t5 bruktbil fra helvete ?
Re: t5 bruktbil fra helvete ?
Hehe ja de gode gamle - den gangen vw hadde kvalitet
til uka bytter jeg antagelig californiaen til en t4 102hk westfalia syncro
tør ikke t5 lengre - mulig jeg er paranoid men det styrker ikke når ikke en eneste en forsvarer t5 her haha
til uka bytter jeg antagelig californiaen til en t4 102hk westfalia syncro
tør ikke t5 lengre - mulig jeg er paranoid men det styrker ikke når ikke en eneste en forsvarer t5 her haha
Jeg har 2009 modell 4motion 131 hk. Er veldig fornøyd med den! Må gjøre regning med at slitedeler må byttes når det er gått litt, men er generelt fornøyd med den! Oljebytte er viktig for at motoren skal gå lenge. Rust er et lite problem på enkelte deler, men det får våge seg, bilene ser bra ut og er gode å kjøre. Det veier nok opp for min del 
selvsagt blir det litt smått og bytte , alt blir slitt men i flg det jeg leser her og ellers er t5 min som har gått 180.000 brukt opp for lenge siden 
Motoren er oppbrukt hvis du har kjørt 30.000 km intervaller på oljen.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
har hatt firmabiler i tidligere jobb hvor de har gått 300’000 før noe problem, og oljeskift har som regel ikke blitt utført ved intervall på 30 en gang. Mange som er blinde for varsel... så om man holder seg på intervall og tar vare på bilen ellers - blant annet ved å la den bli varm før hard belastning, så er longlife en relativt beskjeden risiko. Småkjøring fordrer hyppigere skift riktignok, men det er å ta vare på den.Kall'n wrote:Motoren er oppbrukt hvis du har kjørt 30.000 km intervaller på oljen.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Da er t5 borte - solgt / byttet i t4 westfalia 2003 - takk og pris
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Kondolererjab66 wrote:Da er t5 borte - solgt / byttet i t4 westfalia 2003 - takk og pris
Her er den andre hater-T5-tråden «T5 En tragisk bil»
viewtopic.php?f=6&t=26065
Jeg er meget fornøyd med min California T5, den beste bilen jeg hatt. Fantastisk komfort og kraftig motor. Men kun kjørt 60kkm siden jeg kjøpte bilen i feb. 2015, nå gått 168kkm. Kanskje endrer jeg oppfatning hvis det kommer et par dyre haverier snart...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
Christian-bettle
silenhag wrote:Kondolererjab66 wrote:Da er t5 borte - solgt / byttet i t4 westfalia 2003 - takk og pris.. Men forhåpentligvis får du nå en mer velfungerende bil.
Her er den andre hater-T5-tråden «T5 En tragisk bil»
viewtopic.php?f=6&t=26065
Jeg er meget fornøyd med min California T5, den beste bilen jeg hatt. Fantastisk komfort og kraftig motor. Men kun kjørt 60kkm siden jeg kjøpte bilen i feb. 2015, nå gått 168kkm. Kanskje endrer jeg oppfatning hvis det kommer et par dyre haverier snart...
Hei enig med deg god service hyppig oljeskift bytte vannpumpe på 90 tusen km.
Obs ved senking veldig lav profil veldig brede dekk alt dette går utover. hjuloppheng
vår california 05 174 hk kjørt 171 tusen ingen bytte av ting i hjul oppheng hjullager.Bare skiver og klosser
Har hatt en T5. En fantastisk kjøremaskin, ingen tvil om det. Men jeg syntes det bestandig var noe feil med den jæ*** bilen. Hjullager, svinghjul, dyser, elektriske problemer, og har nok byttet de fleste slitedeler i forstilling og bakstilling minst to ganger på de 90 tusene jeg kjørte bilen. Skal sies at bilen var senket, men uansett.. bilen var gått 170 tusen når jeg solgte den. Kjøpte meg en t4 mef 280 tusen på telleren, har hatt den i litt over 1 år og er storfornøyd. Litt pjusk er det jo med den og. Men ikke i nærheten så myr, å veldig enkel å skru på.
05 VW Transporter 1,9 TDI med caravelle front.(solgt)
2002 VW Caravelle 2,5 TDI Syncro
2002 VW Caravelle 2,5 TDI Syncro
Må bare kommentere denne.
Har en T5 caravelle 2009 model. Denne har nå gått 421 000 km.
De første 300 000 gikk den som avisbil på Vestlandet. Godt over tonnet på hver tur, hver eneste natt.
Etter 300 000 km "pensjonerte" jeg den pga jeg ønsket å beholde den. Setter setene i nå i sommer.
Clutch/svinghjul ble skiftet på 320000, kamaksel på 340000 og tannstang nå på 420000.
Fikk pris hos Møller på 34 000 kr (!!!) for deler og arbeid. Skaffet tannstang(Bosch) og nødvendige deler gjennom jobben for ca 6000 kr. Med arbeid kom det hele på 11800 kr.
Har fremdeles ikke skiftet denne berømte koblingen, elle vannpumpe enda.
