Problemer med baklys T4.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
zimsen
Car: Volvo 850 som skal byttes ut til en T4 , er på let

Problemer med baklys T4.

Post by zimsen »

Hei. Baklysene mine virker kun når lysbryter står i posisjon for parklys. Ellers fungerer alt som det skal. Kan dette skyldes annet enn feil i bryter ? Edit: jeg så nå at alt fungerte ikke helt som det skulle. Jeg har i tillegg kun lys i dashen når bryter står i stilling p-lys . Men dashen lyser når jeg trykker inn bremsen i de andre stillingene...samtidig som jeg fikk både lys i dash og bak når jeg beveget litt på ledninger/kontakt til bryter ...

Takk for hjelp og godt nyttår.
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Re: Problemer med baklys T4.

Post by Indian »

Du kan prøve å låne en lysbryter først for å sjekke om det er bryterfeil.
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Høres veldig ut som feil i bryteren.

Her er koblingsskjemaet for lys:
http://www.nettet.be/vw/files/DaylightD ... om1996.pdf

På side 3 finner du lysbryteren.
Nederst til høyre ser du en ledning som kommer fra "h", dette er 12V fra tenningsbryteren. Følger du den ser du at når lysbryteren står i "0" (helt til venstre) slipper den strøm gjennom til lysene. I følge det du sier må det i det minste være en feil her.

Hvis man flytter lysbryteren over i parklys, som er neste posisjon til høyre for "0", så ser man at 12V tas fra ledningen merket med "i" nederst til venstre. Dette er konstant strøm, og lysene skal få strøm. Dette er likt om man flytter lysbryteren over i "1" (altså helt til høyre). Siden det ikke er forskjell på koblingen mellom "park" og "1" (forskjellene er kun inne i lysbryteren, OG at jeg tolker forklaringen din riktig at baklysene IKKE lyser når bryteren står i "1") vil jeg konkludere med at feilen ligger i lysbryteren. Uansett ville jeg sett om det var noen jeg kunne lånt en bryter fra for test før man går til innkjøp av ny, har forstått at den har en rimelig stiv pris så det er greit å være sikker siden det er en så lett sak å bytte ut og teste med en annen sin.

Instrumentlysene henger også sammen med lysbryteren, i "0" og tenning på skal instrumentlysene ha full spenning (men noe fungerer ikke her hos deg). Når bryteren slås over i "park" eller "1" skal "dimmeren" til instrumentlysene få spenning. I ditt tilfelle gjør den kun det ved "park", altså likt som for de andre lysene.

PS: Mens jeg sitter her og skriver minner dette meg mer og mer om et problem jeg hadde på en tidligere bil. Da hadde tidligere eier satt inn større lysepærer for hovedlys, og da også satt inn større sikringer til hovedlys. Resultatet var at lysbryteren ikke var dimensjonert for dette og "ledningenee" inne i brytern brant av, men var periodevis i kontakt (f.eks. ved riksing/bevegelse på ledningene). Altså, sjekk over sikringer FØR du bytter bryteren. Sjekk at alle sikringer er den størrelsen de skal være iht. boka.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
zimsen
Car: Volvo 850 som skal byttes ut til en T4 , er på let

Post by zimsen »

Takk for svar. Har sjekket sikringer , antar det er en kontaktfeil i bryteren for lys bak og i dashbord fungerer når jeg holder bryter hardt inne . Skal se om jeg får lånt meg en bryter , de koster jo 3-400 kr på huggeriene. så det er billigere å kjøpe en ny i tyskland (100 + frakt)
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

zimsen wrote:Takk for svar. Har sjekket sikringer , antar det er en kontaktfeil i bryteren for lys bak og i dashbord fungerer når jeg holder bryter hardt inne . Skal se om jeg får lånt meg en bryter , de koster jo 3-400 kr på huggeriene. så det er billigere å kjøpe en ny i tyskland (100 + frakt)
Vær OBS på kjørelys. En bryter som jeg kjøpte i Tyskland var ikke koblet for automatisk kjørelys.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Kan bygges om hvis du er litt fingernem. Det er litt komplisert LEGO.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Men...du kan også kjøpe lysbryteren i Tyskland MED kjørelys. Det er bare å bestille rette delenr. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply