Har en 2005 174Hk Caravelle. Byttet motor på slutten av 2015. Nybygd byttemotor fra sverige. I tillegg ble det byttet dyser på merkeverksted. Går så det suser. Men ikke så lenge etter begynte motoren å rykke veldig av og til. Hvis du hadde klart å slå av og på tenninga 4-5 ganger i sekundet så er du ganske nærme tror jeg. Ved pådrag rister det i hele bilen, og kjennes ikke greit ut. Jeg hadde samtidig dårlig batteri, og jeg dro paralleller til dårlig spenning for slo jeg av lysa stoppet det. Brukte bare bilen på korte turer, og merket lite til problemet etter lading av batteriet. Ette noe dager kunne det komme igjen. Etter å ha satt inn nytt batteri trodde jeg at problemet var borte, men av og til skjer det i igjen (ikke så tydelig som før).
EGR har jeg liten peiling på. Kan det ha noe med denne å gjøre? EGR-duppedittene ble vel flyttet over fra den orginalet motoren. Er det lurt å fjerne heile driten? Hva oppnår jeg med det så generellt?
"Jukser" litt. 174Hk. EGR?
-
perpioneer T2/T5
"Jukser" litt. 174Hk. EGR?
Using Tapatalk
Re: "Jukser" litt. 174Hk. EGR?
Jeg har programmert vekk min uten fysisk å fjerne den. EGR blir litt som å ete sin egen drit. Skaper mye problemer, kokser ned i innsug og tetter det.
-
perpioneer T2/T5
Hei igjenKall'n wrote:Jeg har programmert vekk min uten fysisk å fjerne den. EGR blir litt som å ete sin egen drit. Skaper mye problemer, kokser ned i innsug og tetter det.
Sitter nå og venter hos forhandler mens de skal sette en diagnose. Bruker tiden til å gugle litt.
Hva er best? Programmere bort EGR eller erstatte den med et kit?
Finner det samme "slange-kittet" fra 1.270,- til 1.990,- på diverse nettsider. Og har jeg forstått det riktig vil det på AXE ikke komme feilmeldinger.
Har CTC-tuning. Jeg kan oppdatere den med software som fjerner EGR for litt under 2.000,-
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Using Tapatalk
-
perpioneer T2/T5
Oppdatering
Merkeverksted trekker bare på skuldrene. De kan ikke si hva som gjør at bilen fusker. Jeg har en defekt temp føler på vannet. Kanskje den lager litt problem lurer de på.
Reagerer også litt på at mekaniker ikke spør meg ut om symptomene når han vet jeg sitter og venter der.
Merkeverksted trekker bare på skuldrene. De kan ikke si hva som gjør at bilen fusker. Jeg har en defekt temp føler på vannet. Kanskje den lager litt problem lurer de på.
Reagerer også litt på at mekaniker ikke spør meg ut om symptomene når han vet jeg sitter og venter der.
Using Tapatalk
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Jeg tror ikke at bakenforliggende årsak til problemene dine er defekt EGR-ventil, men jeg er ikke bilmekaniker...
Di sier merkeverksted, hvilken? Kanskje bør du prøve annen verksted som er mer kjent med vw T5 axe.
Fikk du noen garanti ved motorbyttet?
Vedrørende EGR så er jeg uansett ikke glad i det systemet. Har fjernet min, også AXE-motor. Står mye om dette om du søker her i forumet. Senest for et par dgr siden:
viewtopic.php?f=6&t=43111
Di sier merkeverksted, hvilken? Kanskje bør du prøve annen verksted som er mer kjent med vw T5 axe.
Fikk du noen garanti ved motorbyttet?
Vedrørende EGR så er jeg uansett ikke glad i det systemet. Har fjernet min, også AXE-motor. Står mye om dette om du søker her i forumet. Senest for et par dgr siden:
viewtopic.php?f=6&t=43111
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Har en litt nyere 2.5 bzn med lignende problem..
