eukontroll

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
danielmm
-
-
Car: 2002 T4 2.5TDI
Phone: 48050458

eukontroll

Post by danielmm »

Hei. Har en 2003 t4 2.5tdi. Bilen er original.
Bytta skiver og klosser bak idag
Smurt opp armen på calipper så håndbrekk fungerer som det skal.
Har også sveisa hull i eksosanlegget. Nekter å kjøpe nytt foreløpig. Ble nå tett etter jeg sveisa.
Har gådd over bilen men finner ikke noe galt. Finner heller ikke noe rust.

Men det jeg lurer på er at om det er noe som er gjenganger på t4 der det er garantert man må bytte hver gang på eukontroll? Isåfall hva?

Alt elektrisk funker som det skal også.
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: eukontroll

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Er ikke sjelden man må skifte et styrestag eller nedre bærekule. Men nå har du en av de nyeste T4ene, den er på sitt femtende år, så alt kan ha skjedd [emoji3]
danielmm
-
-

Post by danielmm »

Runewilliam_Mercury1952 wrote:Er ikke sjelden man må skifte et styrestag eller nedre bærekule. Men nå har du en av de nyeste T4ene, den er på sitt femtende år, så alt kan ha skjedd [emoji3]
Jeg kjøpte bilen i september. Stått iro i 2mnd før jeg kjøpte den. Ifølge forrige eier var bilen kjørt 50mil siden forrige EU kontroll. Så + det jeg har kjørt så skal den være kjørt knapt 5000km siden sist EU. Bilen virker tight og fin. Ingen ulyder. Ingen lekkasjer heller. Motor er tett og fin
danielmm
-
-

Post by danielmm »

skal bestille time på mandag.
Kan jo ikke akkurat bare bytte deler for å bytte før EU. Er jo unødvendig synes jeg
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

kan jo gjøresom flere gjør, å ta en prøve-PKK hvor du får smørbrødlista med ting som må tas. Så tar du og fikser de og deretter retest med godkjenning.
Bussnr.5
Car: 2.4 1994
Phone: Nittisjunullsju6920

Post by Bussnr.5 »

Kanskje ikke nødvendigvis bytte, men sjekk lastavhengig ventil, at denne er bevegelig.
Mvh
Espen
danielmm
-
-

Post by danielmm »

Bussnr.5 wrote:Kanskje ikke nødvendigvis bytte, men sjekk lastavhengig ventil, at denne er bevegelig.
Mvh
Espen
hvor står den?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

På mine T4'ere har en gjenganger vært håndbrekkfunksjonen, dvs tjafs bakover som rett før PKK ryker 8)

Tipset jeg fikk er enkelt og greit å legge seg nedunder bilen og smør opp alt som ser ut som metall på det som kommer fra håndbrekket foran, og bakover. Det er slett ikke antirustbehandlet så en innsausing av f.eks owatrol eller annet lanolin/sauefettbasert er på sin plass. I skrivende stund slo det meg at det har jeg ikke gjort på bilen nå og den skal inn til sommeren...

Tenningsbakstykket ryker i ett sett og for et godt ord, så om ikke annet ha en i beredskap vil jeg si er en god ting. Dette er den dingsen som tuppen på nøkkelen skal berøre når du har nøkkelen i tenninga, i praksis bryteren som gir signal til tenninga lenger fram og ting kan begynne skje etter at du har stroppa deg fast i setet. Uten at den virker blir det lite action.

Sånn til du har parkert og skal inn og avlevere nøkkel på bilen, ikke glem å ha varselstrekant, refleksvest og vognkort synlig for mekanikeren som skal ta testen. Har p.h fått mangel pga at jeg antok det var såre vel å ha varselstrekanten på den plassen den skal være på når den ikke er i bruk, på Tyskerbrakka - da sammen med jekken i oppbevaringsrommet bak venstre bakre hjulbue... De av oss som har camper skal ha minimum 2liters brannslukningsapparat, og alle papirer insisterer på at det "skal" være pulver men sånn i all sindighets ånd her, så tolker jeg det pålegget i ren trass til å være "skal minimum være" puklverapparat og at et skumapparat som dekker samme bokstavserie papirene krever, er bedre enn pulver. Hvorfor ? Det skjønner man når man har tømt et pulverapparat noe steds hen...

Bytt viskerblader foran 6 bak, om du har visker bak. Gå rundt bilen og sjekk alle pærer virker, det er folk på forumet som med viten og vilje leverer inn bil med defekte lyspunkt og samtidig tillater seg bli overasket over at det kom på mangellappen :wink: (Til vedkommedes forsvar, så visste han at det kom tyngre feil på mangellappen og han ville ha første gangs test som en rettesnor over hva som måtte gjøres med bilen. Og da kan man jo droppe enerfeil, eller hva det nå var).