Er dette greit da? Har selvfølgelig snakket med flere merke mekanikkere ( bl.a Fagerbakke i Drotningsvik/Bergen som er kanskje kjent for de som jobber i Møller her på forumet)som sier at: så lenge det ikke er lyder eller evt problemer med clima/lading er det innen grunn til å skifte bare for å skifte.
Skal du høre på meg? Selvfølgelig ikke.
Poenget er at det er noen "experter" her på forumet som har sterke meninger om det meste, og mener de sitter på fasitt.
For meg har Caravelle'n kun vært kos og glede.
Fremdeles kjører jeg turer i den kun for kos, og gleder meg over den hver dag.
Jeg har tro på at hvis du steller bilen skikkelig, kan den vare "evig"
Dette var bare noen tanker om min bil.
At andre er helt uenig med meg, er helt greit.
Kos dere med bilen deres uansett hvilken det er. Ikke la negative mennesker ta gleden fra dere.
Anbefaler INGEN å kjøre forbi service/skift intervaller.
God sommer:-)
Har en T5 caravelle 2009 model. Denne har nå gått 421 000 km.
De første 300 000 gikk den som avisbil på Vestlandet. Godt over tonnet på hver tur, hver eneste natt.
Etter 300 000 km "pensjonerte" jeg den pga jeg ønsket å beholde den. Setter setene i nå i sommer.
Clutch/svinghjul ble skiftet på 320000, kamaksel på 340000 og tannstang nå på 420000.
Fikk pris hos Møller på 34 000 kr (!!!) for deler og arbeid. Skaffet tannstang(Bosch) og nødvendige deler gjennom jobben for ca 6000 kr. Med arbeid kom det hele på 11800 kr.
Har fremdeles ikke skiftet denne berømte koblingen, elle vannpumpe enda.
Er dette greit da? Har selvfølgelig snakket med flere merke mekanikkere ( bl.a Fagerbakke i Drotningsvik/Bergen som er kanskje kjent for de som jobber i Møller her på forumet)som sier at: så lenge det ikke er lyder eller evt problemer med clima/lading er det innen grunn til å skifte bare for å skifte.
Skal du høre på meg? Selvfølgelig ikke.
Poenget er at det er noen "experter" her på forumet som har sterke meninger om det meste, og mener de sitter på fasitt.
For meg har Caravelle'n kun vært kos og glede.
Fremdeles kjører jeg turer i den kun for kos, og gleder meg over den hver dag.
Jeg har tro på at hvis du steller bilen skikkelig, kan den vare "evig"
Dette var bare noen tanker om min bil.
At andre er helt uenig med meg, er helt greit.
Kos dere med bilen deres uansett hvilken det er. Ikke la negative mennesker ta gleden fra dere.
Anbefaler INGEN å kjøre forbi service/skift intervaller.
God sommer:-)
Last edited by Tobben on 25 Jun 2018, 11:14, edited 4 times in total.
-
silenhag
- -

Gates Flexible Coupling og tilhørende frihjul står i serviceprogrammet. Skal skiftes hver 150 kkm på min bil (2006). Noen sier det er hver 180kkm på senere/nyere biler. Har hørt og lest om mange haverier så jeg regner med at de ryker (oftest et frihjul først) før eller senere hvis man ikke gjør denne service. Det skal rett store krefter til for å rive gummikoblingen i stykker, og det er risiko for at ting i området tar skade ved haveri. For eksempel har jeg lest og hørt om biler som har hatt problem med oljelekkasje fra aksling som går ut av registeret og driver dynamo (med gummikobling imellom). Jeg mistenker at disse biler hatt gummikobling-haveri. Og denne aksel med tetning går ikke å kjøpe av Vw, det finnes ikke. Og dermed har man plutselig en motor som ikke går å få orden på. Har også lest om biler som fått styrservopumpe skadet ved gummikobling-haveri.Tobben wrote: Har fremdeles ikke skiftet denne berømte koblingen, elle vannpumpe enda.
Er dette greit da?
God sommer
Vannpumpe finnes mange eksempel på haveri, men også noen som holder i mange år. Vet ikke med sikkerhet hvorfor en del av de havererer/ begynner å lekke kjølevann inn i motor (hvilket tar død på motoren etterhvert) men jeg mistenker at kvaliteen varierer mye mellom ulike vannpumpeprodusenter, og vw har sikkert de også brukt ulike produsenter. Selv vet man ofte ikke hva som sitter i bilen. Slurv ved montering kan evt også gi prematur haveri.
For å oppsummere. Konsekvens av haveri kan bli fatalt for motor, og dermed er de små pengene det koster vel verdt å spandere...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Hei Emil.
Du har nok rett i det du skriver.
Er nok meg som ikke har fått frem poenget mitt.
For ordens skyld: anbefaler INGEN å kjøre over service/skift intervaller!
Det fremstår for meg i denne tråden at T5 er noe av det verste du kan kjøpe. Det er jeg helt uenig i.
Jeg har hatt 3 stk T4 før jeg kjøpte T5. Flotte biler det også, men de var et pengesluk av dimensjoner.
