Svak ule/pipelyd - mistenker girkasse

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
oak
-
-

Svak ule/pipelyd - mistenker girkasse

Post by oak »

2007 T5 174hk automat, gått ca 160000

Har begynt å legge merke til en relativt høyfrekvent ule/pipelyd (ikke høy, men ligger som bakgrunnstone) typisk når jeg kjører på motorvei i 100-115. Målte med en lydspektrum app på telefonen og hvis det er den lyden jeg tror jeg ser der så har den en frekvens på ca 2000Hz ved denne hastigheten. Frekvensen er uavhengig av motorturtall, men endres med kjørehastigheten. Høres best ved lavt til moderat pådrag, dvs. det som skal til for å holde farten oppe på flatmark og oppoverbakker. Ved kraftigere pådrag tror jeg lyden er relativt konstant, men jeg hører den ikke så godt da den blir overdøvet av annen motorlyd. Slipper jeg av på gassen slik at det ikke er noe som helst belastning på drivverk blir lyden helt borte.
Vet ikke hvor lenge lyden har vært der, en har nok hørt den noen måneder. Kan ikke si at den har tiltatt noe i styrke.

Noe kjent problem som kan passe til disse symptomene?

Mitt resonnement er at dette er noe i forbindelse med utgående del av girkasse. Er det sannsynlig at noe tannhjul i girkassa kan begynne å lage lyd? Kanskje nærliggende å tenke et gåent kulelager, men tidligere erfaring med dårlig kulelager gir mer en slags rumle-lyd.
'07 VW T5 California, 174HK tip.
maasoey
-
-
Car: 06 Multivan 2,5 aut, 08 Transporter 2,5 4motion.

Re: Svak ule/pipelyd - mistenker girkasse

Post by maasoey »

Er det støttelager på den ene drivakselen?

Kan være noe slikt.

Min har gått 163.000, håper ikke jeg får den lyden...
Boye
Car: T5 California 2007
Phone: 97017226

Post by Boye »

Har du byttet olje på automatkassen?Jeg har California T5, 2006, 174 HK, 145000 km. med automatgear. Jeg foretok oljeskift med såkalt flushing av automkassen ved 120000. Opplevde mykere gearing etterpå. Jeg kommer til å flushe automatkassen hver 60000 km. framover. Automatgear oljen er ikke evigvarende!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
oak
-
-

Post by oak »

Byttet olje på girkassa siste ved en reparasjon av den for ca. 60000 km siden. Tenke jeg skulle skifte olje igjen på den nå uavhengig av denne lyden.
Boye
Car: T5 California 2007
Phone: 97017226

Post by Boye »

Vanlig oljeskift på automatkasse innebærer at mindre enn 50% av oljen blir byttet, hoveddelen av den gamle oljen forblir faktisk i kassen. Flushing innebærer at kassen inkludert fllter blir skikkelig rengjort og all gamle oljen blir tappet ut og erstattet med ny. Jeg tror dette er viktig for både funksjon og holdbarhet. Jeg betalte kr. 5000 for arbeid og ny kvalitetsolje og kommer til å få dette gjort hver 60'km framover. Det er en del både merke og spesialverksteder som utfører dette og du finner lett informasjon på nettet.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
oak
-
-

Post by oak »

Har nå hatt bilen inne til rutinemessig oljeskift på girkassen hos RATS. De hadde forventet å finne partikler på magneten i bunnkassen i girkassen og/eller unormal oppførsel ved giring hvis det hadde vært et dårlig lager i girkassen. Men de fant heldigvis ikke noe unormalt. De vurderte også oljen til å være bra nok til at flushing ikke var nødvendig og gjorde et standard oljeskift (hvor kun ca 50% av oljen faktisk skiftes).

Men jeg har en ny mistanke om hvor problemet er. Kikket på drivverket i forbindelse med omlegging til sommerhjul og ser at støttelageret til høyre drivaksel er vått av olje/fett, og har kastet fett i området rundt. Så hvis dette har gått slik en stund kan det jo hende det er synderen. (i såfall var maasoey spot on i første svar).
Post Reply