Dersom du som meg har rose etter steinsprut midt i "A4-arket" som man skal "tenke seg" når man sitter rett opp og ned i førersetet, så krever lista over kontrollpunkt i PKK at frontruta byttes. (som min kompis som leverte bil med defekte lamper, tar jeg en før-test og en "ordentlig" test til sommeren for jeg må vite hva som skal gjøres med bilen anyroads). Mener det er NOK 2.000,- på forsikringa for FM-antenne med tona glass og med mørkt felt øverst.
danielmm
-
-

Post by danielmm »

hei rudeboy. tenker ganske likt vi ja.
i helga som var bytta jeg skiver og klosser bak og da smurte jeg opp alt som har med håndbrekk å gjøre. så brekket er jamt og funker som det skal.
varseltrekant og vesten bruker jeg alltid å legge i passasjersete forran. dem er lat på verkstedet. gidder ikke lete litt etter det.
alt av lys er iorden. alt av elektrisk er iorden.
den dingsen bak nøkkelen du prater om heter tenningsbryter. denne bytta jeg for.. tjaa 3 uker siden? TRODDE det var feil med den. viste seg at det var ledningsbrudd. bytta ledning og tenningsbryter så det er nytt. startmotor er også ny. bilen er jævli lettstarta selv i -15 ute. ingen tørning. starter med engang man vrir om nøkkelen etter man har gløda. ryker heller ikke.
motor er tett og fin. ingen antydning til svetting eller lekkasjer.

trenger da ikke brannslokker i min? er en transporter med 3 seter forran. varebil med grønne skilt. vært det siden den var ny.
eksosen har jeg lappa(var hullete, STORE HULL) kappa bort og sveisa på nye rør der det trengtes så den er tett og fin. dekkene er flunke ny.
Bussnr.5
Car: 2.4 1994
Phone: Nittisjunullsju6920

Post by Bussnr.5 »

Du finner'n under bilen,midt i mellom bakre bærebruer. Sjekk at armen på den ventilen bremserørene går inn i og ut av kan beveges opp og ned.
Mvh
Espen
danielmm
-
-

Post by danielmm »

Bussnr.5 wrote:Du finner'n under bilen,midt i mellom bakre bærebruer. Sjekk at armen på den ventilen bremserørene går inn i og ut av kan beveges opp og ned.
Mvh
Espen
Takker
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

danielmm wrote:hei rudeboy. tenker ganske likt vi ja.
i helga som var bytta jeg skiver og klosser bak og da smurte jeg opp alt som har med håndbrekk å gjøre. så brekket er jamt og funker som det skal.
varseltrekant og vesten bruker jeg alltid å legge i passasjersete forran. dem er lat på verkstedet. gidder ikke lete litt etter det.
den dingsen bak nøkkelen du prater om heter tenningsbryter. denne bytta jeg for.. tjaa 3 uker siden? TRODDE det var feil med den. viste seg at det var ledningsbrudd. bytta ledning og tenningsbryter så det er nytt. startmotor er også ny. bilen er jævli lettstarta selv i -15 ute. ingen tørning. starter med engang man vrir om nøkkelen etter man har gløda. ryker heller ikke.

trenger da ikke brannslokker i min? er en transporter med 3 seter forran. varebil med grønne skilt. vært det siden den var ny.
eksosen har jeg lappa(var hullete, STORE HULL) kappa bort og sveisa på nye rør der det trengtes så den er tett og fin. dekkene er flunke ny.
Nja, tenningsbakstykket har en (tennings-)bryter i seg, det er så.

Mekanikerne har sine arbeidsoppgaver som definerer hvordan en jobb skal gjøres - de slipper å lete bak i fremmede biler. Jeg måtte bare forklares at de ikke skulle annet enn rundt om og ikke annet inne i bilen enn sitte på førersetet, før jeg innså det 8)

Brannslukker trenger alle den dag de trenger det, som en kompis på lønningslista for en brannstasjon pleier si det. Du er ikke pålagt det ifm bilens kjøretøyklasse, vi med campere er. Trur jaggu det bare er Yarisen jeg hadde etpar år jeg ikke har hatt slukker i, den var på det tidspunktet flett ny så jeg antok jeg ikke kom til å stoppe for noen som behøvde låne slukkeren :wink:
danielmm
-
-

Post by danielmm »

Rudeboy wrote:
danielmm wrote:hei rudeboy. tenker ganske likt vi ja.

Nja, tenningsbakstykket har en (tennings-)bryter i seg, det er så.