Fulgte serviceintervaller på merkeverksted(Møller/Teigland) og skiftet alt som verkstedet anbefalte.
Klarte aldri å kjøre problemfritt mellom serviceintervaller. Det var som å putte penger i et sort hull.
Hadde bl.a. 2 gearkassehavari før 100000km, turbohavari på 150000, drivledd som stadig røk på knappe 50000km osv.
Alt var ikke bedre før.
Vi husker det gode og glemmer det dårlige.
Det er ikke nødvendig å skifte vannpumpe ved hver service og gateskobling hvert år(satt på spissen) som enkelte her hevder.
Kommer nok til å skifte overnevnte deler i nær fremtid. Hvis de ikke ryker i morgen da
i motsetning til T4 har T5'n gåt problemfritt mellom hver serviceintervall(30 000km)
For meg som har hatt bil som arbeidsplass i mange år, ( ikke nå lenger) og tilbrakt 8-10 timer der hver dag, har T5 vært tilnærmet perfekt. For å sette det litt i perspektiv: på det meste kjørte jeg ca 100 000 km i året.
Hvordan andre bilmerker er i sammenligning aner jeg ikke. Bortsett fra Hiace, har hatt noen av de.
Flott verktøy, men elendig på komfort og støy. Måtte reparere litt på de og...
Å sammenligne Hiace med Transporter/Caravelle blir vel litt som å sammenligne epler og appelsiner.
Det finnes vel "mandagsbiler" hos alle merker, og de som er misfornøyd skriker nok høyest. Naturlig nok.
En liten historie: for noen år siden var det et firma i Bergen som folierte en ny Vito, og skrev hvor dårlig og farlig Vito var. Stilte den ut ved en tett trafikkert rundkjøring ved BOS Arna.
Ble en del støy da...
For orden skyld en gang til: anbefaler INGEN å kjøre over service/skift intervaller.
Fortsatt god sommer
Du har nok rett i det du skriver.
Er nok meg som ikke har fått frem poenget mitt.
For ordens skyld: anbefaler INGEN å kjøre over service/skift intervaller!
Det fremstår for meg i denne tråden at T5 er noe av det verste du kan kjøpe. Det er jeg helt uenig i.
Jeg har hatt 3 stk T4 før jeg kjøpte T5. Flotte biler det også, men de var et pengesluk av dimensjoner.
Fulgte serviceintervaller på merkeverksted(Møller/Teigland) og skiftet alt som verkstedet anbefalte.
Klarte aldri å kjøre problemfritt mellom serviceintervaller. Det var som å putte penger i et sort hull.
Hadde bl.a. 2 gearkassehavari før 100000km, turbohavari på 150000, drivledd som stadig røk på knappe 50000km osv.
Alt var ikke bedre før.
Vi husker det gode og glemmer det dårlige.
Det er ikke nødvendig å skifte vannpumpe ved hver service og gateskobling hvert år(satt på spissen) som enkelte her hevder.
Kommer nok til å skifte overnevnte deler i nær fremtid. Hvis de ikke ryker i morgen da
i motsetning til T4 har T5'n gåt problemfritt mellom hver serviceintervall(30 000km)
For meg som har hatt bil som arbeidsplass i mange år, ( ikke nå lenger) og tilbrakt 8-10 timer der hver dag, har T5 vært tilnærmet perfekt. For å sette det litt i perspektiv: på det meste kjørte jeg ca 100 000 km i året.
Hvordan andre bilmerker er i sammenligning aner jeg ikke. Bortsett fra Hiace, har hatt noen av de.
Flott verktøy, men elendig på komfort og støy. Måtte reparere litt på de og...
Å sammenligne Hiace med Transporter/Caravelle blir vel litt som å sammenligne epler og appelsiner.
Det finnes vel "mandagsbiler" hos alle merker, og de som er misfornøyd skriker nok høyest. Naturlig nok.
En liten historie: for noen år siden var det et firma i Bergen som folierte en ny Vito, og skrev hvor dårlig og farlig Vito var. Stilte den ut ved en tett trafikkert rundkjøring ved BOS Arna.
Ble en del støy da...
For orden skyld en gang til: anbefaler INGEN å kjøre over service/skift intervaller.
Fortsatt god sommer
-
silenhag
- -

Ja, helt enig med deg. T5 er ikke så dårlig bil som denne tråden sier.
Det er uten tvil den beste bil jeg hatt, totalt sett. Kanskje ikke den billigste i vedlikehold men samtidig så kan man ikke sammenligne en enklere bil med Vw T5 som er tyngre og mer avansert. Så lenge som man utfører service i riktig tide og kjører bilen i mekanisk harmoni så holder den lenge!
Det er uten tvil den beste bil jeg hatt, totalt sett. Kanskje ikke den billigste i vedlikehold men samtidig så kan man ikke sammenligne en enklere bil med Vw T5 som er tyngre og mer avansert. Så lenge som man utfører service i riktig tide og kjører bilen i mekanisk harmoni så holder den lenge!
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.