På den røk gass spjeldet og alle symptomer ble borte.
Så i nødmodus går den fint..
Var i Danmark og stakk innom en hugger.
Fikk byttet ut gass spjeldet og litt andre ting.
Problemet tilbake.
Så jeg kjøper nok nytt gass spjeld og håper det løser problemet..
Ingen feilkoder/ spor i eletronikk på min.
På den røk gass spjeldet og alle symptomer ble borte.
Så i nødmodus går den fint..
Var i Danmark og stakk innom en hugger.
Fikk byttet ut gass spjeldet og litt andre ting.
Problemet tilbake.
Så jeg kjøper nok nytt gass spjeld og håper det løser problemet..
Ingen feilkoder/ spor i eletronikk på min.
-
perpioneer T2/T5
Da har jeg fått fjerna hel EGR-en. Trodde jeg hadde blitt kvitt problemene, men har nå opplevd litt "juksing" to ganger. Så hva kan det være? Denne juksingen er ikke som om feiltenning eller ujevn gange. Det oppleves som om alt er dødt et kvart sekund, men fort en 4-6 ganger inntil jeg slipper gassen. Dette skjer som regel med pådrag og det kjennes ut som en veldig påkjenning på motor/drivverk. Så ja. Det være over like fort som det kom.perpioneer T2/T5 wrote:Oppdatering
Using Tapatalk
Har du funnet ut noe mer om dette? Jeg har samme problem, min kan også stoppe helt når dette oppstår, hvis jeg slipper gassen.
-
Titan
- -

- Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
Re:
Følgende er kjente saker som også min egen bil var utsatt for.perpioneer T2/T5 wrote:Da har jeg fått fjerna hel EGR-en. Trodde jeg hadde blitt kvitt problemene, men har nå opplevd litt "juksing" to ganger. Så hva kan det være? Denne juksingen er ikke som om feiltenning eller ujevn gange. Det oppleves som om alt er dødt et kvart sekund, men fort en 4-6 ganger inntil jeg slipper gassen. Dette skjer som regel med pådrag og det kjennes ut som en veldig påkjenning på motor/drivverk. Så ja. Det være over like fort som det kom.perpioneer T2/T5 wrote:Oppdatering
Du har nok fjernet kilden til problemene. Det er som Kall'n skriver at EGR fører til koks i innsug, men i tillegg legger koksen seg også i turboen din. Turboen din har variabel geometri som pga koksingen regulerer turbotrykket for tregt når den f.eks skal tilpasse seg endring i turtall/belastning, og du får et kort øyeblikk med overboost og dertil nødmodus.
En diagnose skal kunne avdekke om det virkelig er overboost du er utsatt for.
Det mange har erfart er at fjerning av EGR og turbobytte har løst problemet, men det er ikke sikkert at du trenger å bytte turbo hvis du er tålmodig.
Problemløsing etter at EGR er satt ut av spill er faktisk å gi høy belastning som gir varme i turbo og som resulterer i at du får blåst koksen ut av turboen. Dette er ikke gjort på en dag, men renselsesprosessen startet da EGR ble satt ut av spill.
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Re: Re:
Det var bra beskrevet!Titan wrote:Problemløsing etter at EGR er satt ut av spill er faktisk å gi høy belastning som gir varme i turbo og som resulterer i at du får blåst koksen ut av turboen. Dette er ikke gjort på en dag, men renselsesprosessen startet da EGR ble satt ut av spill.
Vi bor i riktig land for å gjøre dette, masse fjell (ikke lett i Sverige hvor jeg kommer fra). Ta en tur over fjellovergang eller utfartsparkering høyt opp. Belaste motoren hardt 1000 høydemeter, men husk å ikke parkere direkt når du kommer til toppen. La motoren gå 5-10 minutter slik at motor/turbo/motorolje får kjølt seg ned igjen.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.