Mekanikerne har sine arbeidsoppgaver som definerer hvordan en jobb skal gjøres - de slipper å lete bak i fremmede biler. Jeg måtte bare forklares at de ikke skulle annet enn rundt om og ikke annet inne i bilen enn sitte på førersetet, før jeg innså det 8)

Brannslukker trenger alle den dag de trenger det, som en kompis på lønningslista for en brannstasjon pleier si det. Du er ikke pålagt det ifm bilens kjøretøyklasse, vi med campere er. Trur jaggu det bare er Yarisen jeg hadde etpar år jeg ikke har hatt slukker i, den var på det tidspunktet flett ny så jeg antok jeg ikke kom til å stoppe for noen som behøvde låne slukkeren :wink:
la skitn brenn hehe :lol: :lol:
danielmm
-
-

Post by danielmm »

da har jeg vært på kontroll.

må skifte noen bremseslanger og 1 calipter og sveise litt eksos og skifte 20cm bremserør. og en øvre bærekule

småpjatt egentlig. mindre enn forventet :D

men lurer på bremseslanger bak på caliper. finner 2 typer.
skal jeg ha slange med innvendig gjenger i begge ender eller skal jeg ha med innvendig i ene eneden og utvendig i andre enden?
danielmm
-
-

Post by danielmm »

fant ut av det med bremseslanger. måtte krype under bilen og sjekke.

jeg har jo sveisa eksosen som var svære hull i. men den har noen småhull her og der. men skal jeg lete etter alle hullene vil jeg tro jeg blir gærn.
vurderer å kjøpe nytt eksosanlegg. koster jo 1850kr for nytt eksosanlegg fra cat og helt bak. eneste som må sveises da er jo røret inn på cat. det er jo lettere enn å leite etter alle pittesmå hullene i anlegget
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Caliper hadde jeg fått andre til å se på, kan ittno om bremsedeler. Bremseslange eller bremserør ?

Under 2k for eksosanlegg er et varp, kjøp to så har du til neste gang 8)

Syns ikke det var allverdens å få fiksa. Kan jo bare drømme om å få såpass lite til sommeren sjøl :roll:
danielmm
-
-

Post by danielmm »

hehe nei var småpjatt.
men har funnet ut at jeg må innvestere i det svindyre "spesialverktøyet" for å bytte øvre bærekule... koster jo 1000 kr for det settet
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Du MÅ ikke ha spesialverktøy. Før vi fikk et KLANN verktøy der jeg jobbet, skrudde vi av fjærspennet, tok av 24mm mutteren under bærekula, brukte en kilegaffel for å bryte konen, satt et spett under øvre bærearm og senket bilen ned på spettet. Fjernet låseklipset. Deretter tok vi en litt stor kulehammer og slo ut bærekula.
Den nye ble montert ved å pusse litt, smøre litt, legge på fjærspennet og Hamre litt på øvre bærearm før låseklipset ble montert.

Dette er grunnen til at jeg er nøye med renhold på toppen av bærekula og smører et lag med fett på toppen av den hver gang hjulet er av.

Hilsen Rune Waltoft
danielmm
-
-

Post by danielmm »

Runewilliam_Mercury1952 wrote:Du MÅ ikke ha spesialverktøy. Før vi fikk et KLANN verktøy der jeg jobbet, skrudde vi av fjærspennet, tok av 24mm mutteren under bærekula, brukte en kilegaffel for å bryte konen, satt et spett under øvre bærearm og senket bilen ned på spettet. Fjernet låseklipset. Deretter tok vi en litt stor kulehammer og slo ut bærekula.
Den nye ble montert ved å pusse litt, smøre litt, legge på fjærspennet og Hamre litt på øvre bærearm før låseklipset ble montert.

Dette er grunnen til at jeg er nøye med renhold på toppen av bærekula og smører et lag med fett på toppen av den hver gang hjulet er av.

Hilsen Rune Waltoft
Jeg bestilte verktøyet. fant det til 1000kr så var egentlig greit da. blir neppe eneste øvre kule jeg må bytte mens jeg eier bilen så greit å ha det verktøyet :)
danielmm
-
-

Post by danielmm »

da var det byttet det som måtte byttet og klart for etterkontroll.
dem hadde ikke tid å ta etterkontroll før 14 februar. skrekk og gru. må kjøre corolla i mellomtia :(
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

er det ikke bare å dytte bilen inn hos nærmeste godkjente verksted somledig time kan ha, gi dem oppdraget og de sjekker lista på PCn sin før de fyrer igang ?

Det i seg selv er ingen garanti for at det er noe ledig time innen 140218, rektignok.
danielmm
-
-

Post by danielmm »

Rudeboy wrote:er det ikke bare å dytte bilen inn hos nærmeste godkjente verksted somledig time kan ha, gi dem oppdraget og de sjekker lista på PCn sin før de fyrer igang ?

Det i seg selv er ingen garanti for at det er noe ledig time innen 140218, rektignok.
nermeste verksted er 6 mil unna. gidder ikke kjøre 6 mil for en etterkontroll. bor jo på bygda og bruke det eneste lokale verkstedet som er. må ta meg fri fra jobben for å få tatt etterkontroll. derfor må jeg bare smøre meg med tålmodighet
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Var det øvre bærekuler du måtte knote med ? Hvor handla du hen ?

Forsøkte myse hos Martin men der gikk det meste i senkeræl og man skal jo ikke ned her i verden 8)
Post Reply