såpass begrenset her at det tar litt tid å nå innstilt ladetrykk. Samme i fjerde, her tar det en stund før max ladetrykk er oppnådd. Men felles for alle gir er at den aldri overstiger innstilt ladetrykk.

Jeg har en fin oppoverbakke i 80 sone like i nærheten her, og bruker som regel andre gir når jeg stiller wastegaten.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Hvor fort kjører du på fjerde når du kommer opp i feks 1 bar? Har ikke turteller derfor hastighet.
Vi har vel ikke så ulike dekk dimensjoner. Jeg klarer 84kmh på tredje så da regner jeg med at jeg har 4200rpm.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Hvor fort kjører du på fjerde når du kommer opp i feks 1 bar? Har ikke turteller derfor hastighet.
Vi har vel ikke så ulike dekk dimensjoner. Jeg klarer 84kmh på tredje så da regner jeg med at jeg har 4200rpm.
Det er jeg sannelig ikke sikker på, men vi snakker nok motorveifart her...
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Nå er det lite motorveier her så det hører til sjeldenheter at jeg kjører lovlig over 80. Da hadde det vert fint å fått 1-1,2 bar i feks 70kmh i fjerde gir uten å få 2 bar på 3. gir i samme hastighet. For meg ser det ut til at wastegate ventilen ikke har tilstrekkelig kapasitet til dette, sikkert sånn det skal være men ikke sånn jeg vil ha det.
Men det er ikke noe problem å få til 1,2 bar på fjerde gir i 70 bare jeg skrur inn skruen nok altså.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Post Reply