Er det slik at så lenge en hoder seg innenfor original dekkets dimensjoner er ok med større felger?

De bruker STRO-boka og runder nok bare av til nærmeste hele mm på rulleomkretsen. Men det skader jo aldri å spørre, og gjerne referere til at det ikke finnes allverdens dimensjoner å velge i...Buss Marius wrote:Jeg vurderer å sette på dekk med mer lastekapasitet på Dennis, dermed må jeg også opp i dimensjon og ender på +5,2% Hvor nøye er Regner Vegvesenet? Runder de ned til nærmeste hele tall?
De bruker STRO-boka og runder nok bare av til nærmeste hele mm på rulleomkretsen. Men det skader jo aldri å spørre, og gjerne referere til at det ikke finnes allverdens dimensjoner å velge i...Buss Marius wrote:Jeg vurderer å sette på dekk med mer lastekapasitet på Dennis, dermed må jeg også opp i dimensjon og ender på +5,2% Hvor nøye er Regner Vegvesenet? Runder de ned til nærmeste hele tall?
Hvilken dim har du orginalt? LT kom jo også med 16"Buss Marius wrote:Jeg vurderer å sette på dekk med mer lastekapasitet på Dennis, dermed må jeg også opp i dimensjon og ender på +5,2% Hvor nøye er Regner Vegvesenet? Runder de ned til nærmeste hele tall?

samme som deg, 185 R 14 C Lasteindex 8. 16" på LT var bare på 55 som standard og 45 og 50 som tilvalg og de hadde tvillinghjul. I Sverige var det mulig å bestille med whitespoke felger på de lett, ellers ble det aldri levert noe annet enn en type 14" stålfelg.Renax wrote:Hvilken dim har du orginalt? LT kom jo også med 16"Buss Marius wrote:Jeg vurderer å sette på dekk med mer lastekapasitet på Dennis, dermed må jeg også opp i dimensjon og ender på +5,2% Hvor nøye er Regner Vegvesenet? Runder de ned til nærmeste hele tall?![]()
Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk

Se i vognkortet eller gå inn på kjøretøy på vegvesen.no så finner du dekkdimensjonen din. Eller så har nesten alt som er av girkasser for bakhjulstrekk, samme utveksling på høyeste gir 1:1 Jeg har prøvd å finne ut av de fleste som har levert biler med RWD og jeg finner bare en produsent som har noe annet en 1:1 Tilfeldig vis er det de eneste kassene utenom VW som kan kobles på våre motorer. Volvo, Både Getrag kasser for redblock motorer og M46 og M47 kan kobles på 5 og 6 syl VAG motorer. En av Getrag kassene har 1:0,7 altså reduserer den turtallet med 30% Men den har ikke tilkobling for speedometer, da det sitter i bakakselen. Men det har M46, den med overdrive og den reduserer med 21% og er sterkere en M47 som er vanlig 5 trinns. Ellers er det en kar i Tyskland som har montert overdriven fra en M46 på en LT kasse og dermed har 5+1 gir. Hvordan han får speedometeret til å virke vet jeg ikke.Renax wrote:Jeg hadde 195R14 på min, trodde det var det som sto i vognkortet?
Skremmende mye misvisning på speedometeret mitt og, kunne godt tenkt meg større dekk bare pga det og man får litt lengre giring.. ikke akkurat langbeint girkassen...